Gå til innhold

14 dager på overtid.... da er det bare 7 dager til jeg senest blir satt i gang.. Heia KK

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er vel ikke så mye mer å si...

Lykke til, til alle dere som skal bli satt i gang i dag:) Og til dere andre som føder i disse dager:)

Skrevet

Nei kjære vene...lar de deg gå i 3 uker før de setter deg i gang???

Hvor skal du føde?

Skrevet

Det er jo faktisk like vanlig å føde i uke 43 som i uke 37... Først fra i morgen av at du er "på overtid" på ordentlig da. Men skjønner godt at du er lei -gikk 14 dager over med nr 1 jeg og. Men vi er lenge drektige i min familie, så var innstilt på det på et vis: Min søster kom i uke 44, frisk og fin men tydelig noe stor og overtidig. Dette var på 80-tallet, er visst ikke "lov" å føde så sent i dag.

Min redsel er å bli igangsatt. Det gir ofte mer kompliserte fødsler enn naturlig start, går heller på overtid selv om det er slitsomt. Husk at igangsettelse vurderes efter din og barnets (medisinske) helse; som tydeligvis er strålende siden de lar deg gå! :)

Skrevet

Jøss trodde ikke de lot oss gå mere enn 14 dager over termin uansett jeg!

Er dette forskjellig fra sykehus til sykehus?

Skrevet

Hæ? Hva med disse nye reglene??? Er det lov? Off...synes oppriktig synd på deg, men det er jo fler som sier at fødselen er best når den starter selv!! Så du får prøve noen ekstra runder i høyet, og prøve å slappe av med filmer og kos de siste dagene! Starter nok før du blir satt igang!

Skrevet

Uff stakkar deg!! Hvor mye oppfølging får du nå den siste tiden? Nesten daglig? Er litt redd for å havne i samme situasjon. Er fem dager på overtid. Skal til overtidskontroll på kk på fredag ( litt framskyndet fordi babyen er stor) men aner ikke om de vil sette meg i gang pga størrelsen ( ca 4500 nå antagligvis og jeg er litt liten) eller om det bare blir flere kontroller.

Krysser fingrene for at det skjer noe for din del i løpet av dagen. Plutselig er man jo i gang:-)

Skrevet

Huff, blir fortvila på dine vegne jeg. Kan ikke forestille meg hvordan du har det. Selv fødte jeg før termin sist og blir igangsatt før termin pga. stort barn denne gang. Riksen er en annen klasse enn KK skjønner jeg. Og at du har proteiner i urinen og et rolig barn og tydelig selv ønsker å bli i gangsatt burde fått sykehuset til å starte deg på flekken. Nei, huff...blir lei meg jeg.

Skrevet

Det er diskusjoner både i det norske og det internasjonale miljøet rundt om/når overtidige fødsler skal igangsettes. De sist foreslåtte retningslinjene er så vidt jeg vet at igangsettelse skal _vurderes_ 10 dager over termin, altså ved uke 41+5. Dette er imidlertid ikke bindende, og forskjellige sykehus har forskjellig praksis. I selve vurderingen er mors og barnets medisinske helse viktigst, slik at om du er overvektig, røyker, og har medisinske tilleggsbelastninger blir du igangsatt tidligere enn hvis du er helt frisk. Igangsatte fødsler er mer belastende for mor og barn enn de som kommer igang naturlig.

"Ved termin" regnes man som å være fra uke 38+2 til uke 42+2, de aller fleste går naturlig i fødsel i denne perioden.

Skrevet

Kvinneklinikken på Haukeland

Skrevet

Helsedirektoratets anbefalinger til praksis ved overtidighet, i påvente av reviderte nasjonale retningslinjer for svangerskapsomsorgen:

Overtid defineres som graviditet > 294 dager (= WHO definisjon).

Alle gravide får tilbud om uke 41-kontroll i spesialisthelsetjenesten 7 dager over termin, eller nærmeste virkedag som er praktisk gjennomførbar for kvinnen og tjenesten

Ved dette tidspunkt gjøres en klinisk vurdering med blant annet ultralydundersøkelse (inkluderer føtometri og estimering av fostervannsmengde) og CTG-undersøkelse, vanlig svangerskapskontroll, og eventuelt vaginal undersøkelse og hinneløsning

I forbindelse med undersøkelsen bør kvinnene informeres om når hun bør forløses så sant fødselen ikke kommer i gang spontant. Kvinnens ønsker vektlegges i den totale vurderingen. Legen tar den endelige beslutningen om induksjon.

Det tilstrebes at alle induksjoner bør være påbegynt senest på dag 294

Kvinnen bør anbefales induksjon fremfor ekspektans etter uke 41-kontrollen ved:

Ultralydestimert fosterstørrelse < 10 percentilen eller vekstavvik mer enn minus 14 %

Redusert fostervannsmengde (AFI < 5 cm eller dypeste lomme < 2 cm)

Mors alder >35 år

Pregravid BMI > 25

TUL mer enn 14 dager senere enn en ”antatt” sikker termin Naegele

Disse anbefalingene er i tråd med tilsvarende anbefalinger i bl.a. danske og engelske retningslinjer.

Jeg får oppfølging på KK. Hver 3 dag. Så der er jeg jo i "gode" hender.

Men det står i de nye anbefalingene at alle induksjoner bør være påbegynt senest dag 294. Det tilsvarer ikke 3 uker over termin.

At jeg er i fin form er et definisjonsspørsmål. Stigende blodtrykk, proteiner i urinen og mulig UVI. I tillegg er babyen lite aktiv. Har gitt beskjed om dette, men får beskjed om at det er vanlig når babyen har så liten plass.

Babyen er stor og jeg hadde en BMI som var langt høyere enn 25 før jeg ble gravid.

Skrevet

Huffamei:(

Vil bare si at jeg føler virkelig med deg og at jeg synes det er rart at du ikke er igangsatt allerede.

Mange trøsteklemmer. Krysser fingre for at du kommer raskt igang nå.

Skrevet

Å, kjenner jeg nesten blir sint på dine vegne! Visste at det var ulik praksis på forskjellige sykehus, men trodde ALLE satte igang etter 42 uker. Og de nye retningslinjene tilsier jo enda tidligere. Hva sier du da når du er på kontroll? Hører de ikke noe på deg??

Skrevet

Jeg og trodde man skulle bli satt igang etter 42 uker, men tydligvis ikke.

På kontroll får jeg høre at alt ser bra ut med meg og babyen. Det er derfor ingen grunn til å sette igang fødsel. De sier og at de ikke har noen garantier for at de klarer å staret fødselen. I tillegg sier de at de regner med at fødselen skjer av seg selv når som helst... det har jeg hørt i 5 dager nå.

Så kommer det som provoserer meg mest: VI HOLDER PÅ Å PUSSE OPP PÅ KK, SÅ DET PASSER DÅRLIG Å SETTE IGANG FØDSLER NÅ!

Skrevet

Herregud. Jeg blir så fortvilt på dine vegne. Takk og lov for at de har deg til kontroll ofte nå men jeg kan ikke forstå at det er hensiktsmessig hverken for deg eller dem å vente mer nå. Det er jo ressurskrevende med kontrollene også. Hvorfor ikke bare gi deg induksjon? Ja det er ofte litt snillere om man går i fødsel spontant men studier viser at kvinnene er minst like fornøyde med en igangsatt fødsel som ved å vente. Jeg er lege selv og føler meg ikke komfortabel med å gå lenge på overtid så jeg tok kontakt med en kollega som takk og pris tar det på alvor så vi ble enige om en dato for maks overtid.

Jeg syns på neste kontroll at du rett og slett bare må stå på krava, "være vanskelig pasient" og fortelle at du ikke føler seg trygg mer og at dette begynner å gå på parken løs og at du er utslitt og vil ha krefter til å komme igjennom fødsel også. Det bør ikke være sånn men det er ofte slik at de som roper høyest får det som de vil.

Åh som jeg håper du føder straks.

Skrevet

Hæ? De vil ikke sette i gang fødselen fordi de pusser opp på sykehuset??? Hva for en tullete unnskyldning er det? Beklager, du kan ikke føde nå, vi pusser opp? Trodde virkelig sykehusene var til for pasientene, jeg!

Er det noe annerledes hvis fødselen skulle starte av seg selv da? Vil ikke det også "forstyrre" oppussingen? Makan! Håper virkelig du føder snart nå!

Skrevet

Oppussing er en av grunnene til at de utsetter å sette igang fødsler på KK. Damen før meg på kontroll fikk den samme beskjeden... helt latterlig

Sånn passe lei nå. Blir spennende å høre hva de har å si på neste kontroll...

Skrevet

Bli strippet /tøyet av jordmor, prøv lakserolje, akupunktur eller reis til Voss hvor de sitter i gang..

Jeg gikk 15 dager over med førstemann når det heldigvis startet av seg selv, men hadde ingen erfaring og hadde vært mye mer bekymret i dag og gjort alt jeg kunne for å få det i gang!

Skrevet

En av gledene ved å bo i Bergen. Var lettet over at jeg gikk i fødsel av meg selv forrige gang 5 dager før termin, nettopp fordi jeg vet hvordan kvinner som går overtid blir behandlet på kk.

Håper du blir satt igang snart jobber med saken har klart det. De kan jo ikke la deg gå der for evig selv om de aldri så mye pusser opp??

Skrevet

åå gaaad!! Har gått i tro om at det er en ny "lov" om at man kan bli igangsatt etter ti dager over gitt termindato?? har ingen andre hørt noe om det her??? Kjenner jeg blir litt sint på vegne av deg... og tenker at det er nesten uungåelig å ikke tenke på de virkelige hendelsene om barn med skader og værre om de er der inne for lenge..? beklager, bare hormoner som tar meg avgårde her kanskje??:-S ikke meningen å gi noen "ideer".. huff.. masse lykke til HI!! :) Det går "selvfølgelig" bra dette, men det er ikke rart vi tenker på deg, det er tøft nok som det kan være, om man ikke skal gå noen uker ekstra også:-/

Skrevet

Hvordan har det gått med deg "jobber med saken har klart det" ?

Skrevet

Ja det har jeg også lurt på :)

Skrevet

Kjøre til Voss? Haugesund?

Skrevet

Jeg hadde faktisk kjørt til Stavanger om så var... Bor i Bergen, men er fra stav. Dersom jeg går en uke over, reiser jeg til stavanger. Der blir man satt igang 12 dager over.

Skrevet

Ta turen til Voss du :) Jeg skal føde der i oktober, har allerede vært der på fødselssamtale, og hyggeligere folk skal du lete lenge etter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...