Gå til innhold

Dere med erfaring ang. soving på dagen...

Anbefalte innlegg

I barnehagen lar de han sove i ca. 45 min og det går fint, men nå de siste dagene har han vært skikkelig grinete og virker uopplagt. Han sover som vanlig på natta. Nå ligger han ute og sove og jeg kjenner jeg har litt lyst å la han sove litt lenger - føler han trenger litt mer søvn og burde få noen ekstra minutter på øyet, er bare redd vi har det gående i kveld. Noen med lignende erfaringer? burde han vekkes innen vanlig tid?

Fortsetter under...

Min erfaring er at 1 dag med avvik fra rutiner som regel ikke påvirker barnet. Så hvis ungen har ekstra sovebehov en dag er det bare å la ham sove. Det er de rutinene du har på lang sikt som avgjør hvordan feks innsovning og oppvåkning er.

Min erfaring er kanskje litt andelese enn veldig mange andre her inne. Nå er frøkna mi 3 år og hun styrer søvnen helt selv. Hun kan alt fra å kun hvile til å sove opp mot to timer på dagen. Normalt ender det på ca en time, men trenger hun mer så lar jeg henne sove. Ikke noe problem å legge henne på kvelden, uansett hvordan hun har sovet. Eneste jeg ser påvirker henne er når hun ikke har sovet, da kan hun bli litt grinete på kvelden.

La ham sove litt lengre da vel!

Du merker jo i kveld om det er greit å utsette leggingen bittelitt dersom du ser at ungen er veldig våken (og ikke overtrøtt)

Vi har latt sovingen være behovsstyrt stort sett alltid (med mindre det blir soving veldig sent på dagen). Det går som regel greit.

Annonse

Som du ser over deg 14:46, så gjorde jeg akkuratt det. Grunnen til at han har fått begrensninger i bhg er at vi brukte et par timer på å legge han en stund og fant da ut at vi skulle prøve å begrense sovingen på dagen for å se om det hjalp, og det gjorde det. Bare nå de siste par dagene han har vært skikkelig gretten og virket uopplagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...