RødRev Skrevet 18. september 2011 #1 Skrevet 18. september 2011 Jeg hadde termin 14.09.11, og babyen lå i seteleie. På sykhuset hvor jeg født er det vanlig at man forsøker å forløse barnet vaginalt, mens det hele tiden vurderes om det må hastekeisersnitt til. Derfor får man også automatisk epidural. Jeg grudde meg jo litt til det hele, siden seteleie er litt mer problematisk. Jeg har imidlertid født en gang før, og fikk beskjed om at dette ville øke sjansen for at vaginal fødsel kunne gjennomføres. Uansett, jeg la meg 14.09., sov ganske lett som vanlig. Klokken halv tolv kjente jeg liksom at noe plutselig brast, og det rant ut fostervann. Jeg ble ganske satt ut, hadde sett for meg at riene skulle komme først, siden det var det som skjedde sist. Vi ringte svigermor, som troppet snarlig opp. Jeg stod på badet, mens det fosset vann overalt (veldig delikat). Vi ringte føden, og fikk beskjed om å komme inn med en gang. Etter hvert klarte vi å komme oss inn i bilen (jeg satt på et håndkle). I bilen fikk jeg rier med fire minutters mellomrom. Jeg var ekstatisk, full av adrenalin. Da vi kom frem hadde jeg fire cm åpning. Riene kom stadig tettere, og det ble avgjort at epiduralen skulle settes inn først som sist. Aller først insisterte jeg imidlertid på at jeg trengte litt mat, siden jeg av erfaring fra sist visste at jeg ikke kom til å få noe før etter at fødselen var gjennomført. Epiduralen ble satt, ikke noe vondt i det hele tatt. Nå hadde jeg seks cm åpning. Jeg fikk epiduralen satt ganske svakt på, slik at jeg kunne kjenne riene. Dette ville jeg selv også, det var faktisk ganske motiverende, og jeg følte at jeg hadde kontroll. Nå pøste riene på, og de ble veldig vonde etter hvert. Jeg fikk litt mer epidural, pluss riestimulerende drypp, og det ble kjempefort full åpning. Imidlertid mente legen at det var en kant igjen, og dermed for tidlig å presse. På dette tidspunktet opplevdes det som veldig, veldig ubehagelig og vondt. Jeg hadde noen sinnssyke rier, og var utrolig redd for at jeg ikke skulle klare å holde igjen babyen. Jeg la meg over på siden, noe som resulterte i de sterkeste riene ever. Men de gjorde susen, for kanten forsvant. Endelig fikk jeg presse! Det var utrolig intenst, vondt og sved alle plasser, men på ganske få rier svuppet hele ungen ut Hele fødselen var utrolig nok gjennomført på seks timer! Ganske vanvittig til å være setefødsel. Legen kalte det for en drømmefødsel, og det var jo utrolig fort og greit gjennomført. Jeg slapp til og med tang, men ble rutinemessig klippet, siden det var seteleie. Jeg kom meg kjempefort etterpå også. Det kunne ikke gått bedre, vondt er det jo uansett hvordan man snur og vender på det. Og viktigst av alt: Babyen var helt frisk og fin, kvikk og skikkelig sugevillig! Ammingen har derfor kommet veldig fort i gang, og nå har vi det så fint (Reint bortsett fra at jeg utroooolig trøtt, hehe..) Lykke til dere, og takk for meg! Sees på småtroll 0-1 år!
♥tosmåtroll♥ Skrevet 18. september 2011 #2 Skrevet 18. september 2011 Gratulerer såå masse, så utrolig fliknk du har vært da :-D Nyt den første tia nå!!
miepia30 Skrevet 18. september 2011 #3 Skrevet 18. september 2011 utrolig flott det hørtes ut! Så bra. Gratulerer så mye!
RødRev Skrevet 18. september 2011 Forfatter #4 Skrevet 18. september 2011 Takk dere Ja, jeg er veldig takknemlig. Fikk en mye bedre fødselsopplevelse denne gangen!
kirsty*2barnsmamma Skrevet 18. september 2011 #5 Skrevet 18. september 2011 Høres ut som en fantastisk fødsel Gratulerer så mye!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå