Gå til innhold

Mine barn bruker kun bomull innerst mot kroppen hele høsten/vinteren. Aldri hverken kalde eller klamme....hvorfor er det så galt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Får så mye kritikk for dette. Men barna mine på 3, 10 og 14 har aldri klaget over å være hverken kalde, våte, klamme etc..

 

Hvorfor måååå unger absolutt ha ull når man trives med bomull??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man får velge det man selv synes er best.

 

Som aktivt friluftsmenneske er bomull lite verdt. Man svetter og blir utrolig iskald når bomullen blir våt.

Vet at et alternativ er superundertøy, men det lukter jo pyton etter en gangs bruk. Lite praktisk på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull får foreldre til å føle seg bedre. Og butikkene til å tjene masse penger. Ull er jo svinedyrt.

 

 

Jeg bruker lite ull på min lille. Og han er ikke klam, våt eller kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig at dine barn er de eneste som aldri blir verken våte eller kalde? Hva driver de egentlig med? Kanskje de er inne? Da trenger de neppe ull...

Mitt barn bruker mye ull og er likevel våt av og til siden han boltrer seg ute i snø og slaps heele tida. Hvis han bruker bomull og blir våt, forblir han våt og dermed kald etterhvert. Så enkelt er det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine unger er masse ute om vinteren. Her er det mer kaldt enn vått om vinteren. som regel -10/-20 mesteparten av tiden..

 

har ikke brukt mye ull på ungene. Eneste er raggsokker i støvlene. Har ikke kjøpt dyre, fancy vinterdresser heller.. Kjøpt de som er på obs, kapp ahl, lindex osv. Unga mine er aldri kalde. De er også veldig sjelden syke :)

Minsten på 3 har i løpet av 2 år i bhg hatt to fraværsdager. Og de kom av sjau...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min på snart 5 har atopisk eksem og tåler ingenting av ull, og bruker det heller aldri. Han bruker som regel bomull innerst og er aldri kall. Han er mye ute og meget aktiv, men er alltid varm og god når han kommer inn.

 

Jeg bruker heller aldri ull pga allergi, men selv etter en lang skitur er jeg ikke kald eller våt. Min erfaring er at så lenge man har bra klær over bomullen, så går det helt fint. Svetting kan man regulere med gode ytterplagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste brukte aldri ull og var aldri kald... Våt muligens, men ikke kald. Grunnen var at han ikke tålte ull. Ble rødflammet og klødde sinnssykt. Mye bra fleece også;)

 

Min yngste har brukt ullundertøy, og ja, det får mamma til å føle seg bedre;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn er heller ikke glad i ull og bruker nok nå 50/50 med ull og bomull om vinteren. Jeg syns bomull er helt greit og brukte selv det da jeg var liten. Ull har bedre egenskaper, men herlighet, barn klarer seg da utmerket med bomull også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, må ikke ha ull hvis både barn og foreldre opplever at de har det bra uten.

 

Personlig MÅ jeg ha ull fra senhøst til tidlig vår, og liker det egentlig godt om sommeren også, super temperaturregulering i varmen også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her

Må bare svare ei over her. Barna mine går i naturbarnehage og er MYE ute hver dag. Aldri vært kalde eller våte. Selvfølgelig kan de som alle unger sette seg, eller bade i en sølepytt og bli våt...men da blir man jammen meg våt med ull også og ville uansett skiftet uavhengig av hvilket materiale klærne barna har på seg....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg spanderer på mine barn komforten med ull om vinteren fordi det er det jeg har best erfaring med selv!

 

etter å ha brukt siste vintrene på fjellet om vinteren vet jeg at ull fungerer mye bedre enn både bomull og syntetisk på mange felt!

 

et tynt lag ull holder bedre på varmen enn et tilsvarende lag med bomull.

om det er veldig kaldt er to tynne lag ull og en tynn skalljakke/dress mye bedre på å bevare varmen (både i selve stoffet og mellom lagene) enn bomull og en tykkere jakke..

 

bomull fungerer fint dersom en ikke skal være ute for å drive aktivitet, til fra skole/butikken/hente post osv.. men om en skal være ute for å være ute er det viktig med riktig utstyr for at det skal bli gode opplevelser.. jeg kjører snowboard med ull og noen ganger i bomull, men merker stor forskjell. selv om det er "greitt" de gangene jeg bruker bomull, setter jeg stor pris på ulla mi de dagene jeg bruker den! derfor vil jeg at min lille skal få samme utgangspungt til å trives ute uten å være hindret av å ffryse/være våt pga feil klær..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjøl bruker jeg ull på ungen fordi moren min hatet ull når hun vokste opp og ikke hadde det på oss barna, vi var alltid iskalde om vinteren.. Nå holder jeg meg og ungen varm med ull...

 

 

Ergo, personlig erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver sin smak og la alle bruke det de er mest komfortable med.

 

Her hadde vi nok nærmest "frosset i hjel" hvis det ikke hadde vært for ull- undertøyet. Ullsokker er et absolutt must, det tar vi veldig snart i bruk og ulltrøyene ligger også snart klare til bruk. Barna bruker også ull-stillongs hele vinteren.

 

Heldigvis er ikke ullundertøy i dag det samme som det var da jeg var barn. I dag er ullundertøy kløfritt og det skal jeg love dere det ikke var for 30 år siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ingenting galt med det??

Jeg HATET ull som liten, det ullet som var da klødde, og jeg nektet å ha på meg ull.

Ikke hadde vi så god råd heller så det gikk mest av strømpebukser og trøyer fra sparkjøp i bomull.

Jeg var ALDRI kald!!

 

Mine barn på 2 og 4 bruker ull, fordi nå lager de ull som ikke klær, og fordi vi har råd til det.

Men jeg kjøper billig ull da på salg eller sparkjøp ull.

Bruker også MYE bomull, ungene her er heller aldri kalde!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...