Gå til innhold

Bhg ringte og sa at jenta vår hadde diare - men nå kun 2-3 timer etter er avfringen fast?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har ikke så mye erfaring med diare, så derfor spør jeg dere som kansje har litt mere erfaring!

De ringte ca kl 13 og sa at hun hadde diare, det rant av henne var beskjeden jeg fikk.

Hun har ikke vist noen tegn til ubehag hverken før eller etter. Nå var hun nettopp på do igjen, og da var avføringen fast, ingen tegn til rennende avføring i det hele tatt!

Er det normalt?

Nå må vi jo holde henne hjemme i 48 timer siden tilfellet i dag kl 13. Men jeg lurer på om det kan ha vært en kraftig overdrivelse inne i bildet her...det har skjedd før med den samme damen...

Takker på forhånd for eventuelle svar :-)

Fortsetter under...

Høres ganske spesielt ut at hun har rennende diare kl 13, men at den er helt fast 2-3 timer etter dette. Det har ihvertfall aldri skjedd her....

Her ringer heller ikke bhg før det har vært minst 2 løse bleier på kort tid, da disse små ofte kan reagere på noe eller generelt bare ha løs avføring.

Jeg har dessverre mye erfaring med diare, og har man først en diare som stammer fra en smittsom sykdom, blir den ikke borte i løpet av noen timer.

Synes det er pussig at barnehagene ikke tar høyde for at man kan få løs mage av andre årsaker, enn smittsomme sykdommer. Hun kan ha spist eller drukket noe som ga henne løs mage, eller det kan rett og slett være naturlige variasjoner i avføringen.

Dette ville jeg nok tatt opp hadde jeg vært deg. Jeg jobber selv i bhg og avføringen til barna er jo forskjellige. Noen har "løs" mage, eller løs avføring uten at det er noe sykdom inni bildet. Vi kjører også denne prosedyren med at 2, eller flere løse mager ved do-besøk, så ringer vi. Men ikke før dette :)

Annonse

HI her.

Jeg ser at alle som har svart stiller spørsmål ved dette ja! Med en gang hun sa at hun måtte på do så sprang vi til toalettet fordi jeg forventet mer diare, men hun satt der en stund, og så kom det vanlig fast avføring.

Hmmm...kjedelig å bruke 2 sykedager nå hvis hun faktisk ikke er syk, nå kommer høsten og da bruker vi å være mye plaget med luftveisinfeksjoner, så vi har skjelden sykt-barn-dager til overs for å si det slik!

Jeg kom på i ettertid at hun i barnehagen sa at det gikk diare for tiden, og det kan jo hende hun tok det for gitt at det var det det var. Men jeg synes jo det er rart at det skal ha runnet ut av henne, og mistenker derfor litt overdrivelse...

Nei, jeg hadde sendt henne i bhg i morgen ! Som regel ved diare så vil man gå på do flere ganger. Løs mage ved et tilfelle vil jeg ikke kalle diare av smittsom grad.

Det kan umulig ha vært så ille at det rant av henne. En anelse løs mage, kanskje. Det provoserer meg at du sier det har hendt før. Har damen ingen peiling på det faktum av man ikke har et uendelig antall sykedager?

Utrolig at det skal være så vanskelig å skille mellom diare og litt løs mage.

For at det skal kalles diare må det være tre rennende avføringer i løpet av kort tid.

Å få vondt i magen, løpe på do og ha løs avføring er ikke unormalt uten at det er noe sykdom eller annet innblandet.

Hadde fortalt det og sendt henne som vanlig imorgen.

Er barnet ditt hard i magen ofte? Er det lenge siden det har vært på do?

Da kan det siste som kommer ut være flytende (det første er en hard "propp". Dette er ikke diare, men er man ikke kjent med problemstillingen, så kan det jo se slik ut.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...