Gå til innhold

Dere med 2 eller flere barn som kan dele erfaringer med "tidsklemma" :-)


LettBris

Anbefalte innlegg

Nå begynner snart minstemann i barnehage, han er da 14,5 mnd gammel. Vi har også en jente på 5 år, og jeg kjenner nå at jeg grugleder meg til oktober. Føler jeg allerede ser jenta lite (hun går i barnehage 100%) og nå skal jeg ut i 100% stilling når gutten er innkjørt i barnehage.

 

Har jo hatt late dager hjemme i over ett år. Før dette jobbet jeg som selvstendig næringsdrivende og hadde meget fleksible dager med valgmuligheter når det gjaldt å tilpasse dagene med barna. Men nå er det altså full fres, og jeg er spent på hva jeg "begir" meg ut på :-)

 

Noen gode tips til å håndtere travle hverdager, hvor kan kan få mest mulig ut av tiden med barna?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å si det slik; Jeg klarte ikke å holde på en 100%. Men da var begge barna bleiebarn - og det ble rett og slett bare for mye jobb (både ute og hjemme) og for lite kos.

Men for all del...mange som klarer å holde full jobb og har mange barn.

 

Mitt tips er å ta alt husarbeid på kveldstid etter at barna har lagt seg, og la helgene være hellige.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er i den samme situasjonen som dere.

Eldstemann er 5 år, og lillejenta er 1,5 år.

 

Jeg begynte å jobbe i august, og da begynte også lillejenta i barnehage.

 

Min mann er selvstendig næringsdrivende, så vi kan bestemme en del selv, da. Men det vi gjør er følgende:

 

Jeg står opp med ungene om morgenen, siden jeg uansett skal være på jobb klokka 8.

Da lager jeg matpakke til dem dersom jeg ikke har gjort det kvelden før, jeg dusjer og ordner meg selv, og ordner ungene så langt det lar seg gjøre uten at det blir stress.

 

Hvor langt jeg kommer avhenger av når de står opp, og hvilket humør de er i.

På gode dager hvor de våkner tidlig, hender det at jeg rekker å levere dem før jeg drar på jobb.

Som regel er de nydusja, matpakken er smurt og klær er lagt fram når jeg vekker mannen og drar på jobb. Resten fikser han.

 

Hvis jeg jobber seint, henter mannen dem i barnehagen, men som regel er det min jobb.

Da henter jeg dem mellom 14.30 og 16.00 alt eller når jeg er ferdig.

 

Er jeg ikke ferdig før 16, lager mannen mat mens jeg henter ungene, men hvis jeg er ferdig tidligere, lager jeg maten når vi kommer hjem, så får mannen jobbet så lenge som mulig.

 

 

Vi (jeg) handler på mandager og fredager, så sparer vi mye tid.

Da handler vi etter at ungene har lagt seg.

 

 

Bortsett fra middagslaging, gjør vi så lite husarbeid som over hodet mulig mens ungene er våkne.

Helst tar vi ikke oppvasken etter middagen en gang.

Da vil vi bare nyte tiden med barna.

 

Det er klart at det er meget flaut hvis noen kommer på uanmeldt besøk, men det får så være;)

Etter at ungene er lagt prøver vi å rydde i 30 min. På den tiden rekker vi det meste, faktisk. Men da er vi effektive.

Hvis vi orker rydder vi helt til vi er ferdige.

 

 

 

Jeg jobber som lærer, og prøver også å få gjort unna så mye som mulig så tidlig som mulig.

For eksempel er jeg allerede ferdig med foreldremøtet og alle konferansetimene. På det viset har jeg "spart opp" ganske mye tid, som kan brukes på familien.

 

Når jeg er på jobb tar jeg meg svært sjelden pauser, og jobber meget effektivt. I lunchen prøver jeg å få gjort unna ett eller annet mens jeg spiser, og med en gang ungene er sendt hjem setter jeg meg på kontoret og jobber. Ved å ikke ta pauser på en dag, kan jeg slippe unna mye av kveldsarbeidet, og det er veldig godt å kunne slappe av når ungene er i seng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine beste tips er å lage middagsliste for en uke, og handle en gang i uka. Jeg handler alltid på torsdag kveld, og da holder det for en uke. Av og til må jeg stikke innom butikken for å kjøpe litt mer melk el.l. men det er ikke ofte, og da tar det ikke så lang tid.

Billigere er det også med slik storhandel :)

 

Ellers anbefaler jeg sterkt vaskehjelp. Vi får huset vasket ordentlig annenhver uke. Det hjalp betraktelig på stresset mitt. I tillegg vasker jeg over badet mens guttene bader, og drar over gulvet på kjøkkenet noen dager i uka etter middag.

 

Vi er heldige, for mannen min har stort sett ganske fleksibel arbeidstid. Derfor er det stort sett han som leverer i barnehagen. Jeg begynner kl 7.30 slik at jeg kan slutte kl 15. Da henter jeg.

 

Men jeg innrømmer lett at det er hektisk med 2 barn og full jobb. Spesielt siden guttene bare er 2 og 3 år, så det er endel bleieskift, trass og andre herligheter :)

Jeg kommer nok til å redusere stilling litt på sikt. Antagelig til 90 % slik at jeg får en fridag hver annen uke. Da kan jeg bruke den dagen til å gjøre forskjellige ærend, som å kjøpe klær og kan bruke lørdagene til det jeg helst vil, nemlig å være sammen med familien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også å skrive vaskehjelp. Vi har også hver 14. dag og det er gull verdt! Tidligere slet jeg med at jeg aldri fikk tatt hele huset på en gang. Tok jeg et rom dro vi med oss støvet fra et annet i neste minutt og det føltes aldri helt rent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingen skal få!

Vi har tre barn.

 

Far leverer, og jeg henter. Vi lager matpakker på kvelden og legger frem klær. Alle deltar i husarbeidet og vi støvsuger/vasker gulvet hver kveld mens ungene ser på barnetv.

 

Det er aldri sjuskete her.

 

Stort sett opplever vi ikke tidsklemmekrisa fordi vi planlegger absolutt alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har 4 unger, og vi er begge i full jobb. Og vi kjenner ikke på noe særlig tidsklemme. Var en periode fulltidsstudent (Mastergrad) i tillegg til full jobb/fødselspermisjon (etterhvert) og DET var litt travelt..;)

 

RUTINER er nok det aller viktigste. Da opplever vi også at de store ungene bare gjør det de skal, og hjelper gjerne litt til med de små i tillegg.

 

Har valgt å bosette oss landlig, ingen trafikkrush om morgenen. Har bare en bil, jeg bor bare 2 min gåtur fra jobben. Og barnehagen ligger like ved. Vi bor i et svært hus, har stort område rundt. Mange hjelpsomme naboer: vi ser etter hverandres barn.

Disse rammefaktorene er helt klart med på å spare oss for mye stress:)

 

Venter med det meste av husarbeid/trening til kvelden. Da får vi mer tid til unger som selvsagt trenger oppmerksomhet:)

Trening får jeg også ved at jeg gjerne tar en av ungene i bæresele, og tar en tur på trimpost rundomkring.

 

Leste en gang om ei som hadde fem unger og full jobb. Hun ble spurt om hvordan dette kunne være mulig, og hun svarte: "Det handler om å kunne løeve med at museflettene er skjeve". Det synes jeg sa MYE:) ERn klarer uansett ikke å leve opp til at alt er perfekt til minste detalj:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...