Gå til innhold

Noen her med Leiden-Mutasjon? Eller peiling på det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er han disponert, eller har han hatt en blodpropp?

 

Hvis han er disponert, er det bare noen forholdsregler som er lure å ta. Har han hatt blodpropp, må han jevnlig til kontroll.

 

Man kan leve helt normalt med det. Det beste er faktisk en sunn og aktiv livsstil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ikke hatt blodprott. Men han har visstnok diagnosen om det er det..

 

Ok tusen takk for svar så bra han er sunn og aktiv. Et litt for hett kjærlighetsforhold til kjeks, men det jevnes ut av spinat og ørret ;)

 

aktiv er han også vi går lange tuer hver dag. Så da kan jeg slappe litt mer av. Han er helt normalvektig også om det har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dette, og lever et helt normalt liv. Har ikke hatt blodpropp, men følges opp litt ekstra i svangerskap. Min første endte litt dramatisk, og man aner ikke om det er pga leiden. Jeg fikk et kraftig hematom i livmoren, altså en blodansamling de ikke klarer å gi noen forklaring på.

Utover dette er jeg "bare" heterosygot, altså disponert fra en side, slik at jeg er ikke like utsatt som de som har dobbelt.

 

Ellers går jeg ikke på noe type p-piller, det er vel også anbefalt støttestrømper ved flyvning over lengre reise (som for de fleste).

 

En ting man kan tenke på er å være litt mer aktiv, min far var veldig opptatt av at han ikke ble sittende for lenge i bilen på lange turer, og tok seg heller flere stopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er "leiden" jeg har , men mangler et protein C (eller var det D??)..Iallefall så ble det oppdaget i forbindelse med en spontanabort, og det at jeg hadde HELLP- svangeskapforgiftning i forrige graviditet... Prøver ble besvart fra fødselslegen, og da gikk det på at dersom jeg ble gravid igjen...så skulle jeg bruke blodfortynnende en del av svangerskapet... Og ikke hormonpreparat, dvs jeg BURDE ikke brukt p-piller de årene jeg gjorde...

Regner med at dersom jeg skulle gjort noe spesiellt mer, så hadde jeg fått beskjed om å kontakte fastlegen...

Støttestrømper i forbindelse med lange stillesittende reiser, er sikkert lurt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at han kjenner symptomene på blodpropp sånn at han er forberedt dersom det skulle skje noe. Blodpropp oppstår som regel i leggen, låret eller lysken. Benet vil hovne opp og bli større enn det andre (sjekk med målebånd). I tillegg kan det bli rødt, hovent og ømt.

 

Ellers er det lite man trenger å ta av forhåndsregler. Sunn livsstil og støttestrømper på lengre flyreiser som de andre skriver.

 

Jeg har hatt blodpropp og det gikk helt fint! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste kan leve et helt normalt liv med Leiden-mutasjon. Jeg tror, men vet ikke, at det er "enklere" for menn (de bruker uansett ikke hormonprevansjon, blir ikke gravide o.l.).

 

Selv har heterozygot Leiden-mutasjon. Jeg tar store mengder blodfortynnende medinsiner daglig og fikk tett oppfølging under og etter svangerskapet (høyrisikosvangerskap).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for så mange utfyllende svar damer! Da håper jeg verken han eller dere noengang får blodpropp!

 

God helg vidre =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette arvelig? Mannen min har heterozygot leidenmutasjon, jeg fant det ut, han har ikke nevnt det for meg i det hele tatt, men da jeg fant masse Marevan i skapet hans gjemt bak en haug sokker så ante jeg ugler i mosen, og klarte å finne ut at han har det. Lurer på om det er arvelig jeg da, siden vi har et barn og en liten spire...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...