lilletazz Skrevet 18. september 2011 #1 Skrevet 18. september 2011 Hei. Vi har ei utrøstelig tulle på 13 uker. Hun har hatt kolikk, men er usikre på om dette er kolikk, eller noen andre vondter. Når hun blir trøtt, gråter hun veldig, ofte vugger vi henne i søvn på armen,og når hun er langt inne i drømmeland, legger vi henne ned. det tar ca 10 min, så begynner hun bli urolig og gråter starter i søvne, også lades den opp til illskrik, og vi må ta henne opp, så hun ikke gråter seg bort. virker som hun har mer ubehag av å ligge nede. Vi spekulerer om hun kan ha noe vondt i ryggen. Hun klarer ennå ikke å løfte hodet skikkelig, når hun ligger på magen. Men jeg vet ikke hvor tidlig dem begynner med det. Hun er også sutrete etter mat, så vi spekulerer om nan1 metter for lite. Hun stopper å drikke etter ca 200ml, og gulper hvis hun får mer enn det. Hun er ei stor jente.. ca 64 cm og 7800kg. det står på nan 2 at det er fra 4 mnd alder, men jeg tenker at hun er jo på vektstr med en 4/5 mnd jente. Lurer kanskje på om vi skal prøve nan2, og kanskje grøt. Noen som har vært i samme situasjon? Noen som har tips, eller kjenner seg igjen? Om natten er hun forresten ganske fin. Spiser ca kl 22/23, spiser igjen ca 4, og kl 08. soer mellom måltidene:)
ToneC Skrevet 18. september 2011 #2 Skrevet 18. september 2011 Hei, ville sjekket låsning i nakken. Det er vanlig at de skal kunne løfte hodet i mageleie ved ca 3 mnd alder. (om hun har hatt kolikk tidligere kan det også komme av det). Ville hørt med helsestasjonen. Har hun f eks problemer med å snu seg til en side?
*Andrine* Skrevet 18. september 2011 #3 Skrevet 18. september 2011 Hei. Vår lille frøken hadde skjev nakke (såkalt KISS) og refluks. Det første jeg lurer på er om du er sikker på at hun har kolikk og ikke f.eks. KISS? Eller evt begge deler.Grunnen til at jeg nemner det er at du spekulerer i om hun har vond rygg. Vår frøken følte ubehag i vognen og bilstolen pga av vond nakke, men ble bra etter behandlinger hos manuelterapaut. Jeg vil også si noen ord om refluksen. Vår datter var nemlig akkurat slik du beskriver sovnet på armen og våknet etter 10 min. Dette var fordi hun hadde refluks dvs at hun hadde halsbrann og sure oppstøt som hun da ble vekket av. Nå skal det høre til historien at vår lille også gulpet eksteremt mye. Men det er ikke alle som gjør det. Du nevner også at hun sutrer etter mat og det er også vanlig ved refluks. Våre netter har også vært behaglige. Vi slet med å få stilt riktig diagnose fordi hun hadde god vektøkning og fordi de mente hun skrek pga. nakken. En helsesøster mente til og med at hun hadde kolikk og ikke skjønner jeg hvordan hun kunne trekke den konklusjonen. Men mange sier jo at unger som skriker har kolikk. Omsider kom vi til en god barnelege og hun fikk medisiner, og vi fikk et nytt barn. Ja nå smilte hun mer en hun gråt og hun sov et par timer isteden for 10 minutter av gangen. Jeg sier ikke at ditt barn nødvendigvis har samme som mitt men hun har noen av symptomene. Min anbefaling er å få time hos en barnelege og et manuelterapaut. Og vedrørende nan 2 og grøt, vi fikk beskjed av barnelegen at vi ikke måtte begynne med grøt før 4 mnd fordi nyerene til barnet ikke er utviklet nok. Dette har jo ikke noe med størrelsen på barnet å gjøre men alder. Vil tilslutt legge til at ingen av disse tilstandene er farlige ihvertfall ikke om de blir behandlet. Refluksen vokser de av seg i løpet av første leveår. Min jente er nå over 6 mnd. og er bra i nakken går fortsatt på refluks medisin men jeg regner med vi kan slutte med den da hun har kommet skikkelig igang med fast føde. Lykke til videre!
*Andrine* Skrevet 18. september 2011 #4 Skrevet 18. september 2011 Vill også gi deg noen linker med litt info: http://www.kiss-kidd.no/ http://sovlillebaby.com/plager.htm
Snart mamma <3 Skrevet 18. september 2011 #5 Skrevet 18. september 2011 Dette hørtes veldig kjent ut! Lillegutt på 14 uker er helt lik, bare at han ikke sover bra om natten heller.. ville startet med å sjekke nakke/rygg! Gutten min har fått behandling hos fysioterapeut og manuellterapeut for nakken, og nå står sjekk av refluks for tur.. Andrine, jeg sendte deg en pm med refluksspm..håper det er ok
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå