Gå til innhold

Fødselshistorien min :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det hele startet natt til søndag 11 sept, vannet gikk etter en "runde i senga". 3 uker før termin. Dro inn på sykehuset, var ikke moden, 1 cm åpning, og ikke rier. Var på sykehuset til formiddagen, før jeg dro hjem igjen, Tirsdag var jeg på kontroll, fikk da akupunktur, og beskjed om at jeg skulle bli satt i gang tirsdag. Sist fødsel ble jeg satt i gang med cytotec, noe jeg ble lovt jeg skulle slippe denne gang siden det ble en ganske dramatisk fødsel.

Da jeg kom på sykehuset tirsdag hadde jeg 3 cm åpning, legen som undersøker meg sier plutselig nå har jeg satt inn en tablett, så nå skal vi nok få fart på sakene!! Da har han altså gitt meg cytotec. Dette var klokka ni, klokka tre får jeg en ny cytotec, og etter en halvtime starter riene, klokka halv seks er de ganske intense så jeg får lystgass. Har da fått satt inn kateter for epidural da jeg visste hvordan rier man kan få av cytotec, men velger å ikke få selve epiduralen enda da det ikke er sånn kjempevondt. Blir undersøkt klokka halv sju, fortsatt 3 cm åpning!!! Etter en halvtime klarer jeg ikke mer og ber om å få epidural, de tar bort all smerte heldigvis, så de neste timene er de tbare å slappe av. Blir undersøkt klokka ti, da er det 4 cm åpning. Skjer ikke så mye før klokka 23, da er det fortsatt bare 4 cm åpning, men hjertelyden til babyen går ned til 80 flere ganger, så jordmor roper på legen som kommer å undersøker meg, hjertelyden har da gått opp, men hun sier jeg bør forberede meg på keisersnitt siden jeg fortsatt bare har 4 cm åpning, og de forventer en viss framgang. Fikk også drypp i 22 tiden, som tydeligvis ikke funket. Legen undersøker meg i halv tolv tiden, hun setter da på en elektrode på babyens hode for å overvåke bedre, samtidig sier hun jeg tror det er en svulst som ligger i veien her. Så da blir det bestemt at det blir keisersnitt. I det de gjør meg klar for det kommer det tilfeldigvis en annen jordmor inn, legen ber henne også kjenne etter bare for å være helt sikker på at det er en svulst. Jordmora sjekker og sier at dette er ingen svulst, her har det dannet seg en ny vannhinne, så det er ikke noe rart det ikke kommer baby her! Hun tar vannhinnen, og etter 10 sekunder kjenner jeg at dette kommer til å gå fort! 15 minutter senere sier jeg at nå må jeg snart presse, jordmor gjør seg klar, 2 rier etterpoå snur jeg meg på ryggen for jeg kjenner jeg må presse og jordmor roper ikke press ikke press, da viser det seg at hodet allerede er kommet ut, så etter et lite press/pust er babyen ute :) 3115 g og 49 sm, og alldeles perfekt.

Litt rotete det her, men det var nå i grove trekk min opplevelse, som heldigvis endte godt til tross for nok en cytotec fødsel, og heldigvis uten keisersnitt

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du ba om å slippe cytotec, og de ga den til deg uten "lov".. så syns jeg du skal skrive et brev til pasientombudet.. det hodt jo faktisk på å ende i et unødvendig keisersnitt!

Men det gikk jo bra! Gratulerer!

Skrevet

Jeg? Oh no. Sitter her på min 5 dag overtid... Skrekk og gru. Men har avtale om igangsetting fredag takk og pris selv om jeg ville foretrukket spontan fødsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...