Gå til innhold

Det er et fornavn, ikke et mellomnavn....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet veldig godt reglene for mellomnavn og to fornavn, men det er lett for meg å si: Å, så fint mellomnavn du har, istedet for: Å, så fint det andre fornavnet ditt er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke på de nye passene nei. Men jeg har da reist den gang i tiden vi fikk håndskrevne pass, og da sto Louise pent oppført som mellomnavn:)

 

Står det i papirene mine ellers også altså. Jeg heter Louise som mellomnavn og min mor har også et fornavn som mellomnavn. Og det er hun registrert med i folkeregisteret akkurat som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. I de nye passene. Her er vi fem familiemedlemmer og alle mellomnavn står sammen med etternavnene. Fornavnene står som fornavn. Sjekk folkeregisteret igjen du. Loven er helt klar, både 1964-loven og 2002-loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til deg som har Louise som mellomnavn!

 

utdrag fra navneloven:

 

§ 8. Fornavn

 

Som fornavn kan det ikke velges et navn som er registrert i Det sentrale folkeregister som et navn som er eller har vært i bruk som etternavn eller mellomnavn.

 

det vil altså si at ingen kan hete louise som fornavn da.. for du har det jo som mellomnavn! :P

 

tror nok det er du som har lest feil i passet ditt da gitt..

 

IKKE HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner ikke jeg hva du prøver å diskutere med de nye passene anonym 11.01. Jeg har 4 stk pass liggende ved siden av meg og der står mellomnavn sammen med fornavn.

 

Men er ikke det som er saken, jeg skrev lenge opp at jeg har et pass med egen rubrikk for mellomnavn liggende, men ikke av den nye passtypen.

 

Det jeg sier er at i de gamle passene, de som ble håndskevet for 15 år siden, så var det en egen rubrikk for mellomnavn, og det sto mitt "fornavn" Louise oppført. Altså som mellomnavn.

 

Jeg er fullstendig klar over navnereglene, men like fullt har jeg et fornavn som mellomnavn.

Det kan godt hende at det var lov før i tiden, men at det har kommet nye regler de senere årene.

Men det vil jo si at det sikkert er mange mennesker som har et fornavn som mellomnavn, for jeg er ikke så gammel (32år) og da var det tygeligvis lov. Min mor har det også.

 

Så da blir det jo litt teit at navnepolitiet skal gå rundt å fortelle folk hva de heter når de ikke har peil.

 

Det skal sies at jeg har giftet meg da, så nå har jeg flyttet litt om på navnene mine. Jeg ville gjerne sette mitt etternavn som mellomnavn og ta min manns etternavn som mitt eget. Bindestrek var uaktuelt, så mitt "gamle" etternavn måtte flyttes til mellomnavn. Da det bare er lov til å ha et mellomnavn og jeg allerde hadde Louise som etternavn, så måtte jeg enten droppe navnet eller flytte det til fornavn.

 

Så igjen så bekrefter det at noen faktisk har (i mitt tilfelle har hatt for inntil par år siden når jeg giftet meg) nettopp et fornavn som mellomnavn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tror at de har fornavnet sitt som mellomnavn pga sånt som du beskriver. Men faktum erat foravn ikke aksepteres som mellomnavn (og ikke har vært tillatt som mellomnavn) uten at det er helt særskilte navn som har vært i bruk som både etteravn og fornavn eller eksempeler som thorsdatter, olvason osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til 11:05:

ELLER en byråkrat som ikke har kunnet jobben sin og ført opp Louise i feil rubrikk og etterpå selv satt godkjent-stempel på tabben. Det finnes mange "gode" byråkrater rundt om kring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det det andre navnet på papiret er et fornavn, så kan det fortsatt omtales som mellomnavn. Heter man for. eks stine marie hansen, så er marie det navnet som er i mellom stine og hansen. Uansett hvordan man vrir og vender på det, så kan man kalle det andre fornavnet for et mellomnavn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 11:05:

ELLER en byråkrat som ikke har kunnet jobben sin og ført opp Louise i feil rubrikk og etterpå selv satt godkjent-stempel på tabben. Det finnes mange "gode" byråkrater rundt om kring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan komme med så mange paragrafer du bare vil. Jeg VET faktisk navnereglene som er nå ja. Men det forandrer ikke hva jeg heter til for- og mellomnavn. Det har jeg hett i over 30 år. Har tenken slått deg at det kanskje var andre lover og regler før???

 

Jeg heter Louise som mellomnavn. Og les det jeg skrev over her om de eldre håndskrevne passene.

 

Fikk det også bekreftet når jeg ville bytte navn etter at jeg hadde giftet meg. Kunne ikke sette det gamle etternavnet mitt på mellomnavn fordi jeg allerde hadde et. Nemlig Louise! Da måtte jeg droppe det, eller flytte det til fornavn, for jeg kunne bare ha et mellomnavn.

 

Jeg vet at jeg ikke er den eneste som har et fornavn som mellomnavn av de jeg vokste opp sammen med og i min foreldregenerasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende anonym 11.24. Men min mor har også et fornavn til mellomnavn. Og da mener jeg på papiret altså. Men hennes papirer har jeg ikke, så der kan jeg ikke påstå noe, men mener ganske så bestemt at jeg har sett at hun har det samme som meg.

 

Men hun er jo 60 da, og siden det kom ny navnelov som trådte i kraft 01.01.2003, så kan det jo hende at det har vært flere endinger av navnelovene før det også.

 

Hilsen "Louise"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du som sier at du heter Louise til mellomnavn: selv om det står det i gamle papirer, tør jeg vedde på at du ikke er registrert som Fornavn: Eva, mellomnavn: Louise, ikke nå lenger, i hvert fall. Og det til tross for at du har sett i papirer at du tidligere har vært det.

 

Når det er sagt så kan jo fornavn også brukes som etternavn, og derfor også brukes som mellomnavn. Personlig har jeg et mellomnavn som er et guttenavn, og mindre brødre, søskenbarn o.l. har dette guttenavnet enten som mellomnavn eller etternavn, både gutter og jenter. Er et guttenavn som er i full bruk i dag (ikke så populært, men jeg har møtt flere som har navnet til fornavn), så det går jo. Dette er et guttenavn som har blitt brukt som etternavn i min familie i generasjoner, så det spørs om man hadde hatt lov til å velge å bruke f.eks. "Erik" som etternavn og mellomnavn bare fordi man ønsker i dag. Litt andre forhold for mange år siden.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...