Gå til innhold

Kjøre bil 3 timer med liten gutt, når?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er de små egentlig sterke nok i ryggen til å kjøre bil i 3 timer?

Har planer om å reise til min mormor som bor 3 timer unna en gang i høst. Plutten min er nå 3 mnd, har rullet noen ganger fra magen til rygg og ligger lenge og vel på magen.

Kan jo stoppe en gang eller noe, men orker ikke å dra bilturen utover hele dagen, liksom...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk bilstol til den nyfødte med god samvittighet! At det er skadelig for ryggen er en myte.

Babybilsetene har en vinkel som er tilrettelagt for ryggen. Jeg har aldri sett noen dokumentasjon på at det er farlig for ryggen til babyen å sitte i en godkjent bilstol. Men jeg anbefaler at stolen bare brukes i bil, og ikke ellers, sier Tor Einar Calisch, overlege på Barneintensiv avdeling på Ullevål universitetssykehus.

Trygg Trafikk og Statens vegvesen er av samme oppfatning:

– Det er en myte at det er det er skadelig for ryggen til den nyfødte å sitte i bilstol. Det finnes ingen indikasjoner på at barn tar skade av å sitte i et babybilsete, sier Kristin Øyen, kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk.

De understreker samtidig viktigheten av å ta pauser underveis på lengre bilturer. Øyen fra Trygg Trafikk anbefaler at man tar pause i hvert fall annenhver time.

– Ikke fordi det er skadelig for ryggen, men fordi små babyer synker litt sammen i kroppen, sier Øyen.

Hun forklarer videre at små babyer ikke klarer å skifte stilling, noe som kan bli ubehagelig. Samtidig trenger nyfødte ganske hyppig stell, med bleieskift og mating.

– Jeg ser imidlertid ingen grunn til å vekke en sovende, frisk baby når man er på biltur, sier Øyen.

http://www.klikk.no/foreldre/barnimagen/article249059.ece

Så bare kjør på dere, med god samvittighet:)

Skrevet

Takk!

Liker så godt når folk viser til artikler og ikke bare synser :) det er jo viktige greier det her :) ihvertfall så lenge det ikke er et sånt "hva synes dere"/"har dere opplevd dette før"-spm

Skrevet

Vi kjørte til og fra besteforeldre i Danmark da frøkna var 2,5 måned.

Bruker normalt 6,5 timer, på veien ned denne gang brukte vi 8 og på vei hjem 10. For oss blir det nok å anse som en tur fremover, ikke bare en transport-etappe. Ta litt lenger pauser enn vanlig, og sørg for at babyen er god og mett:)

Skrevet

Vi har kjørt flere lange turer med jenta vår. Den første da hun var 7 uker, da kjørte vi hjem til familien min. Turen tar vanligvis 8 timer, men vi brukte mye lenger tid enn det.

Vi var også usikre på om det var greit å kjøre så langt, men hørte med helsestasjonen og de sa at det var helt ok bare vi stoppet ofte. Etter det har vi tatt samme turen flere ganger. Det har blitt en del bleieskift i baksetet osv, men det har gått veldig fint:)

Skrevet

Jeg kan ikke vise til noen dokumentasjon eller artikler, men det har jo förstemann her gjort så! :)

Vi har allerede kjört ganske mye med lillegutten vår, som straks er 3 mnd.

Förste gang da han var rundt 3 uker. Da tok vi en liten "Skåne-safari" (bor ca 1,5 timer fra grensen til Skåne). Kjörte en 3 timer ca til en fornöyelsespark, dagen etter kjörte vi til Ystad og så nordover Österlen. Kjörte mye den dagen. Og så en 5 timer hjemover tredje dagen (tok endel avstikkere).

Vi har også kjört Oslo-Blekinge en tur (brukte sikkert 10 timer).

Og her om dagen kjörte vi ca 6 timer for å levere storesöster til pappaen sin.

Det går så fint så.

Bare pass på å stoppe når han blir for utålmodig, gi han mat, skift bleie osv. Begge mine barn har iallefall sovet godt og trives godt i bil!

Skrevet

Vi kjørte 11 timer med vår tass i sommer. Da var han 6 mnd.

Det gikk helt fint. Jeg satt bak med han, vi tok mye pauser til både mat, stell og lek. Turen tar vanligvis 8-9 timer men vi endte opp med 11.

Dagens bilseter er så bra laget til at det er ikke noe problem å kjøre langt med små barn.

Kjør etter deres tempo så skal det gå bra :)

Skrevet

Det bør gå fint bare han er godt mett og klar for soving når dere starter turen. Selv om det ikke skader ryggen, kan det bli slitsomt å sitte i samme stillingen lenge, men det sier han i så fall fra om. Hvis han liker å kjøre kortere turer så går det sikkert fint med en tre timers tur nå. Kan bli nødvendig med noen stopp, men bare kjør på når han sover eller er rolig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...