Gå til innhold

Er dette dårlig gjort mot min venninne? Ang navn og oppkalling...

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid med en gutt og har termin omtrent på ettårsdagen for da min bestefar døde.

Min bestefar er han som oppdro meg og som alltid har tatt seg av meg. Han var min pappa, men han var også mer enn det... Vanskelig å forklare, men han betydde så enormt mye for meg!

Jeg vil nå kalle opp barnet mitt etter han. Det er snakk om et helt normalt dobbeltnavn. som mange i Norge heter. Det første navnet vil være to bokstaver forskjell fra bestefar sitt navn, det andre navnet vil være det samme, dette fordi det første navnet er litt "gammeldags".

Ptoblemet er at min venninne som står meg veldig nær også vil bruke dette navnet om hun en dag får en sønn. Hun er ikke gravid og har ingen umiddelbare planer om graviditet selvom hun er fryktelig "værpesjuk". Hun har også en "gyldig grunn" for å bruke dette navnet, nemlig fordi hennes mor, som nå er død, ville bruke dette navnet dersom min venninne var en gutt.

Jeg har pratet med min venninne om dette, hun sier jeg kan bruke navnet, men jeg vet at hun egentlig ikke vil at jeg skal bruke det... Men jeg vil så gjerne! Det ville betydd så mye for meg å kalle opp min sønn etter min bestefar. Det ligger også en forventning i hele min familie at barnet i magen skal kalles opp etter ham.

Hva ville dere gjort?

Fortsetter under...

da kaller du barnet ditt opp etter han :) det er jo du som får barn først.. å det kan jo hende når hun får planer om å få barn, at pappaen til det barnet ikke vil brukr dette niavnet, å at det for hennes del ikke blir noe av å bruke navnet, men hvis du vil det (du som faktisk er gravid, og faktisk venter en gutt) så ta det, hvis ikke vil du angre :)

Jeg ville brukt navnet. Venninnen din kan få 5 barn - alle jenter - og bruker ikke navnet. Eller hun kan ombestemme seg. Og det er også fullt mulig at dere begge får sønner og begge guttene kan ha samme navn.

Ettersom navnet betyr så mye for deg hadde jeg gått for det ja. Tror bestefaren din ville blitt stolt!

Annonse

Takk for støtte, alle sammen! Jeg tror nok jeg kommer til å bruke det, men jeg føler meg så slem, for jeg vet jo at det er et navn hun også veldig gjerne vil bruke. Jeg vil jo ikke såre henne, men jeg tror hun kommer til å bli litt lei seg om jeg bruker det...

Ingen av mennene våre er i utgangspunktet overbegeistret for navnet, men jeg har hvertfall fått lov å bruke det av min mann fordi han vet hvor mye det betyr for meg, og min øvrige familie, for den saks skyld.

For meg er det helt greit om hennes eventuelle og fremtidige sønn kommer til å hete det samme, men jeg vet ikke hva hun tenker om det...

Klart du kan bruke navnet! Jeg synes heller ikke det gjør noe som helst om din venninne en gang får en sønn og bruker det samme navnet. Dere har begge veldig gode grunner til å bruke det, og hvis noen skulle lure på hvorfor de heter det samme så er det jo to fine historier bak - synes det høres ut som noe som burde knytte dere sammen, ikke skape splid.

Det har absolutt ikke skapt noen splid mellom oss, men jeg er så redd for at min venninne skal bli lei seg og at hun ikke tør å bruke navnet dersom jeg bruker det først.

Hun har som sagt sagt at det er OK at jeg bruker navnet, men jeg kjenner henne såpass godt at jeg vet hun synes det er trist om jeg gjør det.

HI

Jeg "hadde" også et navn, som jeg kunne tenkt meg å bruke... Da fetteren min fikk gutt, og valget sto mellom to navn, - det en "mitt"navn...og et annet... (Forøvrig navnet til vår felles farfar) Så sa jeg , da får du ta det andre, for jeg kunne tenkt meg xx. Men fikk til svar, da kunne jeg fått et gutt FØR han, og tatt navnet... Og det hadde han jo rett til.... Dette var godslig sagt mellom oss altså, ingen sure miner... Jeg fikk etter ca 6 år også en gutt, som fikk et annet navn..Men som jeg vet min farfar foreslo min bror skulle hete, (en variant av navnet)...Min bror døde ung, til opplysning..Derav direkte oppkalling..

Her er det litt første mann til mølla ;) Det er ingen garantier for at venninnen din noen gang vil få en gutt... Eller barn for den slags skyld. Hun har jo samtykket og det kan jo hende at når hun først får et barn, så vil hun ikke ha det navnet allikevel... Kanskje mannen ikke vil det eller noe;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...