Gå til innhold

Dere som har høyere utdannelse, 5-7 år


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

hva jobber dere som og lønn?

 

Er dere fornøyd?

 

Jeg ser at når jeg er ferdig med studier om 2 år så vil jeg fohåpentligvis få jobb som lektor med opprykk, lønn ca 450000 kr.

 

Synes egentlig det er lite med tanke på lengden på utdannelsen(7år), og det medfølgende studielelånet, som da vil være på neste 500000 kr....

 

Høyere utdannelse er på mange måter oppskrytt, både ift lønnsomhet og verdiskapning spør du meg.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det en typ "yrkesrettet" master du har hvor graden er relevant til jobben din?

 

Regner med du er fornøyd med 800000 i året, men har du tjent det helt siden du var nyutdannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynnerlønna som lektor med opprykk er vel ikke 450 000, akkurat? Den er 416 000. Jeg har 10 års ansiennitet og har 467 000.

 

Hva skal du med høyere lønn enn det? Og hvordan har du klart å få 500 000 i studielån på 7 år? Går det an hvis man har bestått eksamener på nogenlunde normert tid?

 

Jeg mener folk har for høy lønn i dette landet. Nå har jeg som sagt nærmere 500 000 (med tillegg for kontaktlærer + +) og hvis man ikke kan leve på det har man for høye krav i livet. Klart, mange i det private næringsliv har mye mer lønn enn meg med lavere utdanning. Men feilen ligger der, mener jeg, ikke i min lønn. Den er passe.

 

Jeg har ikke tatt min utdannelse for å få høy lønn, men for å få en jobb jeg kan trives i og leve av. Det har jeg (er lærer i vgs), så jeg er fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har over 6 års høyere utdanning. Jobber i kommuneadministrasjon og har 450.000 i lønn etter over 16 års praksis, så jeg synes det er mye at du får det allerede som nyutdannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en svært god startlønn, særlig for å jobbe i det offentlige. Jeg har hovedfag ++, ca 7 år, og er rådgiver i statten med 11-12 ås praksis, tjener i underkant av 470 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6-års universitetsutdannelse, jobbet i det offentlige i 10 år og tatt efter- og videreutdannelse fortløpende. Regener med at jeg aldri blir ferdig med å utdanne meg :) Har grunnlønn på ca 580' (startet på ca 350' for 10 år siden), men jobber myyye og med alle tillegg mm var lønnen i fjor ca 1,3 mill. Jobber da i underkant av 2 årsverk. Hadde jeg jobbet normale dager ville jeg fått grunnlønn og det er det.

 

Den største uttellingen du får av utdannelse er å jobbe med noe som interesserer deg, gir deg lyst til å gå på jobb, og evt. motiverer deg til å jobbe langt ut over det du ellers ville i timer/intensitet. Om du i tillegg velger en del "upoplære/vanskelige" fag, får du som oftest uttelling for dette i form av lønn og/eller oppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til sammen 5,5 års utdannelse (men ikke master dessverre enda).

 

Jeg fikk fast jobb, noe som er en lykke for folk med universitetsutdannelse her jeg bor. Fornøyd med det. Kjenner mange som har søkt i mange år uten å få napp med lignende utdannelse.

 

Jeg jobber i staten og begynte på 371 000. Har steget til 384 000 (omtrent) på under et år pga ansiennitetsopprykk og lønnsforhandlinger.

 

Jeg syns det er ok lønn for å være første faste jobb altså. Og ganske interessant og lærerik jobb er det også. Det er egentlig viktigere enn lønna.

 

Men å måle lengden på utdannelse uten å se på hva slags fag man har eller yrkesretning man har utdannet seg innen blir vel litt teit.

 

En master i et fag fra humanistisk fakultet er jo ikke alltid like matnyttig som en master innen ulike ingeniørfag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel 5,5 år nå, men ingen master. Er adjunkt med tillegg. Ligger vel på ca 430 000 kr nå, har 4 års ansiennitet. Dette er inkludert kontaktlærertillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er adjunkt med tilleggsutdannelse og enda 1 1/2 års relevant utdannelse utover kravet til graden, og med lokalt tillegg har jeg nå knapt 440 000 med 12 års ansiennitet.

 

Vurderer å starte på en master snart, når den er i boks, så vil lønna stige ca 30 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fult lån og stipend i 7 år på uni nivå, pluss 50000 for et tulleår for mange år siden på privat vgs. Samt full støtte til å ta generell studiekompetanse på sonans, 1,5 år.

 

Blir vel en 480000 totalt!

 

Hva jeg skal med høyere lønn?? jeg synes at med 7 år studier så burde jeg tjene mer en ungdomm på 22 som bare har vgs, feks. rørlegger, nordsjø arbeidere med bare brønnteknik kurs og ingen høyere utdannelse overhodet...

 

Hva blir 416000 i mnd da? Aleneforsørger og fult fradrag pga høyt lån...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg syns det er relativt trist hvis HI her ikke ser poenget med høyere utdannelse, ikke en gang for verdiskapning heller. Og du skal bli lærer??!

Du burde i grunn finne deg noe annet å gjøre.

 

Jeg er nyutdannet adjunkt med opprykk, og begynner på 384 900. Dette er litt mer enn studielånet mitt, og sånn sett er jeg fornøyd. Liker jobben min svært godt, og skal om to år ta mastergraden min (dette fordi den er erfaringsbasert og dermed kan jeg ike ta den før jeg har jobbet i to år).

Da blir jeg også lektor med opprykk, og syns dette er godt betalt.

 

Husk at den gjennomsnittelige nordmann tjener 280 000 kroner i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i alle dager har du det tallet fra? Mener det er en del høyere!

 

Mer interresant i denne sammenheng er hva gjennomsnittslønn for noen med master eller mer er!

 

Og hvem er du til å si at jeg burde finne meg noe annet å gjøre?

 

Jeg har valgt studier etter hjerte, hadde bare 6`er å søke med når jeg skulle begynne høyere utdanning,så kunne selvsagt valgt å bli sivilinginør, jurist eller noe annet som lønnes bedre om det var penger det stod i...

 

 

Innlegget mitt var mer mine refleksjoner rundt den forventingen det er til å ta høyere utdannelse, når man ikke nødvendigvis tjener mer etter 7 år og 500000 i lån!

 

Skal nok bli en knakende god faglærer jeg :) I fag som står mitt hjerte nært!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ett år utover videregående og tjener 650.000. Tenkte bare jeg ville si det for å understreke det du sier, HI.

Hadde du vært litt lur så hadde du valgt en annen utdanning hvis det er pengene du er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, jeg er ikke etter penger. Jeg ville studere og jobbe med noe som er interresant, som kan være givende og som kan utvikle meg som menneske!

 

Men hadde vært litt kjekt om man fikk _litt_ mer igjen for de 7 års høyere utdannelse man har tatt mens man har levd under fattigdomsgrensen, og som i tillegg har bidratt til at jeg sitter igjen med betydelig gjeld!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du ikke litt igjen når du jobber med det DU selv ønsker å jobbe med? Som du selv sier, du fulgte hjertet ditt og vil få igjen med at du garantert vil trives med jobben din ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat same utdanning som det du tar sikte på: 7 års universitetsutdannelse og er lektor med opprykk.

 

Dette er ikke et yrke jeg valgte for lønna, så jeg kan leve godt med den. Men; jeg reagerer også på at mange uten noen form for høyere utdannelse, og derav ingen studiegjeld+ekstra ansinitet+ekstra år med opptjening av både lønn og pensjonspoeng, har bedre betalte jobber enn min.

 

Syns yrker som krever lang akademisk utdannelse burde fått betre økonomisk uttelling, sammenlignet med andre "ikke-akademiske" yrker, enn det de gjør pr i dag.

 

Så ja, på en måte er jeg litt enig med hi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som lærer og har fem års utdanning. Er da adjunkt med tillegsutdanning og har 11 års ansinitet.

Jeg har en årslønn på ca 450 000,-

Har i tillegg to års etatsutdanning innen ledelse fra forsvaret, men det regnes ikke inn i utdanningen min for lærere.

 

Lønnen min er egentlig ganske lav i forhold til andre jeg kjenner.

 

Men slik jeg har forstått det så er læreryrket lavstatus-kvinneyrke så vi må bare ta til takke med det vi får. Det er jo tross alt ikke lønnen som har noe å si, men den fantastiske jobben vi får lov til å gjøre med fremtidens borgere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å bli lektor med opprykk kan man jo fint klare på fem år (som er normert studietid for å bli lektor), og hvis man da tar noen ekstra studiepoeng. Det kreves 60 ekstra studiepoeng for å få et opprykksfag, så man kan jo fint klare det på seks også, hvis man ikke vil ta ekstra studiepoeng i løpet av de fem årene.

 

Har man brukt 10 år på en mastergrad så har man egentlig ikke 10 års utdannelse, man har bare vært treg.

 

Når det er sagt så synes jeg ikke at det er dårlig lønn, har tilsvarende selv og klager ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobben er flott den!

 

Men, syns ikke det burde være et lavstatus-yrke og heller ikke at lønnen skal være lav. Det må da vel være ønskelig at flere dyktige mennesker velger å utdanne seg og velger å være med på å forme framtidens borgere. Da er lønnsnivået en avgjørende faktor, desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 19.21

 

Ja nå, kan man bli lektor med 5-årsløpet. Det er pga at det har komt nye integrerte lektorprogrammer. Disse kom i 2006.

 

Før, da jeg tok utdannelsen min, brukte man 6 år på hovedfagsutdannelsen (Cand.mag: 4 år + hovedfaget: 2 år), i tillegg kom 1 år med ppu - praktisk pedagogikk. Så jo, da måtte man ha 7 års utdanning for å bli lektor med opprykk.

 

Ikke HI

 

Ps. syns det er forskjell på å påpeke skeivheter i systemet/samfunnet, uten at det er ekvivalent med klaging over egen situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg hi, jeg har 6 års universitets utdannelse og tjener 360000, TRAGISK!!!!

 

 

1. jobben etter studier men alikavel....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 år? hva er det du snakker om???

 

Jeg har gjort alt på nomert tid, bachelor: 3 år, master: 2 år, 1 årstudium + ppu: 1år = 7 års studier

 

Den intergrerte lektor utdannelsen kvalifiserer ikke til en stilling som lektor med opprykk, som mitt 7 års løp gjør.

 

Dessuten er det ikke alle fag kombinasjoner som tilbys i det intergrerte løpet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske lik situasjon som deg.

 

Adjunkt med tillegg, har jobbet i 2 år som det. Så har jeg etterpå studert i 2 år, og leverer straks masteroppgaven min.

 

Har 470 000 i studiegjeld. dette pga at jeg har mottatt overgangsstønad under studiene, og da får man ikke omgjort like mye til stipend som ellers. Men det har jeg hatt med i beregningene hele tiden. Gruer meg til å begynne med tilbakebetalingen da... :S

 

Priser meg lykkelig for utdanningsvalget mitt! Elsker jobben! Men, er enig med deg: 7 års høgskole/universitet har ikke gitt avkastning økonomisk. Jeg gikk ut av videregående med et karaktersnitt på 5,2. Så jeg hadde også fint kommet inn på en av de utdanningene som ville gitt meg en høyere lønn, men jeg ville aldri valgt utdanning på det grunnlag. Planen min var å bli veterinær, men jeg søkte aldri på det studiet. Er allergisk mot det meste, så å jobbe med dyr ville være uaktuelt. Er veldig glad for at jeg gikk for "andrevalget" mitt nå, læreryrket gir meg så mye!! :) Gled deg!

Får håpe neste runde med lønnsforhandlinger går i vår favør ;) Studielånet må jo betales... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...