Gå til innhold

Legge baby rett på gulvet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gud så mange rare sprøsmål man har når man er førstegangsmor :)

Når begynte dere å legge babyen rett på gulvet? Her bruker vi leketeppe fra Ikea, men ser jo at det er vanskeligere å bevege seg rundt omkring enn på gulvet.. Men er redd han plutselig "headbanger" rett i parketten :P Han er 5 mnd og er kanskje litt tregt ute motorisk sett, men kan ligge litt på magen og ruller seg over på sidene :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er 7 mnd og ligger på en overmadrass med dyne over. Han ruller og kravler ut på gulvet og det er blitt ett par ganger han har skallet både hodet og haken i gulvet, men han begynner å skjønne nå at hvis han gjør sånn blir det vondt.

Skrevet

Hvis leketeppet hemmer han i bevegelsene kan du jo kjøpe en slik puslespillmatte eller treningsmatte, de er lettere å få "grep" på.

Skrevet

Jeg bruker en "gym-matte". På en slik matte vil ikke babyen få vondt hvis den ligger på magen, og vil hvile hodet. Den er myk, men samtidig grov og stødig nok til at babyen kan få tak. Hvis underlaget er for mykt, er det vanskelig for babyen å rulle, åle, og senere krabbe. Jeg pleier å slutte med matten når babyene begynner å krabbe rundt. Å ligge rett på på gulvet gjør de altså ikke før de selv velger det.

Skrevet

De puslemattene du får kjøpt på nille er kjempe fine, da er muligheten for å bevege seg større. Vi bruker å legge han på den, men siden han har begynt å åle seg rundt, tar det ikke lang tid før han er på parketten, og da latt vi han åle seg rundt der. Han er 5 mnd.

Skrevet

Babyen tåler veldig greit noen slike små dulter i hodet. Parketten er ikke så veldig hard egentlig. Om du har ham på fliser på badet ville jeg heller passet litt på.

Mitt råd er å bare legge han på gulvet med en gang. Tar ikke lange tida før han forstår hvordan han skal unngå å smelle hodet i gulvet:)

Vi hadde jenta vår ute på gulvet fra ca 3mnd, men mest på gymmatte. Da hun var 5mnd hadde vi henne nesten bare på gulvet. Det er godt for barna å ligge på ulikt underlag i løpet av en dag. En tur ut i gresset er også morro:)

Skrevet

Haha, ja jeg hadde ham i gresset noen turer i sommer, og han dro med seg "halve plenen" i de små nevene hver gang jeg prøvde å løfte ham opp igjen <3 Gress ooveralt, hehe.. :)

Puslespillmatte høres kjempelurt ut, skal se på Nille :D

Skrevet

Kan anbefale treningsmatte på det varmeste! Vi kjøpte en stor matte da storesøster var baby, og den er fortsatt i bruk daglig av dem begge (har den som en slags lekebase i stua, hvor alle lekene ligger, og som de sitter og leker på sammen) Den er perfekt for de små å ligge på, og god og myk for oss voksne også, så slipper man å ligge rett på gulvet hehe;) Veldig god å krabbe på, fordi de får litt mer "grep" enn på glatt parkett, og selv om de er litt dyre har ihvertfall vi fått mye valuta for pengene når det gjelder matta vår:)

Sånn har vi, bare i rød;

http://www.xxl.no/hjemmetrening/trimutstyr/trimmatter/treningsmatte-stor-180x100x1-5-cm-1044097

Skrevet

Hi hi:) Men bedre med gress enn grus:)

Skrevet

Vi har den samme, og i rød vi og. Veldig god!

Skrevet

Har sånn puslespillmatte fra Nille. Billig og bra :)

Skrevet

Har også den puslespillmatta fra Nille, kosta ikke mer enn 170 tror jeg. Begynte å legge han på gulvet på den når han begynte å bli lei lekegrinda, han var nok rundt 5 mnd. Nå er han snart 8 mnd og drar seg rundt og dytter seg bakover, men ingen krabbing. Men han liker iallefall å ligge på den og får fulgt med på det som skjer :)

Skrevet

Hei

Vi kjøpte tidlig lekegrind, som både jeg og Mini har elsket:) Når han var mindre sov han jo glatt der på dagtid, og jeg var veldig trygg når han lå oppe i der:)

Nå er jo Mini prematurfødt, og ligger litt etter sånn motorisk. Vi trente veldig mye på og ligge på maven og løfte hodet, noen han synes var slitsom og ble sint.....

Sånn gikk no dagan, så la jeg ut flere tepper på gulvet, og mulig dette var tilfeldighet, at poden var mer klar for bevegelse og blitt sterkere, men han ble altså en reser i bevegelser så fort ha kom ned på gulvet!!!!!!!!!! Tenker jo litt på om jeg har forsinket hans motoriske utvikling litt med og vært i lekegrind og ikke på gulvet.....???? Men vi merket iallfall stor forskjell, fra den ene dagen til den andre snurrer han rundt og hadde jo så god plass til å bevege seg.....hehe:)

Skrevet

Vi har en sånn treningsmatte som det ble linket til over her, og den er veldig bra. Tykk og myk. Vi har også den fra Nille og sluttet å bruke den da mini fikk røde merker på albuene etter å ha dratt seg bortover (hadde langarmet body). Det så ut som brannsår, eller sånne som man får på knærne hvis man sklir bortover gymsalgulv... :-/

Skrevet

Ja, de puslespillmattene er veldig billige, men om de er så veldig bra, det er vel heller tvilsomt... Jeg ville ihvertfall sjekket at de ikke inneholder ftalater først, siden det er veldig uheldig for de små å ligge på og puste inn...

Skrevet

Vi har bare hatt barna på et par tepper. Nå har minsten (snart 7mnd) begynt å åle seg hvor han vil. Jeg legger han for det meste rett på gulvet på magen. Har gjort det siden han begynte å flytte på seg. Kan ikke huske det har vært noe stort problem at barna har dunket hodet i gulvet.

Legger han noen ganger på rygg på teppe, men det er bare hvis han akkurat har spist, han gulper lett. Han snur seg fort likevel, så det er ikke mye poeng lenger.

Har vurdert matte, men tida går så fort, og plutselig er det ikke aktuelt lenger. Det måtte i så fall være mest for meg selv, da ville jeg valgt gymmatte.

Skrevet

Min er snart 6 mnd og hun har rullet seg bort fra teppet x antall ganger.... Så hun er rett på parketten;) Har dunket hodet litt ett par ganger, men tror ikke akkurat hun får veldig vondt.. Hun bare snøfter og skal til å grine... Også ser hun en leke, så er alt over:) Har bare brukt vanlig krabbeteppe hele tiden jeg da ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...