Gå til innhold

inpregnering av sko og tøy


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

heisan

jeg er en førstegangs barnehage mamma

 

har nå kjøpt vinter dress og vinterstøvler til poden.

 

og i begge butikkene spurte di om jeg hadde inpregnering og ville selge meg. jeg harikke kjøpt fordi jeg er veldig usikker på dette

 

1) finnes det en inpregnering som går både til sko og tøy?

2) hvor ofte må jeg inpregnere sko og tøy?

3) har sett det finnes spray og det finnes noe som du putter i vaskemaskinen å inpregnere med hva er best?

og kan skoene da også inpregneres i vaskemaskinen( jeg vasker jo ofte joggesko ol i vaskemaskinen men har ikke tenkt på vinterstøvler før da jeg ikke har hat så mye slike sko om vinteren som kan det)?

4) hvilken inpregnering er best? og hvor kjøper jeg denne? og så tenker jeg litt på pris da, det er jo ikke altid at dyrest er best, men hva bør jeg ut med for å få noe bra?

 

og er det noen som har noe gode tips til en som meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Tror ikke du kan bruke samme

2. når skoene har vært i gjørma osv og du har vasket dem er det på tide. Det er også på tide når de begynner å ta inn vann. Tøy imprignerer du når du har vasket tøyet. Hvis det bare er litt møkk som skal av, skyller du tøyet i maskinen og slipper å imprignere.

3. Det er så vidt jeg har skjønt ulike meninger om hva som er best. Jeg synes det enkleste er det til å putte i maskinen. Man blir helt lam i armen av å skulle kryss-spraye hver eneste cm av tøyet. Jeg hadde ikke puttet goretex-sko i maskinen.

4. Jeg kjøper alltid i sportsbutikk. Sikkert litt dyrere, men veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Det finnes nok impregnering som kan brukes på både klær og sko. Tror en som heter Fiber Protector kan brukes til begge deler, samt barnevogner. Men som nevnt over her, det å skulle stå å spraye en hel dress og være sikker på at alt er dekket, er nitidig arbeid.

2) Det kommer an på hva slags stoff/merke. Noen tåler en god del bruk og vask før impregnering er nødvendig(Reima f eks). Mens andre bør impregneres etter hver/annenhver vask. Sko imporegneres ved jevne mellomrom, disse vaskes gjerne ikke like ofte som klær, men blir jo utsatt for fukt og skitt på annen måte.

3) Jeg foretrekker den som vaskes inn i klærne, da blir man sikker på at alt blir dekket. Sko sprayer jeg.

4) Nikwax sine produkter er gode, og disse selges mange steder nå, bla i sportsbutikker. Koster rundt 100 kr pr flaske(holder til 2-3 impregneringer) Har også sett at noen har pakker med både sko og klesimpregnering, til i underkant av 200 kr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...