Petrinemor Skrevet 19. september 2011 #1 Skrevet 19. september 2011 Fikk vite i dag.. 4 uker til termin, at jeg har fått svangerskapsdiabetes. Nå lurer jeg litt på hva jeg skal spise.. og hva skal jeg kose meg med? Spiser dere frukt? Det har på en måte vært redningen min når jeg har vært søtsyk til nå. Håper noen kan komme med noen ideer
Bolla med 2 små <3 Skrevet 19. september 2011 #2 Skrevet 19. september 2011 Jeg har fått det, desverre :-/ Når jeg skal kose meg spiser jeg nøtter/potetgull og drikker light brus, 7up light har jeg funnet ut at ikke er så forskjellig fra den originale
nelliik m/blå & rosa Skrevet 19. september 2011 #3 Skrevet 19. september 2011 På besøk fra 2.trimester her, men kom over innlegget og ønsket bare å gi deg noen råd Prøv å kutte ned på brød, ris, pasta, potet, stivelse og andre raske karbohydrater! Når man har (svangerskaps)diabetes betyr det at blodsukkeretnivået er høyere enn normalt, fordi hormonet insulin produserer mindre enn man trenger - og som gravid har kroppen større behov for insulin enn ellers. Dermed er det viktig med et mer stabilt blodsukker ) Kroppen kan sees på som "fargeblind", og vet ikke hvilke raske karbohydrater den får fra hvilket matprodukt. Dermed er stivelse og andre raske karbohydrater også viktig å kutte ned på. Spis feks brød med mer kostfiber, solsikkekjerner, sesamfrø, linfrø osv, eller grove knekkebrød som feks havre. Og rent kjøtt som kylling, fisk, svin etc. Grønnsaker og salater i alle varianter, som tilbehør, gratinert, som snacks osv. Samt te med suketter, lettbrus som også nevnes over, bacon-snacks (den ekte) osv. Om man vil sjekke ut mer, kan man jo søke på lavkarbomat over google - der er det masser av tips! Absolutt noe for allt =) OBS!, det ER IKKE snakk om slanking (så lenge man ikke går i ketose), som mange tror med en gang LCHF-kosthold nevnes, det er et NATURLIG KOSTHOLD med mat fra bunnen av og uten matsminke eller stivelse og andre raske karbohydrater.. Derav navnet "...-kosthold". Akkurat på lik linje som vegetarianere eller veganere kaller det de spiser for sitt kosthold. Så søk og bli klok, nyt maten og de siste ukene. Kos deg, og ha det fint Det fins masser av god mat du kan spise med svangerskapsdia ) mmmm! NAM NAM! Og lykke til Både med kosthold og fødsel =)
Petrinemor Skrevet 19. september 2011 Forfatter #4 Skrevet 19. september 2011 Tuuusen takk for svar!! Ble masse masse klokere! Og ikke minst takk for at du tok deg tid til å gi meg så masse nyttige tips. Nå skal jeg lære meg å bake lavkarbobrød Har du vanlig diabetes, eller svangerskapsdi du også? Siden du vet så masse om det tenkte jeg bare. Masse lykke til videre til dere begge to Vi går en spennende tid i møte!! Og igjen, takk for tips )
nelliik m/blå & rosa Skrevet 20. september 2011 #5 Skrevet 20. september 2011 Bare hyggelig =)) Det er både omfattende og stort når det gjelder LCHF-kosthold, så du finner stortsett det du ønsker om du søker etter det på nett. Utrolig mye godt, og noe for alle Jeg har ikke vanlig eller svangerskapsdia., men mitt kosthold er lavkarbo Jeg endret mine kostvaner etter at førstemann ble født, og lever fremdeles med de endringene den dag idag. Kommer nok alltid til å gjøre det Er ikke på slanker`n i det hele tatt nå, men ingenting er bedre for kropp & skjel, blodtrykk, blodsukker, humør, hud og hår, hormoner osv enn et naturlig kosthold laget av ekte, ren mat uten matsminke, stivelse og raske karbohydrater! Så er derfor jeg vet mye om det ;o) I tilegg fikk jeg svangerskapsforgiftning med første, da jeg spiste normal, norsk kost.. Og nyere forskning viser at det fins mange like faktorer mellom det og dia mht årsaken for at man utvikler sv.ska.forgiftning. Så om dette kostholdet i tilegg kan virke forbyggende mot sv.ska.forgiftning enda en gang, er jo det bare en bonus for all den gode maten jeg lever av :D tihi! Gleder meg til å være like nær terminen som du er nå!! ) Åååh, spennende!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå