Gå til innhold

Kattunge på 12 uker ( 3 mnd) trenger noen råd !!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei, uerfaren katte eier her, trenger litt tips & råd.

 

Vi har nå hatt kattungen i noen dager, og han er virkelig en turbo som er OVERALT ! Hvordan lære han hva som er lov og ikke?

Feks står varm kaffi kopp på bordet så hopper han opp med en gang. Føler ikke jeg kan snu ryggen til.

 

Vet sannelig ikke om jeg tør ha ham fritt i huset når jeg skal på jobb. Tenkte å ha ham inne på et rom.

 

Han velter på blomster og bilder, river ned duker og henger i gardinene. Hva har jeg gitt meg ut på ! ;) he he

 

Håper noen kommer med noen gode tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker en enkel "tssh!" lyd, og klapper evt i hendene.

Det som også funker fett, er en sprayflaske med vann, kombinert med en nei-kommando. Si først det du vil ha som "kommando", hvis dyret ikke hører, sprut og si "nei" eller hva du enn vil bruke.

 

Jeg har brukt vannflaske hele livet på katter, og alle som en er og var stabile, koselige og trygge katter. Var ikke psykisk nedbrutt eller usikker.

En ting er det med en kort sprut, en annen er det å drukne katta i vannet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, det skal prøves ut. Ønsker selvsagt ikke en engstlig katt, men hørtes fornuftig ut med en liten sprut og et kommando ord. Regner med jeg bruker ordet " nei"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda et tips: Ikke la katta se sprayflaska når du spruter. Gjorde det med mine første, og de skjønte etterhvert at så lenge flaska ikke var til stede, ble de ikke våte og kunne gjøre som de selv ville :o)

Ha flaska i armkroken eller noe om du sitter.

Kan også ellers ende opp med at de blir skeptiske til flasker. Den skal være et hjelpemiddel, ikke noe katta skal trenge å være redd for.

Samme som med hest; Pisk er et hjelpemiddel, ikke for å tvinge hesten til å løpe fortere.. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...