Gå til innhold

Noen som har erfaring med Cipralex her?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en moderat depresjon, og er henvist til psykolog og er foreløpig 100% sykmeldt. Gått 5 dager på cipralex nå, og er spent på hva som venter meg. Jeg er sjelden skikkelig nede hvor alt føles håpløst, men jeg er som regel alltid trist og nedfor. De første dagene med cipralex var jeg helt borte, satt bare å stirret ut i lufta med halvåpen munn og slet med muskelsmerter, hodepine, "voksesmerter" i hele kroppen og null matlyst. Nå føler jeg meg helt normal igjen, verken mer eller mindre enn før.

 

Hva er deres erfaringer? Er usikker på om dette er rett medisinering for meg, siden jeg ikke er heelt nede..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har prøvd det, men kjente ingen forskjell, og det har jeg ikke gjort med noen av de andre medisinene jeg har prøvd heller. Men jeg tror ikke jeg er et veldig godt eksempel, for jeg har brukt en del ulovlige "medisiner" også og har sikkert vært ødelagt i hodet lenge. Vet ikke hva jeg skal sammenligne med liksom, og jeg prøvde det sikkert ikke lenge nok heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cipralex, og andre antidepressiva, må brukes noen uker før full effekt oppnås. Det er sjelden man merker resultater etter bare noen få dager, annet enn enkelte bivirkninger som trøtthet eller skjelvinger og sånt. Det som venter deg, ved god effekt av medisinen, er at du ikke får de helt dype dalene lengre, og at du vil føle at det er lettere å håndtere ting. At man ikke er så nedstemt og trist hele tiden, men kanskje tenker på andre ting, og til og med gleder seg over livet. Det er på ingen måte en lykkepille som kommer til å gjøre deg lykkelig og glad, med mindre du faktisk har en grunn til å være det. Når man er deprimert kommer man inn i en ond sirkel der hjernen produserer for lite av hormonene som gjør oss glade, og den klarer heller ikke å ta opp produksjonen igjen sånn helt uten videre (ikke med en gang, men det betyr ikke at man MÅ ha medisiner for å få det til). Antidepressiva hjelper hjernen med dette, slik at hormonnivåene blir mer normale igjen. Enkelt forklart.

 

Det viktigste jeg vil understreke er å følge legens råd med hensyn til nedtrapping hvis du skal slutte på medisinen, uansett hvor fin du føler deg. Det kan få alvorlige bivirkninger å bråslutte med antidepressiva, og man kan til og med få alvorlige selvmordstanker, selv om man i utgangspunktet ikke vil det. Man skal ALLTID trappe ned, så går det helt fint ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slet med lettere depresjon og sosial angst. Cipralex funket ikke for meg, jeg måtte bytte til Effexor. Men gjengs for denne type medikamenter er at det kan ta tid før du merker den gode effekten - så smør deg med tålmodighet! Husker godt den dagen da Effexoren endelig begynte å virke: føltes som en tåke (depresjonen) hadde lettet fra hjernen, var plutselig i super godt humør, gikk rundt å smilte og plystret :) Det var det en stund siden jeg hadde gjort for å si det sånn.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går fast på 20 mg Cipralex, har gjort det i over ett år.

Problemet mitt er i hovedsak angst som følge av overbelastning (utbrent). Nærmest over natten skjedde det masse rart med kroppen og jeg trodde det var noe fysisk galt med meg. Etter å ha snakket med fastlegen min, fikk jeg konstatert angst/utbrenthet, og jeg begynte på Cipralex. Jeg kan ikke annet enn å si at det har gjort veldig stor forskjell. De verste angstsymptomene ga seg, men siden jeg fortsatt slet med kaos i hodet, eller stress er vel det rette ordet, fikk jeg psykologhjelp. Det har betydd mye for meg, og nå er jeg meg selv igjen :)

 

Hvis du skal gi medisinen en sjanse er det viktig å huske på at du må la det gå noen uker, det er da medisinen får sin fulle virkning.

 

Den eneste bivirkningen fra Cipralex er at jeg ofte er trøtt. Men jeg jobber som nattevakt, noe som kan være forklarende nok i mitt tretthetsproblem;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...