Gå til innhold

Når et barn på 9 år begynner å legge på seg og spiser veldig mye...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

..hva gjør man som foreldre da?

Datteren vår har nemlig begynt å spise veldig mye-særlig middag.

Jeg har snakket med henne om å spise til man er mett og stoppe da... Hun sier selv at hun spiser mye for det er så godt.

Vi har et sunt og godt kosthold. Spiser variert, men kunne hatt mer fisk:)

Hun ser selv at hun har lagt på seg og sier stadig at hun er tykk. Hun er ikke tykk- absolutt ikke, men om hun fortsetter slik tror jeg hun vil bli det!

Jeg ser på mange av venninnene hennes og da er hun faktisk tynnere enn de fleste, men likevel så blir jeg litt bekymret. Samtidig så har mange av disse vennene lagt på seg mye i sommer så kasnkje det er vanlig rundt denne alderen?

Syns det er vanskelig for jeg vil ikke såre henne eller lage et stort tema rundt dette, men jeg vil virkelig ikke at hun skal få noe problemer pga dette heller:(

Noen som har noen konkrete råd å komme med?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun er i en alder hvor hormonene begynner løpe løpsk (førpubertal) og med det følger det noen ganger en skikkelig ulvehunger, men det går som regel over igjen. Bare sørg for at hun ikke dekker denne hungeren med usunne ting som kjeks og godteri da skaper hun dårlige vaner det er vanskelig å legge fra seg igjen, la henne forsyne seg med frukt, oppkuttede grønnsaker o.l.

 

Et tips er å lage akkurat så mye middag du mener dere trenger, to poteter til hver, en kotelett og masse grønnsaker, da går det ikke an for noen å forsyne deg flere ganger. Dette er et tips erneringsfysiologer gir til de med overvektige barn, foreldrene bestemmer hvor mye mat man skal spise før den blir tilberedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne sagt mye om dette, men du spurte om konkrete råd så her kommer mine råd:

 

- ikke sammenlign ditt barn og andres barn. om hun er tykkere eller tynnere enn dem har ingenting å si, for kanskje sliter de andre barna også med overvekt eller undervekt.

- posjonér maten til henne. Altså server maten ferdig posjonert, du legger mat på tallerkenen slik at hun blir god og mett, men ikke så mye at hun kan frotse i seg mye mer fordi det er så godt.

- skjerp inn på snopspising (vi er mye slappere med ungene våre enn vi burde være ifht til godterier, når vi var små var det kun lørdagsgodis til en litne sum!)

- dersom hun ikke er særlig aktiv, aktiviser henne! Send henne på fotball, turning, dans - whatever - finn noe hun liker å drive med som er litt fysisk aktivt :)

- fortsett med godt kosthold og legg til mer fisk! unngå for mye karbohydrater (kutt ned på brød, poteter og ris etc - legg merke til kutt NED, ikke kutt HELT)

- husk å spise lite - ofte, isteden for mye og sjeldent.

- ikke forskjellsbehandle henne; regler for mat bør gjelde alle i husholdningen, spesielt dersom "reglene" er for barna. (dvs du kan godt gå på diett uten at barna gjør det, men ikke sitt å frots godteri ved siden av et barn og si "sorry mac, du er for tykk!")

- ta det med ro, ikke stress. La det få litt tid. Hun er i den alderen at hun vokser i rykk og napp. Vurder genene hennes litt, er det mye overvekt i familien så være litt mer bevisst, men om hun har mye slanke gener så ta det litt med ro.. Hun skal bli høyere og få hofter, pupper, rumpe og lår og rett og slett helt andre former. Ikke lag noen big deal ut av det, gjør heller litt diskre tiltak som hun kanskje ikke tenker så mye over!

 

Lykke til, det går nok fint med datteren din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi

Ja-har blitt flinkere til å bruke sunne mellommåltider:)

Men hva er "greie" porsjoner og hvor mye/ ofte skal hun få spise?

Søsteren er stikk motsatt- spiser lite og rører nesten ikke middag... Det er ett år mellom de så de kunne jo spist ca like mye, men jeg aner liksom ikke hva som er passe mengde.

Det hun spiser en vanlig dag nå;

frokost- 2 skiver og 2 glass melk

lunsj på skolen- 3 skiver, en putt melk, snacks som varierer fra dag til dag feks 5 druer, 4 snacksgulrøtter, 3 sukkererter og 8 nøtter.

etter skolen- to skiver, 1-2 glass melk

middag- 3 store posjoner omtrent unsett hva vi har...

kveldsmat- 2 skiver, et glass melk

Vet at hun spiser veldig mye middag (spiser jo mer enn både meg og faren sin), men hvordan ser det ut ellers tro?

Kanskje lurt å legge opp middag for henne, men søsteren skal liksom ta selv for da "må" hun spise opp (pga at hun spiser for lite)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi

Tusen takk for bra svar ano 21:58:)

Som jeg skrev over så kan vi ikke ha like regler ang. det at vi skal legge på tallerken til henne og søsteren. Søsteren sliter med det motsatte så der er regelen at det hun tar til seg skal spises opp... Om jeg tar til henne så spiser hun nesten ingenting og skylder på at jeg har tatt for mye;)

Men jeg legger jo opp til lillebroren så det går kanskje likevel:)

Hun er heldigvis en aktiv jente som ikke sitter i ro et sekund og hun både rir og danser. På vinteren går hun mye på ski så jeg tror hun får nok bevegelse:)

Jeg får prøve å fokusere mer på hva hun spiser og heller si at hun kan få mer grønnsaker og ikke bare kjøtt:)

Prøver å tenke at det går seg til, men blir jo litt bekymret... Men som jeg ser av svarene så virker det som en normal ting rundt denne alderen? og vi har ikke noe overvekt i noen av familiene våre, så jeg får slappe av litt ja:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...