Gå til innhold

Aldri mer posesaus!! :)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har alltid brukt posesaus, for jeg har trodd at det er så vanskelig å lage saus, dessuten syns jeg posesausene er gode.

 

MEN; det var helt til jeg lagde peppersaus fra bunnen i dag. Det var jo ikke vanskelig og smakte sinnsykt godt!! Helt sjokkert,jeg :)

 

Så til alle dere som er som meg og tror det er vanskelig; det ER ikke det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk samme ahaopplevelse for ca et halvt år siden! Har ikke kjøpt en toropose siden =D Til og med ungene klagde den ene gangen for ikke så lenge siden jeg brukte en toropose jeg hadde liggende! De merket faktisk forskjellen selv om jeg ikke sa noe om det ;D aldri er posesaus her heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peppersaus

Dette er en kraftig saus som passer ypperlig til stekt biff.

 

Ingredienser:

3 ss margarin

1 løk

1/2 rød paprika

1/2 grønn paprika

3 ss hvetemel

1-2 dl melk

Buljongkraft eller buljongpulver

sort grovkvernet pepper

4 ss crème fraiche

 

Fremgangsmåte:

Kutt løk og paprika i små terninger, fres disse i smøret og ha på grovkvernet pepper. Strø over melet, og rør dette rundt, spe med væsken og buljongpulveret. Rør rundt. Spe med mer melk om sausen blir for tykk.

 

La sausen koke i ca 20 min, smak så til med buljongpulver. Bruk gjerne litt sukkerkulør om du syns sausen er for lys. Ha til slutt i crème fraiche.

 

Rosèpepper er også godt i denne sausen og gir en fin rund smak. Strø gjerne noen rosèpepperkorn over biffen like før servering.

 

 

 

 

Jeg brukte sjalottløk i stedet for vanlig løk og hadde litt soyasaus oppi. Og brukte endel mer melk enn oppskriften sier. Den er kraftig, men utrolig god:) Mannen mente jeg hadde gått på en smell, for nå slipper jeg ikke unna med posesaus lenger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at vi er flere som har funnet ut av dette!:) Jeg brukte å få mora mi til å lage mye bruning som jeg hadde stående i kjøleskapet.. For jeg tenkte det var så vanskelig å lage. Men en dag fikk jeg det for meg at jeg skulle prøve å lage. Og siden har vi ikke brukt posesaus når vi skal ha brun og hvit saus:) Om jeg skal ha spesielle sauser så kjøper jeg like godt poser, for det er så skjelden uansett:) Men samboeren min foretrekker helt klart hjemmelaget saus! Og nå i helga var jeg så lur (eller var jeg...?) at jeg bakte hjemmelaget brød for første gang! Og de ble så sabla gode at nå vil ikke han ha butikkbrød heller... Snakk om å lage seg arbeid hehe;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...