Gå til innhold

Amming: Det gjør så inni helv...s vondt når babyen begynner å suge!!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skal det virkelig være så vondt???? Det er med en gang babyen tar tak og varer kanskje et halvt minutt. Det er så vondt at jeg nesten må skrike.

 

Vil det vare? Babyen er 3 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det skal ikke være sånn. Det betyr vanligvis at babyen suger feil og ikke har hele brystvorten i munnen når den suger.

 

Det kan også være brystbetennelse, men da har man andre symtomer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det sånn med begge mine. Det gikk over rundt 3-4 uker. Hadde fått sjekka riktig sugetak, selvom begge mine hadde det. Jeg brukte skjold de første sekundene av ammingen til slutt, og tok det vekk igjen. En periode brukte jeg bare skjold også. Husk å bruke ullinnlegg utenpå papirinnlegget, ha på morsmelk og lufttør, og så smøre godt inn med Brystvortekrem (ikke Purelan) før du pakker inn brystene etter amming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du høres veldig sår ut.... prøv å smøre deg med litt vaselin for å holde brystvortene fuktige.. det hjalp som bare det for meg! var ikke sår en gang siden jeg begynte med det.. og det er ikke farlig for babyen å få i seg vaselin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil det ikke synes på noe vis hvis det er sårhet? Brystvortene ser helt normale ut.

 

Jeg hadde litt hvitt belegg (skurv) på brystvortene et par dager etter fødsel, men det gikk bort. Har ikke noe belegg nå og blør ikke

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok ca tre-fire mndr før det der sluttet....

Jeg brukte å hamre den ene helen min i gulvet for ikke å skrike.

Sånn var det med begge.

Og jeg fikk sjekket korrekt sugeteknikk hos ungene osv. Det eneste som hjalp litt var noe vaselin med noe ekstra i som man får kjøpt på apoteket.

Ren vaselin var ikke fullt så effektivt. Husker desværre ikke hva det het - men med nr to hadde jeg det med i sykehusbaggen...

Bortsett fra at det var sinsykt vondt syntes jeg også det var pinlig for det var så vanskelig å skjule når jeg f eks var sammen med barselgruppen og alle satt og ammet.

Jeg hadde skikkelig uflaks men det er jo ikke sikkert det varer ved like lenge hos deg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan høre med legen om du kan få en nesespray som starter melken. Den hjalp meg veldig sist. Mener den inneholder oxytocin eller noe. Jeg endte opp med såre brystvorter før jeg fikk denne,så den kan virkelig anbefales. Får du derimot sår funker brulidine veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde det samme - det gjorde skikkelig vondt fra første sugetak helt til melka rant skikkelig. Det tok kanskje et minutt eller mindre. Føltes som om hele puppen var på tur ut. Jævlig rett og slett. Men det gikk over. Fikk forklart at det var noe med utdrivningsrefleksen, og det ble gradvis bedre og bedre med tiden. Husker ikke nøyaktig når det gikk over, men husker at det ble mye bedre når melka kom for fullt, dvs 1 uke etter fødsel. Tror det var helt borte etter ca 1-2 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik var det hos meg også. Det toppet seg ca 2 uker etter fødsel, men så begynte det sakte men sikkert å blir bedre. Jeg leste alle steder at sårhet var tegn på dårlig sugeteknikk, etc, etc. Sugeteknikken var (i følge helsepersonell) helt fin her hvertfall, og jeg var veldig fortvilet. Hva var det da??? Men ALLE erfarne mødre som besøkte meg i tiden etter fødsel kunne bekrefte at de hadde hatt det på akkurat samme måte, og at det kom til å gå over. Og det gjorde heldigvis!! :-) Jeg lufttørka og smurte forsiktig med purelan etter hver amming. Ikke så rart at man blir sår egentlig. Man går fra å ha brystvortene sine for seg selv, til at de skal bli sugd på opp til 12 ganger i døgnet, gjerne en halvtime++ i strekk.

 

Den smerten der husker jeg var helt grusom. Gikk virkelig gjennom bein og marg og jeg spente hele kroppen for ikke å skrike. Jeg fikk også smerte-ilinger i brystvortene mellom ammingene helt i starten.

 

Men dersom det ikke begynner å bli bedre i løpet av noen dager bør du ta en tur til legen. Det kan være bakterier, og da må du ha behandling.

 

Lykke til! Jeg håper og tror det går bra snart :-) Kos deg med babyen din :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opplevde det samme som deg med begge mine små.

Med førstemann gikk det over av seg selv etter ca. 3 uker.

Med neste begynte jeg med ammeskjold da hun etter 3 uker med såre brystvorter fikk i seg mer blod enn melk.

Da ble vortene bedre nesten med en gang. Nå, 5 måneder etterpå, fullammer jeg fremdeles med ammeskjold. Funker helt fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde det samme. Det viste seg at min datter hadde stramt tungebånd, noe som gjorde at hun ikke laget vakuum da hun sugde. Dette gjorde igjen at det gjorde veeeeldig vondt, og at hun ikke fikk i seg så mye melk.

 

Vi fikk tungebåndet klippet på sykehuset da hun var ca tre uker. Veldig kort og greit prosedyre, som bare tok to minutter og som nok var mest "vond" for mammaen - det gjør jo ikke vondt å få det klippet.

 

Verdt å sjekke ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juliea+gullet07.03.11

Får ikke opp alle svarene her, men kan det være sopp?

 

Jeg hadde det akkurat som deg var helt jævlig. Jeg hadde så mye melk at jeg ikke fikk ut alt som resulterte i tilstoppede melkeganger som førte til disse stikkende grusomme smertene. Be om resept på nesesprayen sytocynon eller noe alla det.. Den fikk fart på melken og hjalp.

 

Mycosyton er et sopp drepende middel som du kan smøre på puppene ved soppinfeksjon og på babyens tunge.

 

LYKKE til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...