Gå til innhold

Rhesus negativ

Anbefalte innlegg

Fikk beskjed av lege i dag om at jeg er rehsus negativ. Han forklarte meg ingenting ang det. Men nå ser jeg jo på google at det er ikke bare ingenting.

Legen har til og med merket det med markeringstusj på helsekortet mitt.

Hva har dette å si for meg? Er det flere her som er rhesus negativ?

Kan dette føre til en abort?

Er 20 uker på vei.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143595491-rhesus-negativ/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du.. Jeg har visst også det.

Ettersom jeg har forstått det så må du og baby`n ha en sprøyte da du har født HVIS ikke mannen din også er negativ.

Tror ikke det skal ha noe som helst å si når det gjelder abort altså, da burde legen ærlig talt gått litt nærmere inn på det :)

Har du googlet det eller?

Aner ikke hva han er. Det som er så rart, er at mammaen min har tidligere sagt at jeg ikke er rhesus negativ. Så her er det noen som har gjort en stor feil, enten nå eller tidligere.

Huff ja, googlet litt. Mye skummelt å finne.

Også skal det sies at legen min er en slækkis, han er av "det går sikkert bra"-typen. Så kan ikke si at jeg stoler 100% på han.

http://www.dinside.no/346875/rhesus-minus-kan-gi-problemer

Nå har jeg lest litt, og det kan jo faktisk forårsake en del problemer. Enten så sjekker vel legen disse antistoffene uten å bekymre oss på noen måte.. Men de vet jo heller ikke om sambo er positiv.

Nei dette må jeg høre etter neste gang jeg skal til legen skjønner jeg..

Håper du ble litt klokere av innlegget fra dinside :)

Hei.

Jeg er rhesus negativ. Jeg skal ta ny blodprøve i uke 32 og en i uke 38 hvis jeg ikke husker helt feil, for å sjekke at jeg fortsatt ikke lager antistoffer. Ellers er det ikke noe jeg har tenkt så mye på. Du får en sprøyte rett etter fødselen, men noe mer har ikke jeg gjort eller fått. Er 3 gangen jeg er gravid og har aldri hatt noen problemer med det. Er ingenting å bekymre seg over :)

Ojda.. Ja, jeg la merke til at under feltet der legen har krysset av for rhesus negativ på helsekortet, så har han også krysset av på antistoffer: nei.

Håper det betyr at jeg IKKE har dannet noe antistoffer.

Ååh, kan ikke bare svangerskap gå helt knirkefritt!

Annonse

Hei!

Hvis dette er ditt første svangerskap er det liten sannsynlighet for at det oppstår komplikasjoner. Du får ekstra oppfølging med blodprøve i uke 32 og uke 38 for å se om du danner antistoffer. Etter at babyen er født blir det tatt en prøve fra navlestrengen, og dersom babyen er rhesus positiv vil du få en sprøyte for å unngå komplikasjoner i senere svangerskap. Er babyen rhesus negativ skjer det ingenting.

Jeg er rhesus negativ og er nå gravid med nr 2. Jeg er bare 8 uker så jeg har ikke tatt noen blodprøver enda. Men jeg hadde ingen komplikasjoner i det første svangerskapet. Jenta mi var rhesus positiv og jeg fikk sprøyte etter fødselen.

Gjest Hippo ღ

Hei, jeg er også Rhesus negativ. Og jordmor forklarte det veldig fint. Det er som de over sier, at man får en sprøyte etter man har født. Får man blødninger i svangerskapet må man være obs. Samt om man har mistet før. Men de har testet deg for antistoffer og det ble ikke påvist noen, så jeg ville slappet av :)

Jordmor fortalte også at før var dette et problem, men nå er det ingenting å bekymre seg for :)

Jeg bekymrer meg hvertfall ikke :) Skal ta nye blodprøver i uke 32 og 38 tror jeg det var.

Hei,

Så lenge du ikke danner antistoffer så er det ingenting å bekymre seg for.

Det er for å være på den sikre siden at du må til legen og ta blodprøve i uke 32 og 36. Den eneste muligheten for å danne antistoffer er hvis du kommer i kontakt med fosteret sitt blod, og det er ikke vanlig. Største sjansen er under fødselen, det er derfor du vil få en sprøyte etter fødselen dersom barnet er rh+. Hvis du først har dannet antistoffer vil det innebære stor risiko for komplikasjoner å bli gravid på nytt med et foster som er rh+.

Jeg er selv rh-, har et barn som er rh+, har hatt en SA, og venter nå nr 2, som mest sannsynlig også er rh+.

Jeg bekymrer meg ikke og det burde du heller ikke, du vil få god oppfølging :)

Min mor fødte 4 friske barn, hun har rhesus minus, og alle oss barn rhesus pluss.

Er slik at man KAN danne antistoffer i blodet, og barnet kan forgifte deg på denne måten, men det er sjeldent og de fleste svangerskap går akkurat som vanlige svangerskap. Man blir bare sjekket om man har dannet antistoffer hver gang man er på sv.sk. kontroll.

Må ta sprøyte etter fødsel om du vil evnt bli gravid igjen.

Men det er neimen ikke snakk om at hele blodet på ungen må byttes ut.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...