Gå til innhold

Jeg sitter fast i oslo :(:( HJELP!!!!!!!!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor i oslo og jobber i oslo.. Kjærsten min bor vel her, og jobber ca 20 min utenfor oslo.. Den retningen vi ønsker å flytte.. Jeg bare skjønner ikke hvordan vi skal komme oss ut av oslo.. Første bud er å få ett lånebevis.. Den ser jeg hvordan vi skal få til ;) Så må jeg få meg en jobb der ute, noe jeg har begynt å titte på og søke litt på.. Men problemet kommer jo når jeg da bytter jobb.. For vi blir jo avhengig av to inntekter når vi skal ha lån. Kjærsten jobber skift så det må jeg få til en måte å gjøre også.. Men når jeg får meg jobb der ute, kan vi begynne å se på hus.. I mellomtiden må jeg pendle.. Dette blir ett problem i forhold til bhg og levering/henting.. Og når vi da finner ett hus og kjøper det vet jeg jo ikke om jeg får bhgplass med en gang heller.. I verste fall må jeg pendle for å levere/hente ungen!!!!!!????!!!!

 

Vet jo at mange familier gjør det her, men ser bare ikke en løsning på det.. I tillegg må man vel ha fast jobb for å få lån, det vil jo ikke jeg ha på en stund når jeg bytter jobb nå!!!

 

Hvis jeg skriver utydelig så bare spør, så skal jeg prøve å forklare bedre.. Er fryktelig negativ, ser for meg en tung og hard tid framover.

 

Håper noen kan gi meg noen forslag på løsninger så vi kommer oss ut av oslo ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Finn jobb

2. Få barnehageplass

3. Lei bolig

4.Få lånebevis

5. Bruk tid på å finne en bra bopel

6. Vinn budbruden

7. Flytt inn

 

Det er ikke så vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lettvint ja, men hva når jeg jobber utafor oslo og ikke rekker jobb pga bhg åpningstider? Blir lettere når jeg da finner bhg plass samme sted som jeg jobber ja, verre for kjørsten de ukene han må pendle og hente i bhg.. jobb-dit-hit osv... leie er bortkasta penger.. Men har tenkt tanken :(

 

Er nok lettere enn det jeg skal ha det til, er bare så fryktelig negativ nå, føler hele prossesen er en mølje med kaostider :( Hater stress, ihvertfall jeg som er så stressa fra før.. :(

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan reise med buss/tog, så er det jo ingenting å pendle 20min til jobb, det er veldig normalt, så det er jo ikke noe problem å begynne med huskjøp. Barnehageplass er vel det største problemet de fleste steder. De fleste steder er det sånn at man kan søke før man bor i kommunen, men man kan ikke takke ja til plass før man bor der, men uansett bør dere søke senest til hovedopptaket hvis dere regner med å flytte innen neste høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buss/tog er desverre uaktuelt, da jeg da først må komme meg til bhg, som er 2 tbanestobb og noen busstopp unna.. går ikke kollektivt opp dit så tidlig på morgningen.. Men hvis det hadde gjort det, så måtte jeg isåfall tatt bussen ned igjen, banen ned til byen og så tog videre derfra.. Så er nok ganske avhengig av bil desverre:( Søkte bhg plass i gåavstand hjemmefra, og selv om det er min 5 bhg her så fikk jeg ikke plass.. Tror jeg faktisk fortsatt står på venteliste her, og ikke hørt noe på over ett år nå..

 

Noe pendling ser jeg også at det må bli, men ser ikke hvordan det skal gå med bhg/bhgbytte...

 

Vi har jo så lyst, og må nok bare kaste oss uti det, men det er jammen ikke fristende, selv om det garantert blir verdt det.. Er bare så frustrerende nå :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å kjøre til barnehagen, parkere bilen der og ta buss/tog da? Vet det er flere foreldre i vår bhg som gjør dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På en måte, men da må jeg kjøre hjemmefra og i bhg, så tilbake hjem, 400 meter til bort og parkere bilen der.. Ta banen ned til byen og så tog videre.. Innen den banen har kommet seg til byen vil nok jeg være på jobb, så vil nok ikke spare noe eller finne noe løsning i kollektivt desverre.. Hadde det vært så enkelt som å bare begynne å ta buss/tog hadde jeg nok gjort det, men er ingenting å hente der annet enn mer problemer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selv om samboeren din jobber skift, så kan det vel hende at han kan få til å hente eller levere i barnehagen? Og det hadde vært litt enklere hvis vi visste litt mer om hvor du bor i oslo og hvilken vei du kunne tenke deg å flytte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han MÅ hente/levere han også.. Slik som vi jobber nå leverer jeg en uke mens han henter den samme uka, neste uke bytter vi;) Fungerer veldig greit.. Vet ikke om jeg blir like heldig med ny jobb og fleksibilitet!!

 

Bor i bydel alna.. Skal retning ski ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så dumt, bortsett fra at jeg vil ikke ha flere barn her vi bor nå, og slik som den permisjonsordningen har blitt skal jeg hvertfall ikke "kaste bort" den tiden på flytting..

 

Men takk for innspill ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, men jeg sitter i samme situasjon. og uansett i hvilken ende man begynner blir det feil.. iallefall når man flytter såpass langt at man må bytte barnehage, men kanskje må levre i den gamle en stund først. of da rekker man jo ikke den nye jobben osv.. jaja, sånn kan det gå.

 

Vi må nok løse det ved å flytte hjem til en av våres foreldre i en 4 måneder rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm.. har tenkt den tanken selv.. har bare så lyst til å komme igang, men som du sier, uansett hvor du begynner blir det feil.. Vet det blir bra når først enden kommer, men det er ett helt kaos til :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde flyttet i retning gardermoen, perfekt å bo her, og full barnehagedekning på ullensaker!

 

Få mannen din til å bytte jobb også.

 

Ordn med finansieringsbevis først, så se etter noe å kjøpe, ikke tenk for mye, alt ordner seg ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi skal utover mot ski. Tilbake til alle vennene våre og det sosiale livet vårt. Der vi hører hjemme ;)

 

Er ikke særlig gunstig for oss at han bytter jobb. Han har hatt samme jobben i mange mange år nå, og er snart på vei oppover i en bedre stilling ;) I tillegg jobber han alleredet uti der så bare dumt at han bytter nå :P

 

Vestby blant annet har også full bhgdekning;) Usikker på de andre kommunene men det skal sjekkes opp ;)

 

Ja finansieringsbevis er første bud. Tenker å bestille ett møte med banken til uka, så får vi bare forklare situasjonen og legge fram papirene og se hva dem sier.

Problemet mitt er at jeg tenker for mye:( Hater det.. Skulle ønske jeg klarte å slappe mer av. Jeg vet jo at alt ordner seg, klarer bare ikke å slappe av med de tankene helt ennå :(

 

Men takk for at derer prøver, alle sammen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han jobber ikke helt ute ved ski, men nærmere ski enn oslo. Vi skal bo enten i ski eller lenger utover. Så da blir det forsatt dit og hit og fram og tilbake opplegg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i tillegg tror jeg ikke vi kan søke før vi først bor der som en annen skrev. Ikke vet jeg da heller om jeg skal plassere henne i bhg i ski, ås, vestby, drøbak, son osv. Må finne ut hvilken kommune vi kommer til å bo i før vi får bhg plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, og hva skal jeg gjøre når jeg skal på jobb og hente/levere i et annet fylke enn jeg selv bor og jobber i.. Nei rekkefølgen har mye å si her.. Blir spennende å se hvordan det endte når vi er på plass:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er full barnehagedekning i Oppegård også! Flere barnehager i nærheten av togstasjonene på strekningen.

Det høres ut som et skikkelig puslespill det der, men det løser seg sikkert.

Kanskje du kan jobbe redusert den perioden det blir lang reisevei til barnehage, kanskje dere kan bare betale renter på lånet denne perioden.

Kanskje får du både jobb og barnehageplass samtidig, og så løser det seg!

Jeg tror jeg ville ha leid bolig til å begynne med. Da kan dere heller bruke tid på å finne det rette huset når dere har kommet inn i den nye hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du se på alternative løsninger for en periode, slik som dagmamma. Det handler om å ville se løsninger der man kan se løsninger. Vil dere sterkt nok, er det ikke et problem, selv om det er krevende og slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ås er fint ja.. Titter en del der faktisk, på finn.. Sambo er fra ski, og jeg er tilflytter:p Men stortrivdes de 6 årene jeg bodde der. Takk for nyttig info ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips;) Har tenkt tanken dagmamma faktisk. Har også tenkt på mamma, som er sykmeldt og masse fram og tilbake om hun skal tilbake i jobb eller ikke.. Men har ikke turt å lufte det for henne enda, da hun er midt i sin egen mølje med leger og nav nå. Og hun sitter jo i den mølja pga skulderne og operasjoner og i det hele tatt, men det KAN være en mulighet ;)

 

Vil vil, og vi vet det går, vi sliter bare litt med å se hele veien akkurat nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...