Gå til innhold

Litt hjelp? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har pcos og har gått på pergo en runde nå (runde nummer 2, siden det ikke virket på meg første gang). Har i utgangspunktet ikke el og mens av meg selv i det hele tatt. Denne gangen fikk jeg positiv el test på dag 12 (hurra!). Men når blir egentlig IKM da? Er i dag på dag 27, men graviditetstesten var negativ... Mulig det er litt tidlig?

Har ikke fått så veldig god oppfølging av gynekolog, ingen blodprøver eller noe som kan bekrefte at jeg faktisk hadde el, bare beskjed over tlf om at hvis testen var positiv hadde jeg hatt el...

Så hva tror dere? Kan jeg ha hatt el, men at det bare er litt tidlig å teste?

Ble litt langt, men kanskje noen kan hjelpe meg litt? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener jeg har lest at det går 11-16 dager fra el til ikm, gjennomsnittlig normalt ca 14 dager. Hver kvinne har visstnok noenlunde stabilt antall dager mellom el og ikm - det er tiden fra første mensdag til el som varierer så mye. Tror du kan lese mer om det på pernille.no.

Du er på dag 15, så fremdeles er du innenfor "normalen". Hvis du skulle være gravid så er det jo ikke alle som får like høyt nivå med hcg med det samme, så det trenger ikke slå ut på testen selv om du skulle være gravid.

Det kan være nyttig for deg å begynne å tempe også. Mener å ha lest noe om at selv om man tester positivt på el-test, så er det ikke sikkert egget slipper likevel (ikke helt sikker på dette, men). Hvis du etter el får en temperaturøkning så er det visstnok en bekreftelse på at du har hatt en ordentlig el.

Dette ble litt mye hvis og omatte... :) Men slik er det med kroppen, ingen faste svar - alle er forskjellige :) Les litt på pernille og surf litt rundt, begynn å tempe hver morgen. Vent et par dager og så tar du en ny test.

Min lege sa noe om at for å være sikker på noen prøver så burde de blodprøvene tas på dag 21 i syklus (tror det var for å bekrefte el), så det er evt noe du også kan forhøre deg om etter hvert.

Be om mer informasjon fra din gyn eller lege - er du ikke fornøyd med oppfølgingen så bytt til noen andre!

Lykke til - krysser fingrene for deg! :)

Skrevet

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare :) Føltejeg ble litt klokere :)

Får prøve å lese meg litt opp på temping. Har alltid syns at det virker litt styrete, men er vel bare en vane :) Hva gjør man ikke for en spire!

Håper at jeg har hatt el og enten får mensen eller aller helst er gravid ;-) Får teste igjen om noen dager...

Vurderer å bytte gynekolog, men ble henvist til han jeg går hos, så vet ikke om jeg må ha ny henvisning for å komme til en ny en. Syns det blir så dyrt med privat i lengden... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...