Gå til innhold

Til ale dere som har eller har hatt 4-5 åringer!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en gutt på 4 1/2 som innimellom får noen raserianfall til å bli ganske svett av. Spesielt om vi lar han få litt "ekstraservice" først, som f.eks ekstra godteri, spille spill på iphonen, se en film utenom barnetv.

 

Vanvittig provoserende at han klikker i vinkel over småting etterpå, syns rett og slett ungen blir ufyselig, som en bortskjemt d-unge når han i grunn har vært "heldig" å få lov til noe utenom det vanlige.

 

Som i stad, jeg er alene med barna i dag og måtte ta meg av babyen da vi sto opp, dermed fikk han lov til å spise opp resten av lørdagsgodtet sitt til barnetv FØR frokost, noe vi ellers er ganske strenge på, mat først.

Så etter tv og litt prat og lek fikk han spille noen spill på telefonen min mens jeg skulle lage frokost, og da frokosten var klar ble det full tilt fordi han ikke fikk spille enda mer. Hyler og bærer seg og vekker nesten lillesøsteren, gidder ikke høre på noe og tester meg så til de grader. Selv om alt var avtalt på forhånd og han var klar over hvor lenge han fikk spille.

 

Okey, jeg ser nå at cluet i dag nok var mangelen på frokost, men dette er ting som skjer ganske ofte, får virkeøig ikke lyst til å være "kul" mot han når han virker såå utakknemlig etterpå. Trodde at 4-5 års alderen skulle være litt lettere jeg, men det trasses stadig ganske mye!

PUH.

Hvordan er deres barn i den alderen når det kommer til raseri og trass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barn er vanvittig avhengig av faste rutiner. Kanskje han blir forvirret av at dere er så ukonsekvente? Noen barn takler å få lov til "forbudte" ting innimellom, andre ikke. Kan være han er en som ikke takler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke det problemet med mitt barn på snart 4 år.

Men min 3åring...oh lord.....anfall til de grader hvis hun ikke får viljen sin!

Her prater vi hyling på gulvet, og rama-skrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jente på strax 5 er akkuart likedan. hun kan klikke i vinkel for småting. om hun må gå på rommet sitt å rydde opp lekene før barnetv f.eks, så roper hun at det er så kjedlig å tar så lang tid, javel sier jeg, du må uansett rydde opp ellers blir det ingen barnetv og jo lengre tid du bruker jo mer tid av barnetv mister du. hun kan rase lenge over dette. til slutt kan jeg stenge døren og da begynner hun å hamre og slå og rope dumme mamma.. jeg bare overhører henne. orker ikke bli sint eller noe. venter henne ut rett og slett. til slutt innser hun at det er jeg som bestemmer uansett og gjør det som jeg ber henne om. men det er slitsomt når det står på. og serlig om man har små babyer som skal sove.da kan man fort bli litt hysterisk selv fordi de ikke skal vekke baby og reagerer med sinne, noe som skaper mer raseri hos ungen.

 

dette var et eksempel fra gårsdagen hos oss da. men finnes flere slike episoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Alva, han er nok en rutine-fyr, for det er ganske ofte i disse "forbudte" situasjonene hvor han slår seg helt vrang. Selv om det går greit noen ganger, forventer jeg kanskje litt for mye av han når vi avtaler på forhånd i sånne situasjoner.

Får vel rett og slett innse at det beste er å følge rutinene!

 

Klarer dere å beholde roen og ikke bli provosert/synlig sint når poden oppfører seg provoserende? Jeg vet jo veldig godt hva som er lurt og hva som ikke hjelper i det hele tatt, men jeg kjenner at sånn "d-unge"-oppførsel provoserer så jeg ikke klarer å være pedagogisk.

Kan fort bare si at NÅ ER DET NOK og lempe han inn på rommet, han blir jo selvfølgelig enda mer sint og fysisk, så man ender jo nesten opp med å sloss (ikke bokstavelig da) med ungen.

Han løper ut av rommet, hyler og skriker, om han blir sint nok kan han godt slå litt eller klype, mens jeg drar han inn igjen. Og sånn går nu dagan;)

 

Liite konstruktivt, jeg vet.

Var ikke meningen å være anonym, HI er meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje d er litt søskensjalusi..et behov for oppmerksomhet.. :(

Har selv en som er 5 år..ingen småsøsken da. Men Tåler ikke sjokolade el.søt! Han blir helt vill...Vi har kuttet ut det som er søtt! (det er snakk om en liiiiten sjokoladebit,så har han tenna i taket!)

 

 

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns guttungen din bør klare seg uten ekstraservice når du skal stelle baby.

Barn bør tidlig få erfaring i å vente, ta hensyn, dele osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo godt å lese om andres barn innimellom, at det faktisk er vanlig med raserianfall fra tid til annen. Det er lett å glemme når man står midt oppe i det og føler seg som verdens verste mor.

 

Nå er alt bare fryd og gammen, fireåringen min har gått inn på rommet som en annen tenåring, med raga rockers og Jokke på anlegget, hehe. Og litt julemusikk innimellom:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han bør abSolutt klare seg uten ekstraservice, det var mer for å være grei å la Han få lov til noe som vi ikke gjør så ofte.

Og litt for min egen del:)

 

Han har faktisk blitt litt verre etter at han blir storebror, så det er nok litt sjalusi der. Får prøve å gi han mer god oppmerksomhet, ikke sånne "billige" løsninger som i dag.

Takk for påminnelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen,HI for har selv en 5-åring som oppfører seg ufyselig manger ganger i slike situasjoner, er ekstremt provoserende! Synes nesten 3-årstrassen var å foretrekke fremover dette gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...