Gå til innhold

Noen med erfaring med risikosvangerskap ihht hjertefeil?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vår engel ble født med en alvorlig hjertefeil og døde kort tid etter fødsel. Nå er jeg gravid igjen, og har ca 2-3 % større sjans enn andre til å få et hjertebarn og vil blir tett oppfulgt gjennom svangerskapet.

 

Er det noen som har erfaringer med dette og kan fortelle meg hva dette innebærer? I mine tidligere svangerskap har jeg vært helt utslått av hypermesis og siden vi bor langt fra alle store sykehus, ser jeg mørkt på å måtte reise land og strand for utallige kontroller. Så om noen kan fortelle meg hvor ofte man må til kontroll osv hadde jeg satt stor pris på det.

 

Kommer nok ikke til å puste skikkelig før h*n er trygt ute og sjekket på alle tenkelige måter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags hjertefeil hadde deres første barn?

 

Jeg har en gutt som bare hadde VSD (det er jo en relativ "enkel" hjertefeil9

Min x fikk ett barn med fallots tetrade etterpå. Begge barna er heldigvis sunne og friske i dag :)

 

Der var det jo tydelig at det kunne ha med arv å gjøre. Når jeg skulle ha en liten for noen år siden ble jeg alikevel kalt inn til 3D ultralyd på ullevål, sånn for sikkerhets skyld. Det var vel rundt uke 20. Siden de ikke fant noe feil på den undersøkelsen, så var jeg ikke på flere ekstra undersøkelser etter det. Og gutten ble født helt uten problemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H*n hadde HVHS, dvs h*n ble født med et "halvt hjerte", en av de verste hjertefeil man kan få, så derfor er vi naturlig nok veldig nervøse i dette svangerskapet.

 

Er det andre som har lignende erfaringer (fra andre typer risikosvangerskap også) setter jeg stor pris på å høre fra dere.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff og huff det høres tøft ut. Skjønner godt dere er bekymret for at noe slikt kan skje igjen.

 

Jeg hadde et barn i magen med hjerterytmeforstyrrelser. Ble fulgt opp med ultralyd på Riksen en gang i uken av hjertespesialister.

Feilen ble oppdaget på rutinekontroll hos jordmor i uke 28, da hjertet til barnet ikke slo som det skulle.

 

Men da barnet ble født var alt i skjønneste orden. Et lite mirakel. Hun hadde bare umodenhet i ledningssystemet.

 

Men jeg er dyktig imponert over helsepersonellet vi har her til lands og hvilken fantastisk oppfølging man får når det er behov.

 

Lykke til med nummer to, det går nok bra skal dere se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode ord. Til tross for en utrolig tøff tid, er vi også imponert over helsevesenet og hvordan alle gjorde sitt ytterste for å hjelpe oss, og det uten at kostnader ble nevnt en eneste gang.

 

Vi har to friske barn fra før, så vi vet at det mest sansynlig går bra denne gangen, men vi har tross alt vært gjennom et helvete og er selvsagt ekstra nervøse denne gangen. Ikke minst med tanke på hva våre to gjenlevende barn har gjennomgått ved å miste en høyt ønsket baby.

 

Godt å høre at det gikk bra med deres gullklump og krysser fingrene for at vi også klarer oss fint denne gangen.

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på tabletter i starten av svangerskapet - og de måtte jeg trappe gradvis ned på - og et av bivirkingene var at sjansen for hjertefeil hos barnet var noe større.

 

Jeg fikk ul i uke 12, og en ekstra ul i uke 25 (og selvsagt den som alle andre har i uke 18) -

Alt så bra ut på alle ul, så det ble ingenting mer enn det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg fødte i 2004 en liten gutt med HVHS.

Vi visste ingenting på forhånd, men fant det ut da han var to dager gammel.

Han døde da han var 6 dager.....

 

Når jeg nå var gravid igjen, fikk jeg tilbud om en såkalt organrettet ultralyd, som i mitt tilfelle ble utført på Rikshospitalet.

Jeg mener den ble utført i uke 15-16. Iallefall var det før den ordinære ultralyden, som ble gjort i uke 18.

Da brukte de god tid til å sjekke alt som overhodet kan sjekkes, både vedrørende hjertet og andre organer.

 

Alt så helt fint ut og jeg har ikke fått noen annen type oppfølging enn det. Jeg var heldgvis ikke bekymret i utgangspunktet, men helt greit å få en ekstra grundig ultralyd! :)

 

Lykke til med den nye som er på vei! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en jente med samme hjertefeil som deg HI, men med motsatt side.

Dette visste vi ikke om før hun ble født, og det ble ikke fanget opp på ultralyd.

Når vi da skulle ha barn nr 2 var jeg på Rikshospitalet og begynte med en duotest. Så hadde jeg flere ultralyder der (6-7 stykker). Men det ble nok litt oftere siden de fant vekstavvik på den i magen.

Nå skal vi ha nr 3 og det blir det samme nå også. Skal snart nedover igjen for en duotest og det blir flere ultralyder.

Vi har 3 timer til Rikshospitalet, men det kjører jeg gledelig for å være sikker på at alt står bra til med den lille i magen.

Etter fødsel på nr 2 så var det to forskjellige leger som undersøkte hjertet bare for å være sikker og for at jeg skulle føle meg trygg på å kunne reise hjem med ett hjertefriskt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...