Gå til innhold

Det er et fornavn, ikke et mellomnavn....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor blir 2. fornavn kalt for mellomnavn?

 

Heter du Lucas Andre Olsen Mortensen, er:

Lucas = fornavn

Andre = fornavn

Olsen = mellomnavn

Mortensen = etternavn

 

Heter du Lucas-Andre Olsen-Mortensen, er:

Lucas-Andre = fornavn

Olsen-Mortensen = etternavn

 

Har man flere familienavn etter hverandre, er det kun det siste som regnes som etternavn. Foreldre som begge gir barnet sitt etternavn, overfører det ene som mellomnavn hvis det ikke er bindestrek mellom navnene.

 

Altså, heter du Lilly Ariane Victoria Madeleine Strauss Georgsen Beck-Hanssen, er:

 

Lilly = fornavn

Ariane = fornavn

Victoria = fornavn

Madeleine = fornavn

Strauss = mellomnavn

Georgsen = mellomnavn

Beck-Hansen = etternavn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du sender inn navnet til folkeregisteret står det 3 rubrikker der, fornavn, mellomnavn og etternavn. Hvis du tar ett av "fornavna" og setter i rubrikken mellomnavn blir det ett mellomnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det stemmer ikke Askepott. Reglene er at kun navn som egentlig står som etternavn kan brukes som mellomnavn. Det vil si f.eks. navn som "Johnsdatter" eller lignende ting som; Hansen, Jensen, Monsen osv. Hvis du velger å skrive at barnet skal heter "Helene som fornavn og så setter Elisabeth som mellomnavn før så Kristiansen som etternavn" blir IKKE Elisabeth registrert som mellomnavn hos folkeregisteret. Det står som fornavn.

 

Når det er sagt så er det ikke så veldig viktig for meg hva andre folk kaller det. Greit nok å si mellomnavn, det gjør det enkelt, og folk forstår det lettere. Er litt mer tiltak å skrive; "forslag til andre fornavn til Anna?`" - Like greit å si mellomnavn, det er så utbredt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- det som er irriterende, er at det faktisk er en hel masse mennesker som ikke vet dette, 09:53!

 

Hva er galt med å kalle en spade for en spade, og ikke en rive? Mellomnavn er et "etternavn", fornavn er fornavn, om det er første, andre, tredje eller fjerde.

 

Er det vanskeligere å snakke om "et andre fornavn" enn "et mellomnavn"?

 

Ikke HI. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde alle visste det, siden det står tydelig utspesiefisert i papirene hvordan man skal fylle ut når man melder inn barnets navn. (Heller ikke HI) Jeg syntes i alle fall det var enkelt og ekstremtydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo visst gjør det det, men da regnes det som et mellomnavn i kategori "etternavn-mellomnavn". Altså vil Ulf Andre hete Ulf til fornavn og Andre til mellomnavn (da regnet som et mellomnavn og ikke fornavn), slik at han altså ikke heter Ulf Andre, men Ulf og så Andre Larsen. Æsj som jeg forklarer... Noen som forstår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fornavn som mellomnavn jeg.

 

Dessuten er det bare lov å ha et navn som mellomnavn fikk jeg beskjed om, så da er det i tilfellet noen av eksemplene til HI som utgår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva mener du? Du kan tre fornavn, et mellomnavn og dobbeltetternavn om du vil det.

 

Jon Andre Aleksander (fornavn) Hansen (mellomnavn) Holt-Sandbekk (etternavn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har irritert meg over akkurat det samme HI!!

spesiellt siden jeg har tatt i bruk mitt andre fornavn nå og fjernet det første. folk sier hele tiden at jeg har begynt å bruke mellomnavnet mitt. noe som IKKE stemmer siden mellomnavnet mitt er noe helt annet!

jeg ar bare brukt mitt andre fornavn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Eva som fornavn, Louise som mellomnavn og Hansen som etternavn. Slik er det registrert hos folkeregisterert og i passet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det så fryktelig viktig? Jeg kjenner at det ikke irirterer meg så veldig at folk kaller der mellomnavn. Det har nok en sammenheng med at det heter middle name i engelsktalende navn også. Det er et navn som står mellom to andre, og da blir det jo naturlig å se på det slik.

 

Jeg føler ikke noe behov for å rette på folk dersom de forteller meg at datteren deres heter Karoline og at mellomnavnet hennes er Marie. Da retter jeg ikke pekefingeren og begynner å forklare reglene rundt navneregistrering og hva det korrekte begrepet er.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det jo bare at navn som kan tas som etternavn, kan tas som mellomnavn. Står ingenting om at typiske fornavn IKKE kan taes som mellomnavn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil HI, man kan ikke ha to mellomnavn som i eks ditt Strauss Georgsen som du begge har satt som mellomnavn.

 

Det irriterer meg når besserwisserne ikke kan reglene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...