Gå til innhold

Kan legen ha tatt feil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var gravid men fikk blødninger var og tok UL jeg var rundt 6-7uker på vei. Legen sa han ikke kunne se noen graviditet der lenger, og mente jeg hadde hatt en SA men jeg har fortsatt symptomene jeg hadde da jeg var gravid. Er dette normalt, kan det ha seg sånn at legen kan ha tatt feil, kan spiren skjule seg tidlig i svangerskap ?eller er det bare slik at symptomene kan henge igjen litt?håper noen kan ha noe svar på dette er så usikker da dette var(er?) mitt første svangerskap.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvor lenge er det siden du hadde spontanaborten?

som regel vil jo legen ta en ultralyd til etter ca ti dager, for å sjekke om det er noe liv. du kan feks ha vært kortere på ve enn du trodde, og da ville du ikke sett noe på ultralyden.

selv har jeg opplevd det tre ganger at jeg har fått påvist en spontanabort i starten av svangerskapet, men en uke senere er det liv der likevel. i mitt tilfelle har det vært en såkalt "vanishing twin" -jeg har hatt to fosteranlegg, men har abortert det ene. mens den andre har overlevd fint.

er du usikker, ring legen og hør! jeg trodde det var rutine at man fikk komme inn en gang til for å forsikre seg om at det ikke er noen rester igjen/om det er liv der.

Skrevet

Fikk ingen ny time men han sa jeg kunne teste meg på nytt etter en stund, men har hørt at testene kan slå ut positivt om det var en SA også etter som hormonene henger igjen i kroppen, hva skal jeg gjøre nå? Teste eller ikke? Be om ny UL-legetime? Syns jeg får så utrolig dårlig oppfølgning til å være gravid(?) for første gang .

Skrevet

SA startet for 11 dager siden og varte i 6 dager forresten .

Skrevet

det er jo litt vanskelig å vite for deg om positivt resultat er falskt eller ikke ja, da må du jo vite hvor mye hcg du hadde og sånn. og det vet man jo ikke.

jeg vet ikke helt hva hcgmengden din skal være, det finnes noen skjemaer for det og sånn, -men det varierer veldig fra kvinne til kvinne.

det kan være to ting som skjer i kroppen din nå; enten gjør den seg klar til eggløsning (og det kan oppleves veldig.. hormonelt..) eller så kan du også fremdeles være gravid. jeg ville bedt om en ny konsultasjon jeg.

Skrevet

Jeg har hatt 2 tidlige SA mellom mine to barn (mistet uke 7x2) og begge gangene hang hcg lenge i kroppen sånn at jeg testet negativt først 18 dager etter jeg startet å blø. Andre igjen går rett inn i normal syklus så det er derfor vanskelig å avgjøre noe med en test, hvertfall når det er så kort tid siden. Det du kan gjøre er enten å bestille deg en priv UL eller høre om muligheten for å måle hcg-verdiene i blodet ditt. Da får du hvertfall et klart svar. Til tross for 2 aborter på rad fikk jeg ikke noe henvisning el oppfølging fra fastlegen, måtte ta alt privat. Er ikke noe rutine å kontrollere med UL etter en SA dersom det er en tilsynelatende ukomplisert abort (at alt kommer ut selv, ingen langvarige smerter, god allm.tilstand..)

Lykke til :)

Skrevet

Kontakt legen og få målt hcg i blodet ditt du. Og mål med 2-3 dagers mellomrom.

Skrevet

Hvis du tar en test og den er positiv, ja da kan du jo ringe legen på nytt, siden det var dette han ba deg gjøre. Om den da er falsk positiv kan det jo hende han hvertfall er villig til en ny UL for å forsikre seg..!

Skrevet

Hei, hvordan går det med deg??=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...