SNoor Skrevet 19. september 2011 #1 Skrevet 19. september 2011 Har hatt to greie og raske fødsler før, og venter tredjemann snart. Har tenkt litt på hjemmefødsel i det siste.... det frister liksom lite å måtte kjøre til sykehuset med de avbrudd og stress det medfører. Tenk å bare kunne ta det med ro i sitt eget hjem og ha en jordmor som er der bare for deg hele tiden. Se litt på TV, føde, og så kose i sin egen seng etterpå JA , høres perfekt ut! Flere som har tenkt tanken?
SNoor Skrevet 19. september 2011 Forfatter #2 Skrevet 19. september 2011 Ok da, kan godt vente med svar til dere har sett "I kveld med med Ylvis" ferdig
førstekroll Skrevet 19. september 2011 #3 Skrevet 19. september 2011 Jeg ville aldri vurdert det. Dersom det skulle oppstå komplikasjoner som kunne vært unngått på sykehus, som en jordmor ikke kan håndtere alene i hjemmet, hadde jeg aldri tilgitt meg selv...
Tre små troll :) Skrevet 19. september 2011 #4 Skrevet 19. september 2011 Kommer jo an på tidligere fødsler som du nevner, samt hvor langt det er til sykehuset. Jeg har kun 5 minutter til sykehus hvis det skulle skje noe, men i enkelte tilfeller kan jo også det være lenge. Og det tar jo tid å komme seg inn/ut av bil/ambulanse og hus/sykehus, så effektiv tid blir jo iallefall nærmere 20 minutter ift hvis man er på sykehuset... Tenker nok sånn fordi jeg har hatt to fødsler som ikke har gått så bra, hvor babyen har sittet fast og trengt hjelp. Så jeg ville nok ikke fått lov å føde hjemme. Men har en venninne som har født hjemme 3 ganger og synes på en måte det høres flott ut. Men vet ikke om jeg ville tatt sjansen.
SNoor Skrevet 19. september 2011 Forfatter #5 Skrevet 19. september 2011 Har selvfølgelig også tenkt tanken omkring hva som skjer ved eventuelle komplikasjoner "Førstekroll". Bor veldig nært sykehus, og en erfaren jordmor vil kunne se et problem tidlig, og de har veldig lav terskel for å sende en på sykehus. I tillegg er det er jo bare de med helt ukompliserte svangerskap som får fø hjemme. Mitt eget hjem, med bare meg og min mann, vil gi meg en rolig og stressfri fødsel, noe som kan gi mindre komplikasjoner enn et stressende sykehusmiljø. jeg tenker selv at jeg kanskje hadde sluppet å måtte bli klippet med min første, hvis jeg hadde født hjemme. Dette pga at jeg ikke følte helt kontroll over min egen fødsel, mistet rier, og ble utrygg og stresset av mange forskjellige mennesker å forholde meg til, og hele sykehusatmosfæren. Men, jeg har altså ikke helt bestemt meg om jeg skal føde hjemme. Er veldig fristet, og kjenner jeg straks gleder meg mer ved tanken:)
Fjellrypa venter gutt nr 2 Skrevet 20. september 2011 #6 Skrevet 20. september 2011 Jeg skal føde hjemme i oktober. Jeg er ikke en alternativ person og er definitivt ikke en av disse som gjør dette pga en "Märtha Louise-effekt". Jeg liker imidlertid å ha kontroll over egen situasjon og det tror jeg at jeg får på bedre måte hjemme enn på sykehus. Og jeg føler ikke jeg setter barnet mitt i fare. Jeg har studert forskningsrapport på forskningsrapport og tallene taler for seg selv; statistisk sett er det tryggere å føde hjemme enn på sykehus. Dette er følgelig en sannhet med modifikasjoner siden alle risikofødsler skjer på sykehus. Det er imidlertid ingen tvil om at sjansen for rifter går veldig ned ved å føde hjemme. Rundt halvparten av de hjemmefødende ender opp med rifter og det er mye lavere enn på sykehus. Av de 3500 siste fødslene i Norden har det ikke skjedd at barn har dødd ved fødselen. Dessuten blir jeg litt sinna når jeg leser en fødselshistorie fra siste døgn her inne hvor en fødende opplever å få satt cytotec uten å bli informert om dette. Under fødselen og i tiden i forkant vil jeg ha jordmor som følger med tett hele veien. Er det den minste ting som indikerer noe galt, bærer det på sykehus. Terskelen er veldig lav og "min" jordmor har tatt imot over 200 barn hjemme. Det har gått bra hver gang, men hun har to ganger opplevd problemer i det morkaken skal ut. Dette har medført overflytting til sykehus i etterkant av fødsel. Les mer på denne koselige bloggen i tillegg til "hjemmefødsel-forumet" her på BIM: http://hjemmefodsel.blogspot.com/
SNURF 5 GUTTER Skrevet 20. september 2011 #7 Skrevet 20. september 2011 Er enig med 22.20. Kjenner ei som fødte nr 3 og var ingen tegn til problem til barnet kom ut. Slapp og livløst og takk for at barnelegen var der ellers hadde barnet vert hjerneskada.
SNURF 5 GUTTER Skrevet 20. september 2011 #8 Skrevet 20. september 2011 Terskelen er LAV ja men den som får oppleve terskelen er kan like godt bli DU. Snakker om ein sjukdom som ikkje var så dødelig men fikk oppleve den terskelen.
SNoor Skrevet 20. september 2011 Forfatter #9 Skrevet 20. september 2011 Tror ikke så mange vet nok om hjemmefødselalternativet. Det er som du sier bare noe de "litt alternative" driver med. Min første tanke var også, :"Hjemme, er du gal?" men så modnet tanken litt, en veninne fødte hjemme, og jeg leste om det. Nå gjenstår bare Å snakke med en jordmor som tilbyr hjemmefødsel, så får vi se:). Veldig spennende at du skal føde hjemme i oktober allerede. gleder meg til å få høre hvordan det gikk med din hjemmefødsel:) En kjempefin hjemmeside du refererer til forresten. Har vært innom der før, mange fine historier:)
LeMaRa Skrevet 20. september 2011 #10 Skrevet 20. september 2011 Jeg har hatt en hjemmefødsel og skal ha en til i november. Jeg kan anbefale det på det sterkeste! De aller fleste vet altfor lite om hjemmefødsel til å kunne uttale seg noe om det, så du vil møte mye advarsler og skepsis. Gjorde, og gjør, jeg også. Men jeg har satt meg godt inn i det, alene og sammen med jordmødrene! Det er faktisk mye mindre risiko med hjemmefødsel enn sykehusfødsel. (I Nederland er det godt over 60000 hjemmefødsler i året. Og statistikken der er mye bedre i forhold til sykehusfødsler. Som et eksempel.) Men greit å bo såpass i nærheten av et sykehus, at det ikke er særlig mer enn en time reisetid til sykehus dersom det skulle oppstå komplikasjoner underveis. Ved en hjemmefødsel har du med deg en Hjemmejordmor, med masse erfaring og kompetanse. De kan se eventuelle komplikasjoner i god tid, både før og underveis i fødsel. Snakk med en hjemmejordmor om det du. Så får du mer vettuge svar, seriøse og basert på erfaringer. Ikke la andre skremme deg fra å vurdere andre alternativ enn det "vanlige". Min personlige mening er, for min egen del, at det er mer risiko og komplikasjoner involvert i en sykehusfødsel, med tanke på stress og medikament og infeksjonsfare, blant annet, og ikke minst mer "syklig-gjøring". Skal nevne at jeg har hatt en "drømmefødsel" på sykehus også, med førstemann. Men det kan ikke sammenlignes med hjemmefødselen! Det ble noe HELT annet! Alt gikk så fint og rolig for seg! Følte meg trygg og ivaretatt, samtidig som jeg fikk styre fødselsforløpet mye selv. Var så pigg og i form umiddelbart etterpå! Tror stikkordet er Trygghet jeg. Uansett hva du velger. Er man mest trygg på sykehusfødsel så velger man det. Er man mest trygg og komfortabel med å få være hjemme så velger man det. Blir man engstelig og stressa ved tanken på hjemmefødsel har det ingen hensikt... Sier seg selv... Hjemmefødsel er ikke for alle, men for noen føles det mest riktig! Men igjen, hør med hjemmejordmor du, og ikke vær så bekymret for alle som sier: "hadde jeg født hjemme så hadde det gått galt..." Det er det ingen som vet helt sikkert uansett, og har ingenting med deg og din kropp å gjøre. Info er stikkordet www.hjemmefodsel.no (den ble lang gitt...)
Smart, sjarmerende og spesiell Skrevet 20. september 2011 #11 Skrevet 20. september 2011 ...Og i Nederland bor ingen mer enn ca 10 minutter fra sykehus. Og statistikken på hjemmefødsler er god fordi alle fødsler som på forhånd er vurdert som mulig kompliserte allerede er sluset inn mot sykehus... Jeg har en veninne som er jordmor og bedriver hjemmefødsler. Både min søster og en tidligere kjæreste er født hjemme. Men jeg ville ikke turt det selv, har sett en del kvinner komme inn på sykehuset der jeg jobber efter hjemmefødsler. Det er tull at jordmor ser komplikasjoner i god tid, det er dårlige overvåkningsmuligheter hjemme, og tiden før man får hjelp kan fort bli lang. Mulig ingen barn har dødd under hjemmefødsel de siste par årene som det står lenger oppe her, men kjenner personlig til minst en hjerneskade og flere tilfeller av nærmest utblødde mødre i samme tidsrom. Men for all del, de fleste fødsler går bra enten det er hjemme eller på sykehus. Personlig ønsker jeg dog ikke ansvaret for å ha valgt bort medisink hjelp for meg og mitt barn dersom vi skulle være så uheldige å trenge det -raskt.
LeMaRa Skrevet 20. september 2011 #12 Skrevet 20. september 2011 ja men sånn er det i Norge også.. Alle fødsler som blir vurdert som kompliserte på forhånd blir sluset inn på sykehus. Derfor man har ekstra sjekk på sykehus, og at man får så god svangerskaps-oppfølging. Det er ikke bare "tull" at jordmor kan se en del komplikasjoner i tide. Derfor ingen dødsfall hverken mødre eller barn i hjemmefødsel. Og dessuten, hvis man leser seg opp på forskning og erfaringer gjort i hjemmefødselsituasjoner så er det faktisk slik at de barna som ikke klarer seg på vei til sykehus, vil aller helst ikke klare seg noe bedre på sykehuset heller. De fleste hjemmejordmødre har mer enn godt nok utstyr til å hjelpe til under og etter en hjemmefødsel, ved komplikasjoner, godt nok til å få mor eller barn trygt på sykehus skulle det trengs. Og mødre som har kommet på sykehus med blødninger, nesten utblødde, hvor ofte skjer ikke det PÅ sykehuset?!?!!!! At det har vært kritisk.. Og har ikke babyer blitt hjerneskadet el.l. under sykehusfødsler også? Hvilken garanti har man for at det ikke hadde skjedd på sykehus like gjerne som hjemmefødsel? Det har man ikke... Det jeg mener er at man har ingen garanti uansett hvor man velger å føde. Uansett hvor man velger å føde så er man avhengig av at man har erfarne og kompetente jordmødre og leger tilgjengelig! Man er ikke alltid garantert best oppfølging på sykehuset heller. Det gjøres feil der også. Skal man skremme kvinner fra å få barn i det hele tatt da eller??? Fordi det kan være farlig?!!! Hjemme eller på sykehus... For å sette det på spissen??? Og man velger da ikke bort medisinsk hjelp selv om man velger å være hjemme. Man velger å ikke utsette seg selv eller babyen for stress og unødvendig, og potensielt skadelig, medisinsk innblanding. Og skulle man trenge hjelp, reiser man på sykehus og får den hjelp man trenger. Man har litt tid, og det går som regel bra. Bare kjenner at jeg synes det er litt teit av folk å "skremme" folk fra alternative valg, spesielt hvis de ikke vet nok om det i utgangspunktet, til å kunne uttale seg!!! Kjenner jeg blir provosert av folk som prøver å skremme meg, eller gi meg dårlig samvittighet for å velge hjemmefødsel selv. Jeg har gjort det en gang. Det gikk fantastisk fint! Og det var helt riktig for meg, og oss! Og vi vil gjøre det igjen. Og sånn er det for flere..
LeMaRa Skrevet 20. september 2011 #13 Skrevet 20. september 2011 ja men sånn er det i Norge også.. Alle fødsler som blir vurdert som kompliserte på forhånd blir sluset inn på sykehus. Derfor man har ekstra sjekk på sykehus, og at man får så god svangerskaps-oppfølging. Det er ikke bare "tull" at jordmor kan se en del komplikasjoner i tide. Derfor ingen dødsfall hverken mødre eller barn i hjemmefødsel. Og dessuten, hvis man leser seg opp på forskning og erfaringer gjort i hjemmefødselsituasjoner så er det faktisk slik at de barna som ikke klarer seg på vei til sykehus, vil aller helst ikke klare seg noe bedre på sykehuset heller. De fleste hjemmejordmødre har mer enn godt nok utstyr til å hjelpe til under og etter en hjemmefødsel, ved komplikasjoner, godt nok til å få mor eller barn trygt på sykehus skulle det trengs. Og mødre som har kommet på sykehus med blødninger, nesten utblødde, hvor ofte skjer ikke det PÅ sykehuset?!?!!!! At det har vært kritisk.. Og har ikke babyer blitt hjerneskadet el.l. under sykehusfødsler også? Hvilken garanti har man for at det ikke hadde skjedd på sykehus like gjerne som hjemmefødsel? Det har man ikke... Det jeg mener er at man har ingen garanti uansett hvor man velger å føde. Uansett hvor man velger å føde så er man avhengig av at man har erfarne og kompetente jordmødre og leger tilgjengelig! Man er ikke alltid garantert best oppfølging på sykehuset heller. Det gjøres feil der også. Skal man skremme kvinner fra å få barn i det hele tatt da eller??? Fordi det kan være farlig?!!! Hjemme eller på sykehus... For å sette det på spissen??? Og man velger da ikke bort medisinsk hjelp selv om man velger å være hjemme. Man velger å ikke utsette seg selv eller babyen for stress og unødvendig, og potensielt skadelig, medisinsk innblanding. Og skulle man trenge hjelp, reiser man på sykehus og får den hjelp man trenger. Man har litt tid, og det går som regel bra. Bare kjenner at jeg synes det er litt teit av folk å "skremme" folk fra alternative valg, spesielt hvis de ikke vet nok om det i utgangspunktet, til å kunne uttale seg!!! Kjenner jeg blir provosert av folk som prøver å skremme meg, eller gi meg dårlig samvittighet for å velge hjemmefødsel selv. Jeg har gjort det en gang. Det gikk fantastisk fint! Og det var helt riktig for meg, og oss! Og vi vil gjøre det igjen. Og sånn er det for flere..
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 20. september 2011 #14 Skrevet 20. september 2011 Det hadde vært drømmen min og etter 3 flotte fødsler:) Men pga en mann som nekter meg og at jeg har en hjertefeil så går det ikke. Har sykehusskrekk og hurtige fødsler, og minstemann er kun 14 mnd så det hadde vært utrolig greit med en hjemmefødsel. Men det får bli med drømmen. Har tenkt å føde for så å reise hjem noen timer etterpå
Fjellrypa venter gutt nr 2 Skrevet 20. september 2011 #15 Skrevet 20. september 2011 Ja, min jordmor advarte meg å diskutere hjemmefødsel på forum som dette og akkurat nå kjenner jeg på at det var dumt å i det hele tatt skrive innlegget i morges... Det er mange som sitter med dramatiske fødsler bak seg og som føler at jeg setter mitt barns liv i fare ved å velge hjemmefødsel. Jeg synes innlegget ditt var veldig bra LeMaRa, og du oppsummerte det hele på en bra måte. Nå er imidlertid fødselen så nærme at jeg ikke gidder å høre på at barnet mitt kan få en hjerneskade, at det kan dø og at jeg setter det i fare ved å føde hjemme. Jeg sitter selv som etterforskningsleder i politiet i bl.a. sykehusdødfødsler og ser hvor mye uaktsomhet/uforvarlig behandling som skjer der (og kanskje dette er medvirkende årsak til valget jeg har tatt ang hjemmefødsel siden det har vært eksepsjonelt mange dødfødsler i forhold til antall fødsler på det lokale sykehuset her...), og føler meg trygg på valget mitt. Vel, føler bare for å holde meg unna BIM en periode akkurat nå...
SNoor Skrevet 20. september 2011 Forfatter #16 Skrevet 20. september 2011 Veldig kjekt å se at så mange er positive til hjemmefødsel i alle fall, og at flere har født hjemme eller skal. Det vil alltid være de som er skeptiske, eller helt i mot hjemmefødsler, og folk må få lov til det. Men for oss som er positive til dette, er det sikkert helt riktig og flytte denne diskusjonen til hjemmefødseltråden her på BIM. På den andre siden trenger gravide også å bli informert om dette valget, men dog ikke med skremselshistorier.
førstekroll Skrevet 20. september 2011 #17 Skrevet 20. september 2011 Helt enig med fjellrypa om at det ikke alltid er en god ide å spørre om slike ting på forum. Jeg ser folk spørre om hva anbefaler etter de har fått legens anbefaling - det er jo helt sprøtt, mener nå jeg. Dersom JM sier at for deg er hjemmefødsel ok, ja, så er det sikkert ok. Jeg for min del svarte ut ifra mine erfaringer med fødsel - altså cirka null! Men deg var jo også dette du spurte etter... Moralen er; forum er ikke det beste stedet å diskutere slike saker på, JM og legen har mer erfaring og innsikt. Lykke til uansett hva du velger, ungen skal ut på den ene eller den andre måten;)
lillesmil Skrevet 20. september 2011 #18 Skrevet 20. september 2011 Kjære fjellrypa! Jeg synes 100% du skal gå for dette om du kjenner at det føles riktig for deg! Jeg er så ofte overrasket over mangel på ydmykhet ift andres tanker og meninger her inne og krasse uttalelser. Uttalelser som "er du helt gal?", "det er tull!" osv hører ikke hjemme i forum hvor vi alle er usikre og sårbare. Jeg for min del var på et fødselsforberedende kurs med hjemmejordmødre og synes det var helt fantastisk! Den kvelden ga meg en ro som gjør at jeg nå ser frem i mot fødsel med glede istedet for med gru. Det er mitt første barn så jeg velger fortsatt å føde på sykehuset, men må si jeg ble svært usikker etter jeg var på omvisning på sykehuset. Jeg er overbevist om at det vi kan gjøre for å forberede oss er å være trygge i oss selv og være så avslappet som mulig. Og DET bidro hjemmejordmoren til i stor grad, mens jeg opplevde at sykehuset mye mer snakker om smerte, komplikasjoner osv osv. Lykke til uansett hva du gjør og stol på deg selv!
lillesmil Skrevet 20. september 2011 #19 Skrevet 20. september 2011 Ser det er novemberbaby-baby:) og ikke fjellrypa som var den som skrev innlegget. Så hei til begge to
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå