Gå til innhold

Forvirret, hva har jeg krav på?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynte som student nå i høst og fant nettopp ut at jeg er gravid. Jeg har søkt og lett litt rundt på nettet etter hva jeg har krav på av penger/stønader. Men må si jeg er litt forvirret.

Min samboer er lerling å tjener ca 320 000 i året.

Jeg studerer på fulltid og har et studielån på ca 90 000 i året.

Jeg har også en helgejobb der jeg tjener ca 80 000 i året.

Hva har jeg krav på og hvor kommer de pengene fra ? Nav, lånekassen osv ?

Håper noen kan svare med, føler spesielt at NAV ikke vil fortelle meg hva jeg har krav på, fordi det vil koste de mer...

• 2 måneder senere...

Fortsetter under...

Hei!

Jeg er selv fulltidsstudent mens mannen min jobber. Dette har vært tilfelle i begge permisjonene våre - og det vi gjorde var følgende:

Som fulltidsstudent har du rett til engangsstønad fra NAV, ca 35 000. Du må ha arbeidet mer enn 50% i seks av de siste 10 mndne for at du skal ha rett på foreldrepenger.

MEN, om du melder deg opp til noe (hva som helst) av fag som tilsvarer fulltid etter babyen har kommet, kan far ta ut hele 38 uker permisjon med foreldrepenger! Og det er ikke krav at du verken møter eller står på eksamenene dine.

Om du ikke melder deg opp i noe, har du rett på 10 mnd permisjon fra studiene med foreldrepengestipend fra Lånekassen på ca 90 000. Og far har ikke rett på noen uker permisjon, ikke en gang "fedrekvoten" på 12 uker.

Klokere?

• 2 uker senere...

ifølge nettsidene til lånekassen kan far få foreldrepenger fra nav, selvom mor tar ut permisjon fra studiet og ikke melder seg opp som fulltidsstudent..eneste er at hvis han tar ut fulle foreldrepenger så faller mors foreldrestipend fra lånekassen bort, men tar han under 50% vil mor få fullt foreldrestipend.. kan lese mer om det her: http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Fodsel_barn/Foreldrestipend/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...