Gå til innhold

Åh, herregud!! Fillerist oss!!!

Anbefalte innlegg

Har brukt nesten 9000 kroner på under to uker :( Har dratt og handlet noe mat osv hver dag.

Og nå sitter vi helt blakke og får ikke inn noe før om 10 dager. Vår egen feil, så vi får bare leve med det..

MEN, finnes det gratis rådgivning? Har alltid tenkt at vi var litt umodne på dette området, men ikke SÅ ille! Vil jo ikke melde meg på luksusfellen heller...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143596536-%C3%A5h-herregud-fillerist-oss/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når problemet er småhandling som kommer ut av kontroll så er første bud å skrive handleliste, holde seg til den og handle KUN en gang i uka eller hver 14.dag.

Skriv opp det dere trenger av basisvarer (som dere alltid bør ha i huset): Eks. ris, poteter, mel, sukker, kaffe osv.

Og skriv opp alt det dere trenger av mat iløpet av, feks, en uke: Eks. pålegg, brød, frukt, middagsmat osv.

Og så skriver du opp husholdningsartikler, hygieneprodukter og det dere måtte trenge av slikt.

Hold dere til listen, vær streng med dere selv og IKKE fall for fristelsen til småhandling.

Er ganske lik der og jeg er finansrådgiver hehe... huff og huff...

men merke jeg bruker mer penger nå når jeg går hjemme på cafe, småting...

Ta utskrifter av konto og studer hvor pengene går!!

Hva kan dere spare inn på ?

Ha matkonto hvor begge har tilgang med hvert sitt kort

Ha regnigskonto hvor begge overfører penger til regninger

Lag budsjett over hva dere kan bruke utenom alt det faste hver måned

Tenk igjenom hver gang dere bruker kort, trenger dere virkelig det dere holder på å kjøpe ?

Sjekk rente på lån, forsikringer, etc. lønner det seg å bytte leverandør?

Buffer buffer buffer veldig viktig!!! nå når renten er så lav, betal som om renta er høyere, med fast trekk til sparekonto eller pengemarkedsfond (terskelen for å overføre tilbake til bruks er større)

Handle billig mat en gang i uken på rema f.eks. Masse å spare på mat...sørg for å ikke kaste, bruk rester til lunsj dagen etter.

Dropp å handle på bensinstasjon, ha gjerne bensinkort også.

Kjøp brukt, selg ting dere ikke bruker på finn.no..Kan dere arve klær til barna, masse å spare...

Dropp kreditter !!!

Masse rot, men noen tips kanskje ?

Vi er 2 voksne og 1 barn på 3 år, vi er litt slephendte på penger noen ganger vi også, men vi har alltid penger så det holder rundt.

Mat:

Vi kjøper inn for en uke av gangen (noen ganger nesten 2 uker hvis vi finner gode tilbud på varer som holder lenge), vi lager ofte mat som kan spises 2 dager i strekk, er ikke så lett å lage til 3 uten å få en del i rest ;) Drar til Sverige en gang i mnd sånn ca og handler inn kjøttvarer for lang tid fremover (Lurt med fryseboks!)

Husholdning:

Kjøper storkvanta av såper, vaskemidler osv på Coop OBS hypermarked eller i sverige.

Klær:

Setter av en bestemt sum hver mnd til dette, og er nazi på når det skal handles klær. Hos oss har kjøpesenteret nattåpent en gang i mnd, så hvis vi skal handle klær, så legger vi det til den dagen (evnt i tilbudsuker på hypermarkeden)

Når det kommer til å spise ute osv, så er vi ganske restriktive til dette, vi kjøper heller inn en del ekstra gode råvarer og lager god mat og har kino hjemme osv ;)

Men igjen, vi kan være sløsete som juling. Jeg kan få skikkelig cravings etter godter og dra å handle dette midt i uka, evnt spise opp det vi har kjøpt til helgen slik at vi må handle inn på nytt :P Og noen ganger "måååå" jeg bare handle noe klær, for det var jo på tilbud! Selvom jeg ikke trengte det, og heller ikke poden :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...