Gå til innhold

Noen her som har ovarial syndrom? (PCOS)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig uregelmessig menstrasjoner, kan ha menstrasjon 4 ganger i året. Så jeg var til legen for å ta en GU og fikk da en henvisning til GU på sykehuset for å ta ultralyd av underlivet da min mor har PCOS. Hva vil da skje på sykehuset? Vil jeg komme raskt inn?

 

Hvis jeg har dette syndromet, hvordan vil det påvirke livet mitt og hva kan jeg gjøre med det?

 

Jeg har ikke økt behåring, tror jeg ikke hvertfall;) men har som sagt uregelmessig menstrasjon, og etter et svangerskap for 2 år siden har jeg lagt på meg 25kg.

 

Jeg er veldig redd for alt som har med sykdom og sykehus å gjøre, så det er derfor jeg spør. Prøver å være litt føre var her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må kanskje legge til at jeg tok både urin- og underlivsprøver da jeg var hos legen. Og alt sammen så fint ut.

 

Vet ikke om det har noe å si men..

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pcos. Fant det ut da jeg var hos gynekologen i mai. Hun tok innvendig ultralyd, og oppdaget mange cyster på eggstokkene.

 

Jeg prøver å bli gravid, og dette er årsaken til at det ikke har skjedd noe. Fikk beskjed om å spise lavkarbo-mat, da blodsukkeret må være mest mulig stabilt. Da skal ting begynne å ordne seg etterhvert, forhåpentligvis. Jeg skal tilbake på kontrolltime i desember, og har jeg ikke blitt gravid innen da, må jeg sikkert begynne på noen medikamenter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar jeg til meg det med lav-karbomat.

Jeg fikk ikke vite så mye av legen om hva det kan være som "feiler" meg, derfor jeg spør her.

 

Er sjansen for å bli gravid når man har pcos minimal eller klarer de fleste å bli gravid? Jeg har jo et barn fra før, så for 3 år siden kunne jeg hvertfall bli gravid selv om menstrasjon var uregelmessig.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjansen er mindre, i og med at man har sjelden eller ingen eggløsning. Vet ikke om hvordan det er i ditt tilfelle i og med at du har vært gravid før. Vet jo ikke om pcos'en har oppstått i ettertid, eller om du hadde det på det tidspunktet du ble gravid.

 

Søk litt på nettet om pcos, står masse nyttig. På nettstedet lavkarbo.no står det masse tips om mat og pcos :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk time på sykehuset ca 2 mnd etter legen henviste meg. Der tok de innvendig UL, og påviste cyster på eggstokkene og satte diagnose.

 

Du må være forberedt på at det kan være vanskeligere å få barn, men veldig mange får det til! Det du kan gjøre er å prøve å gå ned i vekt om du har noen kilo for mye, jeg vet at det er vanskelig, for jeg sliter med det samme selv!! Endel kan få metformin av legen som kan hjelpe noen, jeg har ikke prøvd det selv, men tipser deg om det.

Vektreduksjon er faktor som kan hjelpe å bli gravid.

Jeg går nå på diane ppiller fordi jeg har litt behåring, og sliter med kviser.. Jeg prøver ikke å bli gravid akkuratt nå, men satser på å slutte på pillene snart, og begynne prøvingen kjapt, har lest endel om noen som har blitt raskt gravide etter ppilleslutt..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk time på sykehuset ca 2 mnd etter legen henviste meg. Der tok de innvendig UL, og påviste cyster på eggstokkene og satte diagnose.

 

Du må være forberedt på at det kan være vanskeligere å få barn, men veldig mange får det til! Det du kan gjøre er å prøve å gå ned i vekt om du har noen kilo for mye, jeg vet at det er vanskelig, for jeg sliter med det samme selv!! Endel kan få metformin av legen som kan hjelpe noen, jeg har ikke prøvd det selv, men tipser deg om det.

Vektreduksjon er faktor som kan hjelpe å bli gravid.

Jeg går nå på diane ppiller fordi jeg har litt behåring, og sliter med kviser.. Jeg prøver ikke å bli gravid akkuratt nå, men satser på å slutte på pillene snart, og begynne prøvingen kjapt, har lest endel om noen som har blitt raskt gravide etter ppilleslutt..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også PCOS og prøver å få barn. Har prøvd i 3 år faktisk.

Jeg har cyster på begge eggstokker som gjør det vanskelig å bli gravid så jeg går nå på pergotime for å få eggløsning og metformin som hjelper å regulere blodsukkeret og kan hjelpe meg ned i vekt.

 

Det er så mange forskjellige varianter av PCOS og noen kan ha mange symptomer og andre bare noen få, men det er mye hjelp og få heldigvis. Lavkarbo som andre nevner er kan også være til hjelp for mange.

Jeg har heller ikke mye hårvekst, heldigvis og det er som sagt ikke alle som har alle symptomer :)

I det daglige trenger du ikke nødvendigvis ha plager med PCOS, men hvis du skal prøve å få barn kan det bli vanskeligere.

Google har maaange artikler, søk på PCOS + evt det du lurer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du alltid hatt uregelmessige sykluser eller er det kun etter at du har lagt på deg? Er det verre etter at du la på deg?

 

Et lavkarbokosthold og godt med aktivitet kan hjelpe deg godt. For kvinner med pcos får gjerne normalisert syklusene sine ved å komme ned i normalvekt! (men selvfølgelig langt fra alle)

 

Husk, du er ikke SYK! :-) Og sykehuset er bare stedet der de samler alle de som har peiling på kroppens tilstander :-D

 

Du vil sikkert måtte ta noen blodprøver og en innvendig ul og så forteller du kanskje gyn om hvordan syklusene dine er og har vært.

Hvis du prøver å bli gravid får du kanskje provera for å få i gang syklusen din (den gir deg blødning og resetter deg på en måte) og så muligens pergotime for å få eggløsning innen normal tid.

Hvis du ikke prøver å bli gravid og synes det er plagsomt med så uregelmessige sykluser så er det hormonpreparat som Diane som vil gi deg regelmessige sykluser og prevensjon som bivirkning :-)

 

Lykke til1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...