Anonym bruker Skrevet 20. september 2011 #1 Skrevet 20. september 2011 Snuppa på 2 år har nettopp ( Gudsjelov) startet i en ny og mindre barnehage. I nesten 1 år gikk hun i en bhg hvor ingen hadde kontroll. Jeg fant til stadighet bitemerker på henne uten å ha fått beskjed om det når vi hentet. Lugging og slåing var også vanlig. Men nå i denne nye bhg er det hun som biter og det er ikke vanlig her. Hver dag biter hun et barn og jeg vet ikke min arme råd:( Hun er flerspråkelig og ikke like utviklet rent språklig som andre gjevnaldrende. Hun er flink til å dele leker, være snill og høflig men biter altså. Gruer meg til å hente henne og føler meg som en uegnet mamma som ikke kan gjøre noe. Vil ikke at de andre foreldrene skal tro vi ikke bryr oss for det gjør vi! Men dette skjer ikke hjemme og vet snart ikke vår arme råd. Bhg sier dette har de sett før og at det vil løse seg når språket løsner. De prøver å følge med og ta henne ut av situasjonen når det skjer, helst vil de forsøke å hindre at det skjer. Noen tips????!
81-Mamma<3<3 Skrevet 20. september 2011 #2 Skrevet 20. september 2011 er vell vanskelig å gjøre noe med situasjonen i bhg. Men biter hun dere også? Hvis min datter blir sint eller ikke klarer å gjøre seg forstått, så prøver hun å slå/bite meg. Jeg blir ikke sint, men holder i henne og spør henne hva hun vil: jeg gjetter altså: "Er det det"? "Er det det"? Etterhvert har hun begynt å forstå at hun kan kommunisere sine behov og ønsker, og da er det blitt mindre agresjon. Nå kommer hun draende med ting og sier "mamma hjelpe". Så mitt tips er å jobbe masse med kommunikasjonen
Trilletrill Skrevet 20. september 2011 #3 Skrevet 20. september 2011 Hun er snill som et lam hjemme;( skjønner ingenting
Gjest ->>- Skrevet 20. september 2011 #4 Skrevet 20. september 2011 Barnehagen har rett og dere har neppe gjort noe galt. Barnehagen må fotfølge henne en periode.
Gjest Trollmor og trollungene ♥ Skrevet 20. september 2011 #5 Skrevet 20. september 2011 Vi hadde samme problemet som dere en periode. Datteren vår bet andre barn i bhg hvis hun ble sint eller frustrert. Dette skjedde sjelden hjemme, men avtalte med bhg hvilke konsekvenser dette skulle få for henne uavhengig av hvor hun gjorde det. Slik at vi og bhg reagerte på samme måte. Det er også veldig viktig at bhg er obs på det, slik at de kan forsøke å avverge bitingen før den skjer.. selv om det er lettere sagt enn gjort. Skjønner godt at du gruer deg til å høre hva hun har gjort når du henter henne, har hatt akkurat samme følelsen selv. Og noen ganger hatt lyst til å gråte fordi jeg lurte på hva jeg gjorde galt som mamma. Men det positive er at det sannsynligvis bare skjer i en kort periode. Etterhvert skjønner hun at dette ikke er noe hun skal gjøre, og plutselig "glemmer" hun bitingen. I tillegg har du nok rett i at det kommer til å løsne når språket blir bedre. Lykke til, og håper dere får i stand et godt samarbeid med barnehagen på dette området.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2011 #6 Skrevet 21. september 2011 Barnehagen ser jo ut til å takle det bra, evt kan du høre om de kan fokusere mer på språk/ bøker som kan booste litt språket hos jenten din. Ellers er det lite du kan gjøre bortsett fra å stimulere språk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå