Gå til innhold

Gutten min er ganske fort blitt overvektig, utviklet bryst og jeg


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Han skal ikke ned i vekt, han skal vokse seg til vekta. Du må forsøke å unngå at vekta øker, men han trenger ikke gå ned i vekt, for han vokser i lengden og da vil kiloene fordele seg på flere cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal du ikke sette en 11-åring på diett!

 

Du skal handle inn bare sunn mat, bare lage så mye middagsmat som der trenger og ingen får forsynt seg to ganger og ikke minst ta han med deg å svømme, sykle, gå tur i skogen, begynne med håndball eller hva som helst annet av fysisk aktivitet. Da vil han strekke seg i været uten å legge på seg så han vokser til vekta passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan han kan ha blitt overvektig siden i vinter:( Han driver fysisk aktivitet, fotball 3 ganger i uken og middagene er stort sett sunne og varierte, hva han spiser når han er til kompisene aner jeg ikke, men den ene kompisen er tynn som en strek og får alt han vil ha til middag, dvs pannekaker, hamburgere, pizza etc for at han ikke skal gå ned i vekt.

 

Jeg synes det er så trist at gutten min er blitt slik i kroppen:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får han lommepenger som går til snop på fritiden, en halv liter cola daglig er ikke akkurat helsekost... spiser hos venner i tillegg til hjemme? Koser seg ekstra hos besteforeldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville bedt fagfolk om hjelp hvis jeg var deg.

Du trenger ikke sette ham på noen ekstrem lavkarbo, men fortsetter han å få mye karbohydrater så vil trolig vekta ikke tilpasse seg veksten. Mange barn i den alderen spiser f.eks. brødskiver med søtt pålegg til frokost, mer brød på skolen, de kjøper seg gjerne godterier etter skolen, drikker brus/saft, og spiser mye ris, pasta eller poteter til middag før det er mer brød til kvelds. Summa summarum blir det altfor mye karbohydrater og for lite proteiner og fett som gutter i den alderen trenger. Hvis overvekten hans har kommet raskt så se hva han/dere har gjort anderledes i denne perioden.

 

Det kan være lurt å få målt blodsukkeret hans, da mange barn nå har insulinresistens, forstadiet til diabetes. Sier ikke dette for å skremme deg, bare fordi det faktisk er noe man med enkle grep kan gjøre noe med ved å tilpasse kosten og dermed forebygge helseskader på sikt.

 

Fettvev lagrer østrogen og dette er noe av grunnen til at menn utvikler bryst om de legger på seg - også gutter.

 

Men de andre har rett her - i den alderen skal han ikke ned i vekt som oss voksne, men han skal vokse seg inn i vekten sin. Men det er viktig at det gjøres på riktig måte uten hverken å være for forsiktig eller lage en streng "diett" til ham. Det viktigste er å gi ham gode matvaner, og at han selv forstår hvorfor han legger på seg, og hva han kan gjøre for å unngå det.

Det er ofte lurt å ikke fokusere bare på ham, men at familien går sammen om et sunnere kosthold og sunnere vaner, i tillegg til at dere er aktive, selvfølgelig.

 

Anbefaler deg å lese f.eks. dr Hexebergs bok, Fedon Lindberg eller lignende slik at du som mor forstår mekanismene bak selv - da er det så mye lettere å hjelpe sønnen din.

 

Han er heldig som har en mor som ønsker å gjøre noe med det!! :) Søk god hjelp om du føler deg usikker, det er ikke så vanskelig å gjøre noe med det i den alderen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...