Gå til innhold

Sønnen min har lært og lese, etter fire uker på skolen.

Anbefalte innlegg

Han blir seks år sent i år. Han har vært veldig interessert i bokstaver det siste året, og ofte spurt om hva som står, på skilt, på bussen osv.. Han har lært lyden på alle bokstavene.

I helga ville han lese litt, og jeg skrev ned enkle ord på ett ark, og han leste alle sammen! Skrev litt vanskeligere ord etterhvert, ord med 3-6 bokstaver, og han leste alle ordene. Dette klarte han ikke for fire uker siden.

Ble veldig overrasket, og syns han er kjempeflink!

Fortsetter under...

Det er ikke alltid så mye som skal til. Jeg var helt håpløs når det gjalt lesing før jeg begynte på skolen. Jeg har en eldre søster som flere ganger prøvde å lære meg og lese, men klarte det aldri, men da jeg begynte på skolen tok det ikke veldig lang tid (selvom det helt sikkert tok mer enn 4uker ettersom det tok flere uker før vi hadde normal undervisning i "gamledager" da jeg begynte:-p). Jeg trengte rett og slett at noen forklarte meg på en litt mer pedagogisk måte hvordan man skulle "stokke" bokstavene når man leste.

Flink er han:-)

Han kommer ikke til å ha det kjedelig dette året. Hadde en førsteklassing for to år siden som klarte å lese og skrive litt. Hun hadde det supert hele året. De fikk oppgaver utifra hva de kunne, så de ble ikke bare sittende å vente til de andre var ferdige. Dette opplegget følger de enda i nesten alle fag, og hun syns det er helt topp. Noen fag følger hun det "vanlige" i andre fag får hun ekstra ting å gjøre. Alle skal gjøre det de må gjøre, og for de som tar dette veldig lett får litt mer å bryne seg på slik at alle blir ferdige rundt samme tid.

Har en førsteklassing i år også. Hun overrasket meg med å skrive flere ord her om dagen, kom til meg for å høre om hun hadde klart det riktig. Hun har hatt lyst til å lære å lese lenge, men hun har aldri hatt roa til det. Alt må helst skje på minuttet med henne om hun skal ha hjelp fra noen. (på skolen er hun vist ikke utolmodig heldigvis) Så om hun virkelig har knekt skrivekoden så tror jeg ikke hun kommer til å kjede seg dette året. De har allerede lekser og tileggslekser for de som tar tingene raskt. Det har de hatt fra første skoledag. Så skolen mine barn går på lar ikke ungene kjede seg selv om noen kan mer enn noen av de andre.

Høres ut som jenta mi, som knakk lesekoden ved første leseleksen de hadde. DET overrasket meg stort :) Hadde ikke ventet akkurat en så flott start på skolen.

Så siden det, så er det mer hun som har lest for meg, enn jeg for henne. Hun er nå i 5. klasse, og har lest tykke bøker og tegneserier på sengen siden første klasse :) Jeg oppmuntrer og skryter enda, når hun føler hun selv har vært flink og lest mye :)

Det eneste jeg gjorde før skolestart, var å lese MYE og hver eneste dag for henne, hvor hun satt ved siden av, og vi snakket om innholdet i tillegg. Prøvde ikke å lære henne bokstaver, men bare leselyst. Skal se det virket :)

Det er gøy når ting går lett :)

Annonse

jenta mi dro sammen bokstaver og leste når hun var 3 år og 6 mnd.. Hun kommer vel til å dø av kjedsomhet,da? Nei, jeg tror de er flinke til å gi de utfordringer, dessuten handler første skoleår om mye mer enn å lære seg å lese å skrive og regne: oppfatte beskjeder, holde orden på sakene sine, sitte rolig å vente på tur, sosialisering, knytte vennskap og få mer ansvar for seg selv. Jeg er hvertfall ikke bekymret selv om jenta mi leser små og store boksatver med flyt og innlevelse, regner med tosiffrede regnestykker o.l.

(Og sosialt sett er jeg heller ikke bekymret, hun er en fryd av en unge..;-)

Så flink han er! :-) Det har tydeligvis gått raskt når han nå har knekket koden :-)

Hvordan er det med å lese og forstå setninger da? Er det sånt som kommer like automatisk når de knekker koden? (er bare nysgjerrig)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...