Gå til innhold

graviditet og tannlegetimer

Anbefalte innlegg

Skrevet

grøss og gru...var hos tannlegen i dag...nektet å ta bilder da jeg visste at jeg hadde hull i den ene tanna OG er 7 uker på vei..

blir rotfylling...yes:S

har suuuper tannlegeskrekk men kunne jo ikke leve på smertestillende i 9mnd til...hensyn jeg må ta til lille....

men tannlegen satt meg opp på ny time om en mnd...

MEN de har ikke blyforkle der?!

kan jeg ta bilder da??

hun tannlegen sa det ikke var farlig uansett...tannpleier og studenten virket noe uenige...

anyway...fikk bedøvelser og fikset hullet,fjernet nervene og tetta igjen...

men KAN jeg ta bilde neste gang???

trodde ikke man skulle det jeg...å vertfall ikke uten blyforkle

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er første trimester at fosteret er mest utsatt for skader av røntgenstrålene. Jeg ville vært skeptisk til å tatt bilder de første 12 ukene dersom de ikke har blyforkle. Sjansen for skader er svært liten pga nyere maskiner har lavere stråling, men jeg ville ikke tatt noen sjanser. Jeg er tannlege selv og gravid i 10 uke. Jeg går nå alltid ut når jeg tar bilder av pasientene mine.

Skrevet

Det er første trimester at fosteret er mest utsatt for skader av røntgenstrålene. Jeg ville vært skeptisk til og tatt bilder de første 12 ukene dersom de ikke har blyforkle. Sjansen for skader er svært liten pga nyere maskiner har lavere stråling, men jeg ville ikke tatt noen sjanser. Jeg er tannlege selv og gravid i 10 uke. Jeg går nå alltid ut når jeg tar bilder av pasientene mine.

Skrevet

jeg fikk beskjed av jordmor og ikke ta bilde i graviditeten i det hele tatt. Hverken med eller uten blyforkle.

Gjest Lykkes vi igjen? *Gravid*
Skrevet

Sist jeg var gravid, hadde jeg tannlegetime. Jeg ringte for å forhøre meg, og fikk da beskjed det ikke var noe vits å komme mens jeg gikk gravid. De skulle sende meg ny time og jeg fikk time dagen etter termin, Men utsatte den selvfølgelig.

Jeg ville ikke ha gjort det!

Skrevet

Jeg var hos tannlege for to uker siden,sa jeg var gravid 6 uker på vei, men han insisterte på at det ikke var farlig med røntgen og tok 4 bilder. Etter at jeg kom hjem søkte jeg rundt på dette og fikk hetta!! Jeg tenkte at nå dør barnet i magen min, eller det blir skadet på en eller annen måte....

Men så kom jeg over dette fra statens strålevern og ble straks roligere.

Klippet fra Statens strålevern: "Røntgenundersøkelser av tidlig gravide kan gjennomføres uten spesielle tiltak dersom bekkenet ikke treffes av primærstrålefeltet, herunder fotografering av hode og ekstremiteter, thorax, mammografi og tannrøntgen".

Jeg tok også røntgen for å måle bekkenet mitt i forrige graviditet pga seteleie. Da var jeg i uke 36, men allikevel...

Skrevet

takk for svar=)

nå er jo hullet tettet å slik...men kan midlertidig fylling sitte der frem til jeg har født?

eller MÅ jeg tilbake om en mnd....

Skrevet

de har forresten ikke blyforkle der:/

Skrevet

Hvis tannen må rotfylles må det nok gjøres nå ja. Ellers vil du komme til å få vondt om ikke lenge igjen. Man gjør gjerne akuttbehandling første gang, for så senere rense ut nerven i røttene senere og legge inn et antibakterielt middel. Hvis ikke dette blir gjort innen rimelig tid, så vil betennelsen kunne utvikle seg. Det er ikke bra for hverken deg eller fosteret. Ville forhørt meg med tannlegen din.

Skrevet

Takk for dette innlegget! Jeg var hos tannlegen i dag og tok ikke røntgen for sikkerhets skyld.

Skrevet

hu fjernet nervene å renset kanalene...

sa hun...

var en student der så de snakka litt over hodet på meg...

får bare luske meg tilbake med halen mellom beina om en mnd jeg da....

men kan jeg ta bilde når de ikke har blyforkle da??

Skrevet

Igjen et utklipp fra Statens strålevern: spørsmål om det er trygt å ta røntgen hos tannlegen.

"Ved fotografering av tennene brukes små strålefelt. Strålingen er rettet mot kjeven og mesteparten absorberes i kjevepartiet. Stråledosen til pasientens hud og kjeve er lave, og spredt stråling ned til mageområdet er neglisjerbar. Noen tannleger tilbyr en blyholdig skjerm for beskyttelse av skjoldbruskkjertelen, eller et blygummiforkle over magen. Dette kan en ta i mot for å føle seg helt trygg. Strålevernet anser i alle tilfelle ikke stråledose til foster fra tannrøntgen som noe problem."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...