Gå til innhold

Jeg klarer ikke å gå ned i vekt, har dårlig forbrenning, og pga stress og lite søvn, så er jeg alltid småsulten


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger virkelig hjelp for å legge om hverdagen, men hvor? Er ikke spesielt overvektig, men har høy fettprosent, så burde ta av 5 kg for å være innenfor normalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eneste som har fungert for meg er å registrere ALT jeg spiser. Sikkelig pes, men for en kortere periode går det fint. Brukte vektklubb'en til VG og lagde mye av den samme maten jeg alltid har gjort... men fikk oversikt over mengder og mat som ikke var like sunn som jeg trodde:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt at man blir SULTEN av å være stressa eller trøtt. Å trøstespise eller bruke mat som verktøy for å håndtere følelser derimot, er et velkjent fenomen. Så det første skrittet til å gå ned i vekt bør være å være ærlig med deg selv, og slutte å finne på unnskyldninger. Virkelig ikke vondt ment, og masse lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når man er trøtt og har underskudd på søvn trenger kroppen energi fra andre kilder enn søvn, ergo blir man mer sulten.

 

stress stjeler også energi og man trenger tilførsel av ny.

 

så er ikke noe hovfedinnlegger finner på ..

 

kjøp deg valerina natt forte på apoteket( naturmedisin) virker avslappende og søvndyssende. ta dette om kvedlen før du legger deg, så kanskje du sover bedre.

en tablett kan også brukes om du stresser fælt på dagtid.

 

elleres er å telle kalorier genialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrenningen øker man ved å trene styrke. Mye muskler gir høyere forbrenning.

 

En løsning er å registrere alt man spiser (f.eks. vektklubb.no). Da får du en pekepinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt at lite søvn og stress påvirker vekten. Jeg husker ikke de eksakte virkningsmekanismene i kroppen, men stresshormonene kan redusere vektnedgang, helt klart.

 

Så det er viktig at du gjør noe med søvn og stress! :) Det er som regel mulig å gå ned i vekt likevel, men det krever mye mer selvdisiplin.

 

Så gå gjennom hverdagen din og se hvordan du kan gjøre den mindre stressende. Lær deg avspenningsteknikker som du kan bruke, det finnes bl.a. en fin cd som heter "Slapp av!" som er fin å bruke.

 

Helsekosten har som noen nevnte bra produkter som man kan bruke for lettere å få sove, og tilskudd av B-vitaminer og magnesium kan også være lurt å ta på kvelden da disse virker litt muskelavslappende og beroligende også. Når man stresser og sover lite tappes dessuten kroppen for disse vitaminene og mineralene.

 

Det er viktig å spise nok for at forbrenningen skal holdes oppe, og så kan du jo lese litt ift lavkarbo/høytfett-kosthold. Hvis du skal til legen i nærmeste fremtid så få ham også til å sjekke at stoffskiftet ditt er normalt.

 

Når alt dette er sagt, er det jo ikke så mye du skal ned i vekt, så dette tror jeg du fikser!! :) Finn en måte å redusere stresset ditt, da vil du trolig sove litt bedre også, og da er du i gang enda mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...