Gå til innhold

I denne overflod verden av klær etc..er det andre enn meg som bevisst ikke kjøper for mye klær etc til barna sine?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Og vi har etterhvert fått veldig god økonomi så det har ingenting med det å gjøre.

Men jeg har bevisst valgt å ikke kjøpe mer klær og sko enn det barna faktisk trenger.

Akkurat nå har de 1 par sko + støvler. Skal snart på vintersko og ett par cherrox hver.

Dette holder i massevis, har hatt det slik hvert år.

 

Ellers holder det for oss å kjøpe max 5-6 sett med ulltøy hver til barna.

Joggeklær,strømpebukser osv har de akkurat nok av, ALT blir brukt.

Det eneste som jeg kan komme på som ikke blir utslitt..er ytterjakker og tjukkegensre....og det er fordi barna bruker mye dress istdenfor jakker i barnehagen, og at tjukke gensre i seg selv er for tykt til å ha inne i barnehagen....

 

Jeg handler også mye på salg til mine 2 barn.

 

Barna mine blir også glad for klær! føler det ikke er mange barn som blir det lengre...

Alt i alt er jeg så glad at jeg har lært barna mine at det å ha mest mulig ikke betyr mest!

Merkeklær kunne jeg aldri har kjøpt til mine barn på 2 og 4 år!!

 

Når det kommer til leker har de jo mye, men ikke overflod..tror jeg da:P

 

Vi bruker egentlig mest penger på 1 ting..ferie sammen, reiser på en lang ferie hvert år sammen, enten til asia, usa eller gjerne en sydentur (hopp på)...da gjør vi noe kjekt sammen og det er viktigst hos oss:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat slik har vi det også (som jeg nevnte i et annet innlegg). Jeg kjøper kanskje litt dyre klær, men sparer inn allikevel da jeg ikke kjøper så mye. Barna har mer en nok uansett og mangler ingenting.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper ikke mer enn hun har bruk for og jeg handler stort sett kvalitet på salg.

Hun har ikke brukt for titusen dresser, hundre par sko og såmye klær at de kunne bekledd en middels stor familie i Afrika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøper heller ikke så mye klær til barna. De får jo litt innimellom også da, til bursdager og jul (av andre enn oss altså), og spesielt eldstemann og vesla har egentlig bare så mye som de trenger (dvs vesla har flere finkjoler enn hun trenger, for alle rundt meg har gitt meg fra sine døtre, så hun har skapet fullt, hehe..). De to guttene i mellom har litt mer siden de både arver og får litt nytt fra andre. Men vi har også bare to-tre par sko til hver sesong til hvert barn. Nå om sommeren er det joggesko, sandaler og støvler, ett par av hver til hvert barn. Eneste forskjellen er at jeg kan kjøpe såkalte merkeklær innimellom, da i hovedsak ytterklær. Dette rett og slett fordi min erfaring er at de ofte er bedre rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at dresser kan man legge litt penger i.

Men jeg kjøper ikke reima, liker Helly Hansen jeg.

Mine barn har det, og skogstad jakker.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å være flink..men så sklir det ut.

Kjøpt et par goretex-sko.. men kjøpte et til, i tilfelle de andre blir utslitt, er bløte e.l

Kjøpt altfor mange jakker, da jeg tenker at det er praktisk med en softshell..men han må jo ha en vindjakke også..og en uten for , og en med for..osv

Det blir altfor mye tøy og sko, og bare halvparten blir flittig brukt.

Ulempen er jo at han er hos pappan sin annenhver helg, og da tenker jeg at det er smart å ha et ekstra sett av alt å sende med dit..for ofte glemmer pappan å ta det med tilbake...

Jeg begynte meg å kjøpr tøy i høst..bare det han trengte, da han hadde vokst mye.

Men så endte det opp med utallige bukser,selv om han bare trengte et par-tre stk, og et lass med ulltøy..fordi det var salg. Han kommer ikke til å få brukt halvparten engang.

huff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøper en del, men i tillegg så får jeg vilt mye av familien som er en kjøpesterk familie med mitt barn som eneste barnebarn enn så lenge(både samboers side og min). De reiser til usa, london og slikt flere ganger i året og kommer hjem med sinnsyke mengder tøy. Problemet er jo at jeg aldri vet når, og hva jeg får, så jeg må fortsatt kjøpe det jeg trenger til lillejenta.

 

DET jeg derimot er flink til er å gi bort tøyet jeg ikke sparer til nestemann videre til de som trenger det. Derfor føler jeg at jeg egentlig gjør en god ting. Jeg har penger til å kjøpe en del, og så lenge jeg gir det videre til de som har mindre enn meg ser jeg ikke problemet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. problemet ligger vel ikke der i grunn. Han kjøper klær han også. Eller gir meg penger, slik at jeg kan kjøpe klær han skal ha hos pappan sin. Det er lettere for meg, som vet hva han trenger. Men problemet er jo at jeg synes han trenger så mye .

Og selv om faren har kjøpt et par joggesko på europris, som er fullt brukbare de få gangene han er der..så synes jeg han skal ha et par ordentelige joggesko i tillegg..som gjerne også er vanntette.

Som sagt. jeg prøver å begrense det..men det er ikke lett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tråd Hi !

 

Virkelig noe å tenke på-

Selv venter vi vårt første barn og i pur glede sprinta vi ut og kjøåte en hel haug med klær og utstyr til den lille.

I ettertid ser jeg at vi har tatt helt villt av, i hvertfall på klær.

Faktisk er det litt flaut når venner og familie uten unntak kommenterer at "Alt dette kommer han ALDRI til å rekke å bruke før han er for stor"

 

For å berge skinnet vårt, så kan vi jo være flinke til å gi bort når lillemann har vokst seg ut av mengdene med klær.

Vi har et sterkt ønske om at barnet vårt skal sette pris på tingene og lære seg å ta vare på det han får, så det er jo fint at vi begikk denne "blemma" før han kom til verden hehe

Nå er det tid for skjerpings!

 

Igjen, flott med fokus på måtehold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pleier ikke å kjøpe mer enn det som trengs. Vi arver også en del, så klesbudsjettet er ikke så høyt. MEN f.eks. tights kjøper jeg et lite lass av. Det er greit å ha ren av det hver dag for det blir møkkete i barnehagen og jeg gidder ikke å håndvaske, og det er begrenset hvor mye lysvask vi har i løpet av en uke.

Når jeg ser hjemme hos andre, så har hun ikke så mye leker, men mer enn nok til å ha nok å finne på etter barnehagen og i helgene.

 

Vi har nok noe merkeklær som du kaller det, men det er overhode ikke kjøpt pga merket, men pga holdbarhet og design. Dress og jakke kan hun jo nå bruke et par år i slengen, så det blir godt brukt. Dessuten vet jeg jo at nestemann i "arverekken" (ikke mitt barn) vil få glede av det og de har ikke så god råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Podem ble tatt med keisersnitt 6 uke for tidlig. Jeg hadde ikke begynt å komme i det store kjøpemoduset, for jeg hadde forsatt god tid..

 

Så det eneste jeg hadde kjøpt var vel en body, og så skulle mor min vaske opp noe gammelt tøy fra da jeg var liten...

 

Første barn og vi fikk gaver fra over 100 stk, gjerne flere plagg.. Jeg tok en opptelling og sorterte etter størrelse, og byttet der jeg så det var mye (ev ting jeg ikke likte)... Dermed kjøpte jeg nesten ingenting første året, brukte bare tilgodelapper...

Jeg kjøper ikke ALT for mye nå heller, vaskemaskinen funker greit den...

 

Har ikke mye tøy selv heller, men det r vel mest fordi jeg "burde ha gått ned" x-anntall kilo først, og dermed kjøper ikke mer enn det jeg absolutt trenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...