Gå til innhold

Helt ukomplisert å føde et barn i utlandet og ta det med hit?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvis ei norsk kvinne føder i utlandet, kan hun ta kontakt med ambassaden der og få pass og personnummer til babyen?

Vil barnet få delt statsborgerskap?

 

Eller hvordan foregår dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner en som har fått barn i et annet land enn hun bor (valgt å føde der selv, de har hele tiden bodd i Norge) - barna har dobbelt statsborgerskap (men faren er fra det landet hun har født). Antar at hun tok kontakt med ambassaden for å få pass og personnummer til barna, for de dro alltid litt i forkant av fødslene og tilbake kort tid etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du ikke føde på et sykehus i Norge?

 

Men som svar på spørsmålet ditt vil det ikke være noe problem å ta med seg barnet sitt hjem dersom man skulle føde i utlandet.

Dersom det skulle være tvil om hvorvidt det faktisk er ditt barn, vil du bli bedt om å avgi en DNA-prøve.

 

Det kan jo være greit å opplyse om at du har planer om å føde i et annet land på forhånd, så vet du hvilke forholdsregler du må ta.

På den måten kan du slippe uventede byråkratiske problemer underveis som kan ta tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan gå greit og det kan bli vanskelig. Noen venner av meg var for flere år siden på ferie i Finland når hun gikk, før termin, i fødsel. De slet masse med å få barnet tilbake til Norge (ble ganske stor mediasak til slutt), men jeg tror at noen regler ble endret etter dette, men det kommer mye an åp landet du føder i og om du får ta barnet med UT av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

n er sannsynligvis utskrevet fra Norge, i og med at hun også spørr om man kan føde på privatsykehus i Norge?

 

Jeg bor i Tyrkia og har flere skandinaviske veninner som har født her nede. De har kontaktet ambasaden for å søke om norskt statsborgerskap. I følge norsk lov er barn født av norsk mor automatisk norsk statsborger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke slik at Norges lover og regler gjelder i utlandet. Feks. i Iran er barn å anse for "fars eiendom" og der vil ikke et norsk statsborgerskap bli annerkjent uansett hva Norge måtte mene. Og i et slikt land kan HI få problemer med å få barnet ut av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette varierer veldig fra land til land og efter foreldrenes statsborgerskap. To tysk-norske venner med dobbelt (?) statsborgerskap fødte uplanlagt i Tyskland, barnet fikk da tysk statsborgerskap, men ikke norsk... Store problemer når de kom hjem, da barnet ikke "eksisterte" i noen norske registre, dermed ikke hadde rett til legehjelp, oppfølging på helsestasjon mm. Tok laaang tid å rette opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte i Vietnam for noen år siden. Var ingen problem å få ungen hit. Fikk pass og person nr. fra Den Norske Ambassade.

 

Vi er begge norske statsborgere. Jeg hadde vært på noen kontroller i Norge, så jeg hadde slikt Helsekort for gravide, der far også var ført på. Hadde ikke jeg hatt det, så måtte han ha tatt DNA prøve for å bevise at han var faren.

 

Ingen problem det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du føder i amerika, vil barnet atomatisk bli amerikans statsborger.. å da kan det bli vanskelig.. men vet ikke hvordan det er i andre land.. det er nokk lurtst å kontakte ambasaden... det er kan fort bli veldig komplisert,..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...