Gå til innhold

Noen spørsmål ang avliving av hund.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hunden er straks 14 år gammel, hun er blitt "pjusk" den siste tiden, er blitt tynn, mistet noe pels, klør seg mye, hører dårlig og virker som hun ser dårlig.. Så jeg tror kanskje det går mot slutten ;(

Men jeg syns det er en vanskelig avgjørelse å ta, hun virker jo ikke direkte syk, men virker gammel og litt likegyldig, er ikke seg selv lenger.. 14 år er jo gammelt for en hund.. Jeg vil ikke at hun skal ha det vondt..

Jeg har aldri avlivd et kjæledyr, men avliver de kun dyr som er dødssyke?

Hvordan foregår avlivningen? Jeg kommer til å grine som en liten unge så jeg vet rett å slett ikke om jeg klarer å gjøre det, men jeg føler det sånn at selv om hun ikke viser noe tegn på å ha det vondt så følels det ikke som hun er seg selv lenger.. er blitt så veldig liten å gammel..

Og til slutt så lurer jeg bare litt på hva det koster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker ikke hva det kostet, men det koster litt altså, særlig om du vil kroppen skal kremeres (det gjorde vi).

 

Hunden får rett og slett en sprøyte, ikke noe koselig, men av og til må det gjøres. Trist når husdyret blir borte, men jeg er enig med deg jeg, ingen vits å la det leve når det har plager vi ikke får hjulpet med. Da kan det bli en enda værre slutt, vår hund ble så plaget på slutten at han ble aggresiv og det var ikke noe hyggelig å oppleve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt gråtkvalt når jeg leser slik som dette. Gruer meg så fryktelig til dagen vår hund er så gammel. Jeg ville tatt en tur til dyrlegen og hørt hva de tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de avliver ikke kun dødssyke dyr.

Kommer en og vil ha dyret sitt avlivet, tror jeg ikke de kan nekte.

Vet ikke hva det koster, men her koster det en 4-500 for katter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Tro meg, dette er ingen lett avgjørelse..

Jeg vil jo ikke avlive henne, men samtidig så vil jeg ikke at hun skal ha det vondt!

Og når andre begynner å bemerke at hun er blitt gammel og ser sliten ut så beviser det noe jeg prøver å fornekte.. :(

Jeg har tenkt til å ta henne med til dyrlegen for en sjekk, men gruer meg egentlig litt til det og, fordi at hun hater virkelig å kjøre bil, og det er en times biltur, så det er en påkjenning for henne det og.

Men jeg skal ringe til dyrlegen i morgen å spørre hva de syns hvertfall å foklare situasjonen.

 

Jeg vet jeg kommer til å få dårlig samvittighet over å avlive henne "bare" fordi hun er gammel.. Men hun er virkelig ikke seg selv lenger, så det virker kanskje som hun har det vondt, men bare ikke viser det for oss ;(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, jeg føler med deg! Verdens verste avgjørelse. All ære til deg som setter hundens behov først. Det finnes så alt for mange som lar hundene "lide"/leve for lenge da de ikke orker tanken på avlivning.

 

Du kan jo høre med dyrlegen hvor mye det koster å få ham/henne hjem til deg for å gjøre det der. Det koster nok noe ekstra, men kanskje det er verdt det i og med at hunden deres ikke liker å kjøre bil?

 

Lykke til! Mange varme tanker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestill en time for undersøkelse og hør hva veterinæren finner og har å si.

Er hun gammel og skrall, men har det godt fremdeles er det bra å få det bekreftet, det samme om det er motsatt.

Syke dyr kan være vanskelige å lese, så tror en tredje part kunne vært godt for dere.

 

Har avlivet dyre selv selv om de ikke var dødssyke, er en forferdelig avgjørelse å ta, men vil jo bare det beste for dem.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dyrlegen kommer til å synes du er en ansvarlig eier som faktisk i det store og hele vurderer å gi slipp på dyret ditt, spesielt når det betyr så mye for deg.

JEG synes hvertfall at du er sterk og ansvarlig.

 

Vet hvor tungt det er å avlive et dyr. Jeg valgte å avlive ponnien min som var kun 5 år pga en skade i ene benet. Vet ikke hvor lenge du har hatt hunden, men vil anta at du har blitt utrolig glad i henne på de årene.

Å avlive ponnien som jeg hadde hatt i fem år er noe av det verste jeg har gjort....

 

 

*Klem <3*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har villet tatt en tur til dyrelegen og spurt hva h*n synes. Kan være lettere dersom en veterinær gir råd om hva du bør gjøre. Lykke til! Føler med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder begynner å bli gamle og slitne når de er nådd 14 år. Da begynner kroppen å få vondter. Nyrene og leveren er ikke så effektive som de før var, og det begynner også å slite på hjerte og lunger.

 

Min mening er at man skal avslutte livet før hunden får mye plager. Det høres ut som denne hunden ikke har det helt godt lenger, og det at hun har mistet vekt er ikke bra. Kanskje hun nå vil ha det best ved å få slippe.

 

Jeg har avlivet to hunder, men var kun med på den ene, da den andre ble avlivet på op-bordet.

Det foregår på en svært rolig og fin måte, og i de fleste tilfellene sovner hunden stille og rolig. Man setter først en sederingssprøyte, slik at hunden sovner, og når den vel er sovnet, settes det en overdose med sovemedisin. I vårt tilfelle merket vi ingenting før veterinæren fotalte at hjertet var sluttet å slå.

 

Det er fryktelig trist å skulle avlive en gammel venn, men prøv å tenkt slik på det, at hundene har det privilegium å kunne få slippe før de får store og smertefulle plager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen for svarene deres! Det hjelper mye at dere skjønner situasjonen min..

 

Jeg har hatt henne siden hun var valp, jeg fikk henne når jeg var 11 år gammel, så hun har vært min beste venn i oppveksten, alltid diltet etter meg i huset, sovet i sengen min om natten, alltid fått den siste biten av brødskiven min (vet det er en uvane, hehe) og alltid vært kjempeglad når jeg har kommet hjem.. Selv om hun nå bor hos mine foreldre, fordi jeg ikke kan ha dyr her jeg leier dessverre..

Men har merket godt de siste månedene at hun har blitt tynn og er virkelig ikke seg selv lenger.. Det merker man godt når man har hatt en hund i 14 år, da kjenner man den godt å merker når noe er galt selv om hun ikke viser tegn på smerte...

Får ta telefonen til dyrlegen i morgen å høre hva de mener hvertfall.

Jeg vil ikke at hun skal ha det vond og lide, og jeg vet jo det at spesielt hunder ofte skjuler smerte.

Tårene triller når jeg sitter å skriver dette her så det er ingen tvil om at det er et vanskelig valg..

 

Men tusen takk for tilbakemeldingene, jeg ville bare høre om det var dumt å tenke på avliving når hun ikke er dødssyk.. Men jeg føler at hun er sliten, å jeg vil la henne slippe å ha vondt..

 

Hilsen HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke utenkelig at hun har fått kreft, siden hun har blitt tynn og virker utafor.

Min hund virket også litt utafor, men vi slo det bort med at han sturet etter å ha mistet den andre hunden vår, men noen måneder senere begynte han å miste vekt.

På operasjonsbordet ble det påvist langt fremskreden lymfekreft med spredning til bukspyttkjertelen, så derfor ble han avlivet der og da.

 

Klem til deg som må gjennom en tung tid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...