Gå til innhold

Må ungene deres spise det dere lager til middag, selv om dere veit at de hater det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

eller lager dere en "ekstra rett" av maten de andre skal ha, slik at ungen kan spise?

 

Jeg mener om dere f.eks skal ha pizza, og ungen ikke liker kjøtt. lager dere en del uten kjøtt da?

eller om dere skal ha kjøttkaker med grønnsaker og poteter, og ungen hater poteter..koker dere en liten kjel med pasta i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barna mine liker ikke løk, så det er en lett ting å kutte ut. Men jeg lager aldri noe ekstra.

Liker ikke barna middagene er det helt greit. Da får de brødskiver. Noen ganger spiser de bare en kokt gulrot og resten brødmat. Forstår meg ikke på dem som sier "mitt barn MÅ spise alt jeg spiser". Det er lov å vise hensyn.

 

Så kutter ut småting, men lager ikke noe ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg lager mat en av ungene ikke liker, får de noe annet. Men det er fordi mine stort sett liker alt, og da trenger man ikke bekymre seg for sånt. Hadde man hatt barn som bare vil ha pølser og fiskepinner ville det vært noe annet.

 

Å lage et hjørne på pizzaen uten kjøtt eller annet ungen ikke liker burde nå være minstemålet på hvor langt man skal strekke seg. Som regel består middagen av såpass mye forskjellig at de kan spise seg mett på de delene av maten de liker. Kjøttkaker med grønnsaker og poteter, da ville jeg ha kokt ekstra mye grønnsaker i stedet for å ha pasta i tillegg. Men når vi har fisk får den som misliker det fiskekaker i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hater barnet grøt, ser ikke vitsen med å lage det da. Alle har sine ting de ikke liker, jeg liker ikke tomatsuppe, så da har vi heller ikke det.

Er det småting som ikke blir likt, så kan de heller spise de andre tingene som blir servert. Vi har ofte kjøttretter, men jeg spiser ikke kjøtt, da spiser jeg heller mer av tilbehøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Filifjonka

Jeg tvinger ikke barna til å spise, men jeg lager heller ikke ekstra retter. Altså, å kutte ut kjøtt på et hjørne av pizzaen er et minstemål av tilrettelegging. Sånn ellers så passer jeg på at vi alltid har minst ett tilbehør som ungene liker, slik at de kan spise noe av det som blir servert. For øvrig får de velge selv hvor mye de spiser, og når de sier de er mette så aksepterer jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt må ingen spise noe de hater!

 

Enten lager jeg deler av maten uten det de ikke liker, eller så spiser de skive. Nå er vi velsignet med barn som liker det meste, så det er sjeldent noe tema her i huset.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sørger for at alle barna skal like minst EN del av middagen. Om de ikke liker poteter, så kan de spise fiskekakene. Liker de ikke kjøttet, kan de spise grønnsakene osv. En jeg lager en rett jeg vet ene barna bare ikke får ned så lager jeg noe ekstra ved siden av.

 

Jeg er streng på at de skal smake (men får lov til å spytte ut i en serviett dersom de ikke liker det), men tvinger dem ikke, og sulter dem ikke. Det skal være lov til å ikke like mat, og så lenge de ikke bestemmer middagen, så synes jeg at jeg bør ha noe med som de liker. De er ikke noe særlig kresen noen av dem heldigvis, men det er jo noe mat de ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gutten min er så sær, at han spiser egentlig ikke tilbehøret heller.

I dag skulle han være med pappan sin på middag til besteforeldrene.

De skulle ha får-i-kål. Jeg vet at at han ikke liker kål, ikke poteter og spiser kanskje bare litt av kjøttet.

Jeg hadde pizza-rester fra i går som jeg sendte med..slik at han skulle få seg litt middag..

men da satte både pappan og bestemor ned foten, for han skulle spise det som ble servert. Jeg synes det er synd. Det ender jo med at han ikke spiser noenting til middag. Han dør jo ikke av det..men vi hadde jo kastet pizzarestene likevel...så skjønner ikke at han ikke kunne få spise det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å lage noe som inneholder noe alle liker. Men barna "liker" av og til ikke ting ene dagen, mens de liker det neste dag. Og det går ikke an å tilrettelegge for...

 

I tillegg mener jeg at noen ting må de også lære seg. Som at man ikke får spesialmiddag når de ikke liker en ting. Jeg lager all maten samla stort sett. Da får de spise det de liker og la resten ligge.

 

Det er jo aldri noen krise, barna sulter ikke og det er jo ikke langt mellom måltidene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lært ungene fra tidlig alder å spise det de får servert. Men de slipper enkelte matvarer som jeg vet de klir av eller ikke klarer å få ned for de de absolutt ikke liker det. Vi inngår litt kompromiss, de hjelper til med mate og de spiser det de lager. Da de var yngre fikk de belønning for å spise opp maten sin :) De er ikke like kresne for å si det sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det er mat de hater, eller ikke liker, trenger de ikke å spise det, selv om de må smake. De kan ta få mer av andre deler av retten. F.eks gulrøtter fremfor rosenkål.

 

Vi har jo et problem med at spesielt jenta ikke "liker" noe mat. Så hun må spise opp en ganske liten porsjon, ellers ville hun sulte ihjel. Nå f.eks, sitter hun alene igjen ved bordet og småspiser av kalkunmiddagen. Problemet er at hun ikke vil. Hun liker alt, men foretrekker bare en ting. I dag ville hun bare ha potet og kalkun, forrige gang bare potet og gulerot, mens om vi har fiskeboller "liker" hun bare fiskebollene og sausen.

 

De får lov til å pille av innhold på pizza de ikke liker, men ikke alt. Og jeg vet, og ser på de, hva de "ikke liker" og hva de ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kan lage en egen vri i noen tilfeller. Når vi lager pizza lager vi en del med litt mindre krydder og uten løk og det samme gjelder noen sterke retter der vi tar av en del til ungene før vi har i det siste av krydder, men ellers krever vi at de spiser alle vanlige matvarer. "Liker ikke" om kjøtt, fisk, poteter, grønsaker, sopp eller annet er ikke godkjent. Det må alle spise (og de lærer seg å like det også bare de får spist det noen ganger).

Ungene, og de voksne får imidlertid selv bestemme om de vil ha saus, om de vil ha ekstra krydder, rømme, soyasaus eller liknende. Vi kever heller ikke at de spiser mye av alt, men litt av alt vi har til middag må de spise.

 

Ettersom middagen er vårt siste måltid for dagen må ungene gå sultne til neste dag om de ikke spiser, men de få gangene det har hendt har de bare spist mer til frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal man lære dem å like forskjellig mat. Med mindre det er noe virklig galt med barnet eller foreldrene er helt uduglige på kjøkkenet, er det bare en vanesak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barna blir vant til at de får pizza eller en annen favorittmat hver gang de sier "liker ikke" om noe er du sikker på å ende opp med kresne barn. Kresenhet dreier seg stort sett om vane. Man må lære seg å like nye ting og man må lære seg at det er helt greit å spise mat selv om man ikke synes det smaker så veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydeligvis ikke kresne barn:) Det er ingenting galt med barnet mitt..bortsett fra noen allergier, mannen min er ikke så flink på kjøkkenet men det er jeg. Flinkere enn de fleste faktisk. Likevel liker hun nesten ingenting, men kan til nøds spise noen få ting.

 

 

Jeg var selv veldig lite kresen og spiste alt av grønnsaker og annen mat, søsteren min likte ingenting men måtte spise samme søren. Hun har ikke akkurat et godt forhold til all slags mat i dag og kan fortelle hvor traumatisk det var for henne å spise middag som liten.

 

Du kan ikke lære bort det å like noe..mat altså. Det er ikke sånn det fungerer!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager aldri noe ekstra og ungene må alltid smake litt selv om de sier at de hater det. Ingen tvang til å spise opp, men de får ikke mat igjen før til kvelds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal ikke han få annen mat. Er han på besøk er det enda viktigere å lære at man spiser det man får - om det så bare er kjøttet, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville hverken tvinge barnet til å spise opp eller laget noe annet. Det er opp til barnet om det skal spise, og opp til foreldrene hva det skal spise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungen her brekker seg av potet. Det hjelper ikke om den er bakt, kokt, stekt, frittert, most eller gratinert. Vi har aldri middag med potet.

 

Vi bruker fullkornpasta, fullkornris, linser, couscous, quinoa og bønner istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg lager spicy voksenmat så lager jeg et eget alternativ til barna (for eksempel indisk, vi spiser alle naan og ris, men ungene får eget kjøtt og grønnsaker)

Spiser vi mat hvor barna liker noe men ikke alt, og det ikke er sterkt, så får de klare seg med f eks kjøttkake og potet og slipper å spise brokkoli:-) men de må alltid smake på nye ting da;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet mitt liker alt vi pleier å ha, så det er egentlig ikke noe problem. Hvis det var en rett barnet mitt ikke likte så hadde jeg unngått å lage det tror jeg, hvis ikke det var mange retter da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilrettelegger ja,slik som du sier med pizza,tar en del uten løk og tomat feks..

Dersom vi skal ha noe jeg vet lillemor ikke liker,pleier jeg å lage tomatsuppe til henne,som hun får med egg,makaroni og brød.(hun elsker tomatsuppe,,og det er ikke vi så glad i,så synes det er en grei ordning)Hun spiser heldigvis det meste,og det er ting som lasagne,taco,spagetti m kjøttsaus osv hun ikke er så glad i,og det er heller ikke ting vi har så ofte.Men det hender jo vi voksne har lyst på dette.

Ellers er det kun fløtegratinerte poteter hun ikke spiser,og da er det en enkel sak og ta en del av potetene og lage en liten porsjon potetmos til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...