Fia74 Skrevet 20. september 2011 #1 Skrevet 20. september 2011 Dere som har erfaring med begg deler..opplevde dere den igangsatte som verre enn/vondere enn når den kom i gang selv? Inne på forumet her og blandt venninner så beskrives ofte igangsatte fødsler som "verre". Ikke mer komplikasjoner men rett og slett vondere opplevelse. I litteratur (feks nylander ser jeg at forskning sier at mødre er like fornøyd m sine igangsatte fødsler som der alt går naturlig) . Jeg såg også at feks kk sin begrunnelse for å være restriktive med å sette i gang fødsler er begrunnet med ressursbruk og ikke med at det har noe å si for hvor ok fødselen går.....erfaringer Jeg er usikker på hva jeg egentlig ønsker. Mitt utgp er at naturlig sikkert er det beste, men nå er jeg på overtid, har en baby på trolig 4500 nå, er liten og endte med hastesnitt på nr to som var 4200... Hmm...så greit det bare hadde vært om babyen ville komme ut ASAP
MamaLadyBug Skrevet 20. september 2011 #2 Skrevet 20. september 2011 begge mine fødsler har vært fantastiske. en igangsatt og en naturlig startet. det var min første fødsel som var igangsatt så jeg hadde ikke sammenligningsgrunnlag og nå husker jeg ikke hvordan smertene var. det jeg husker er at riene var hyppige og sterke med en gang. riene under min andre, naturlig starta, fødsel tok seg opp over tid. så jeg er like fornøyd med begge to. fikk tilbud om igangsetting andre gangen også da vi av en eller annen grunn lager små babyer men jeg ba pent om å få slippe, hadde så lyst til å komme i gang av meg selv, bare for å se hvordan det var;)
tingeling71 Skrevet 20. september 2011 #3 Skrevet 20. september 2011 Jeg har ingen erfaringer selv når det kommer til fødsel. Er i 3. trimester nå og har faktisk begynt å grue litt for fødselen etter å ha lest en del her inne om igangsatte fødsler. Snakket med jordmor i dag som sa at det er ikke bare, bare med igangsatte fødsler heller, de tar ofte lengre tid enn andre fødsler og rier som er annerledes enn ved naturlig start. Men...sa hun, alle fødsler gjør vondt, det er ikke til å komme bort fra, som regel er det glemt i det man får ungen opp på magen. KK får enormt mye kritikk her inne, men det er tross alt et universitetssykehus der det foregår en del forskning på området. De er ikke uvitende idioter tross alt. Det er stor uenighet blant eksperter på hva som er "riktig" når det kommer til fødsel og igangsetting. Feil skjer på KK, men det gjør det da virkelig andre steder også. Dersom det er du i den andre tråden her også som går langt på overtid nå, så ville jeg trekt frem den listen fra retningslinjene, gått gjennom den under kontroll og spurt hvorfor de ikke vil sette i gang, fordeler og ulemper. Oppussingen skal de bare drite i spør du meg, de kan liksom ikke be deg knipe igjen eller bli urolig og lei pga. det. Lykke til med fødsel uansett.
*December_Wish* Skrevet 20. september 2011 #4 Skrevet 20. september 2011 Heisann. Jeg ble satt igang med min første, for min del tok det veldig lang tid først med mange timer venting etter piller var satt osv, med masse tette rier som kom i ett kjør men som hadde så å si null effekt når de endelig kom, fikk ingen smertelindring før jeg hadde 5 cm åpning som det hadde tatt meg 18 timer med da Vonde rier å få, da var jeg så utslitt at samboer faktisk måtte gå ut av rommet for han taklet ikke å se meg sånn uten å kunne gjøre noe, men når jeg endelig fikk epiduralen da så klarte jeg å slappe av litt mer å ting åpna seg kjempefort:) Jordmora mi fortalte at ho hadde født 3 ganger (to med naturlig start og sistemann måtte igangsettes) å for hennes del kunne ho faktisk si at den fødselen hvor hun ble satt igang hadde vært vondere enn de to andre.. Men selvom jeg hadde en lang treg fødsel med mye ueffektive rier, så var alt det glemt etter en time med pressing når småen var ute:) håper denne gangen at ting setter igang av seg selv, men det er kun fordi jeg gjerne vil oppleve hvordan det er kontra å bli satt igang:) syntes uansett at når jeg fikk lov å presse å jobbe litt så var det uansett en flott fødsel, å ventetid å slit var helt glemt:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå