Gå til innhold

Syns dere at det skulle bli strengere straffer i i Norge???


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vet ikke om straffene trenger å være så mye strengere, men at soningstiden skulle vært mindre pedagogisk synst jeg.

 

ABb kommer aldri ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengere straff : Absolutt

Dødsstraff : Absolutt ikke

Ja, kan man ikke få forvaring livet ut da? Går det ikke i 5 års perioder?

 

 

Det bør være verre å bo i fengsel enn på gamlehjem, men ikke umenneskelig.

Også syntes jeg det bør være stor forskjell på oppholdet i fengsel om man feks er ren vinningsforbryter eller om man er aab eller narkosmugler, eller noe annet grusomt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er helt enig...jeg håper virkelig ikke at han får mulighet til å snakke med media..noengang.at han bare blir sperret inne for livet.

Desverre er det nok alt for godt i norske fengsler idag..

Bedre enn på sykehjem.

 

 

 

 

Han forjener ikke å bli sett mer...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

strengere straffer; ja absolutt!

dødsstraff; nei på ingen måte, og det kommer aldri aldri aldri til å skje heller, verden går heldigvis i motsatt retning.

 

sikring er for 5 år i gangen, i teorien livet ut. I praksis vil man neppe oppleve dette så lenge sikring idømmes etter de vilkårene de gjør i dag. Videre sikring handler ikke om forbrytelsen, men om hvordan den dømte er på det aktuelle tidspunkt. Når de eventuelt skal ta stilling til ABB og videre sikring skal det vurderes utfra hvilke holdninger/meninger osv han har etter endt soning. Dersom han ikke lenger innehar de radikale meningene får han sansynligvis ikke en dag ekstra i sikring. Det er hvordan sikringen fungerer i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utøya er en ting. ABB har sjokkert selv hardbarka forsvarsadvokater og han kommer nok til å få sin straff.

 

Værre med stefaren til Christoffer som sitter inne i seks år for et barnedrap. At morderen til Stine Sofie vandrer rundt i Kristiansand på perm osv. Drap, voldtekt og gjentatte kriminelle handlinger bør straffes hardere.

 

Har man ikke nok fengselsplasser sa du? Så bygg flere fengsler da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. Uten tvil. Strengere straffer til barnemishandlere, mordere og folk som har revet med incest.

Det er latterlig slik det er nå.

Voldtar du 14 barn får du en max-straff på 4 år - som regel slipper du ut etter 2, og da er det fritt fram for å skade andre barn..

 

Kvalmende.

 

Jeg er imot dødsstraff, men synes at barnemisbruk burde bure dem inne på livstid. (På ekte) - Altså, en minimumsstraff på 90 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som systemet er i Norge så lønner det seg å begå mange kriminelle handlinger dersom du først har begått en. Da får du nemlig strafferabatt!

 

WTF???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for dødsstraff der man er 110% sikre på hvem gjerningsmannen er, som f.eks i dette tilfelle med ABB. Hvorfor skal Norge bruke så ufattelig mye penger på han nå? Som takk for at han drepte flere titalls personer? Det er jo ingen tvil om hvem som er den skyldige, så hvorfor kaste bort ressurser, penger og tid på han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det syns jeg.

Jeg syns straffene skal bli strengere når det gjelder vold,voldtekt,misbruk osv. Straffer i forhold til narkotika er ofte strengere og det blir feil. Jeg er enig i at straffene i forhold til narkotika skal være strenge men straffer i form av vold,voldtekt,misbruk osv bør økes! Ingen straffer bør hvertfall senkes, men mange bør økes!

 

Det er lett å¨være kriminell i Norge, hvertfall etter 22 juli. Politiet har ikke tid til å ta så mange saker som før, så mange kriminelle går nå fri fordi mye jobb går til 22 juli. På sidelinjen sitter en hel haug med nyutdannet politi som er klare for jobb.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stefar fikk 6 år for å mishandle christoffer til døde.Det er helt syk.christoffer døde i 2005 så han er snart ute han da.og kan starte nytt familie liv.Han skulle hatt i hvertfall 25 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hele straffesystemet burde bli bygd om. F.eks. de som ikke har opphold i landet må sone i hjemlandet. Vi kan helt sikkert betale dobbelt for at de skal kunne få sone der og enda vil det være billigere enn at de må sone her. Jeg tror det vil være avskrekkende på mange om de viste de endte opp med å måtte sone straffen i sitt eget land.

 

Ellers så synes jeg heller ikke det er rett at pedofile og voldtektsforbrytere skal ha permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dødsstraff er jeg imot. En stat som dreper er rett og slett usivilisert.

 

Forvaring for resten av livet, absolut hvis forbrytere ikke har god prognose å kunne leve et liv blant folk uten å begå forbrytelser.

 

Mange straff i Norge er latterlig lav, når jeg leser om Nokas-fyren som "koser seg glugg ihjel i fengselet" blir jeg sinna. Det skal være en straff å sitte i fengsel, ikke ferieopphold.

 

Syns også at det er helt feil fokus på hva som er samfunnsfarlig. Når jeg kjører 180 på en tom motorvei midt på natta risikerer jeg fengsel, selv om det ikke har skjedd noe. Er jeg dritings på byen og slår noen med et balltre over hodet har jeg god sjanse at jeg ikke en gang må betale bot. Helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

strengere straffer - ja!

dødsstraff - nei!

 

jeg syns ikke man skal få fordeler og være priviligert i fengsel.. som ei over skriver en skal ikke ha betalt for å bo på hotell, ha tilgang på det meste av underholdning, ha rett på gratis utdanning der andre sliter økonomisk for å komme seg i gjennom sine studier og sitter i gjenn med lån.. en skal ikke ha det bedre i fengsel for en kriminell handling enn hva de eldre har det på eldrehjem og sykehjem! en skal ikke kunne kreve slik og sånn mat (ser bort fra vegetar og relligionsspesifikke regler) når de eldre og mennesker på sykehusene lever på vann og brød..

 

fengsel skal være en straff, en skal ikke kose seg i fengsel, en skal lære av sine feil og gjøre opp for seg.. gjerne via normalt arbeid innad i fengselet, men ikke for 4-500kr dagen! de bør fint vaske selv, både cellene og fellesarealer, og ikke minst sine egne klær! dersom man ikke skal være isolert eller ha begrenset kontakt med andre..

 

det er mye som ikke henger på greip, rettighetene til mennesker som sitter i fengsel er betydelig høyere i standard og de kan kreve mer og få dette innvilget i forhold til eldre som har vært yrkesaktive hele livet, bidratt til å bygge dette landet, mennesker som finner seg i det meste for å ikke være til bry når de snart skal dra herifra likevel.. HELT FEIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan få forvaring livet ut, men jeg tror ikke det har skjedd enda, med mindre noen har dødd i forvaring. Ved forvaring blir det så vidt jeg vet satt en minstetid og så blir det vurdert med jevne mellomrom.

 

Dødsstraff - nei - da er vi ikke bedre enn den som drepte.

 

Jeg synes det er problematisk at et år ikke er et år i fengsel.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei dette er sant...men Anders Behring B. kan IKKE bli rehabilitert....etter 21 år!

:( Skal han få mulighet til å komme ut igjen? NEI dette kan ikke Norge tillate..Enig?

 

 

 

 

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Alle undersøkelser viser at fengselsopphold ikke virker noe særlig preventivt på sikt. Det blir heller en utdanningsinstitusjon for enda bedre kriminelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...