Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om en måneds tid er Vesla 15 måneder og vi har fått time til MMR-vaksina. Jeg er i tvil om hun skal ha vaksina, og pappaen er veldig bestemt på at hun ikke skal ha den. Det er en vanskelig situasjon for oss.

Er det noen som har vært i lignende situasjon?

Jeg pleier å stole på legene når de snakker, legen på helsestasjonen sa til meg at hvis det var en av vaksinene hun ville satt på sine barn var det denne, men at hun kunne valgt bort andre vaksiner.

Jeg har lest litt om vaksine og jeg liker å forholde meg til "ordentlige" sider. Pappaen leser litt her og der, og jeg får følelsen av at mye han leser kan være fra "ekstreme" vaksinemotstandere. Som ender med at han ikke får et nyansert bilde på det hele.

Vi er inne på å utsette vaksinen til hun er større, men jeg tenker jo at det blir de samme utfordringene da om hun skal ha den eller ikke. Pappaen synes det hadde vært greit om man kunne delt vaksinen i tre, men slik jeg leser gjøres ikke det lenger.

Og det blir jo da sli, at hvis vi vaksinerer og hun reagerer på vaksinen på noen måte, blir jeg "ansvarlig" for det. Dersom vi ikke vaksinerer og hun får en av sykdommene, kommer samvittigheten til å gnage for at jeg ikke sto mere på for at hun skulle vaksineres. Begge deler vil jo være forferdelig.

Hun har ikke reagert noe på den vaksinen hun har fått*3.

Noen som har råd til meg? Takknemlig for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener det går greit å dele den opp i tre om dere selv tar kostnaden for det. Så om det er en løsning begge kan leve med, er det vel det greieste.

Skrevet

Vi skal utsette MMR til etter at gutten vår er 2 år gammel.

Jeg leste et sted at en japansk studie viste at forekomsten av alvorlige bivirkninger var drastisk redusert når man venter til barnet er 2 år gammelt. Husker ikke hvor jeg fant dette, så har dessverre ingen link.

Skrevet

Har også utsatt den til hun er 2 år.

(Har forresten lest at det er slutt på å kunne få delt den opp, men det er mulig at det ikke stemmer?)

Skrevet

vi var gjennom samme dilemma

utsatte den til ungen blir større, tenkte i første omgang 2 år,

men tror vi venter mer enn dette...han har fylt 2 og vi er ikke trygge ennå

vi har for øvrig tatt andre vaksiner fra programme, inkludert TB..

og det er vel DTP vaksine som er den viktigste, så vidt jeg forsto

og jeg ønsket å dele den, og det går ikke i dag

derfor avventer vi så lenge

Skrevet

Hvorfor vil dere ikke ta vaksinen?

Skrevet

Takk for svar, alle sammen!

Det blir nok til at vi utsetter den til hun er ihvertfall 2. Det høres ut som et greit "kompromiss", selvom jeg også er litt skeptisk til den.

Grunnen til at vi er skeptiske til den er at den kan ha en del bivirkninger som kan være farlige. Dessuten er ikke barnets immunforsvar så godt utviklet når de er så små.

Sannsynligheten for at hun får en av disse sykdommene nå mens hun enda er så liten tror jeg er liten, selvom hun går i barnehage. Jeg tror egentlig kroppen hennes har nok med de nye bakteriene hun kommer i kontakt med der - om hun ikke skal få halvdøde virus sprøytet inn i kroppen også.

Ut fra det jeg kan finne på nettet (helsesøster visste ikke) så er det ikke lenger mulig å dele opp vaksinen i tre. Fastlegen kan søke om doser på to av sykdommene, men ikke alle tre. Og det er uvisst om produsenten fortsetter å lage doser for kun enkelte av sykdommene.

Men jeg er litt skeptisk til å dele den opp også, om det skulle gå an. Det er visst ingen land i verden som vaksinerer mot disse sykdommene med tre vaksiner, alle bruker mmr - og da er det kanskje et poeng at tre vaksiner ikke er bedre enn en..

Men jeg synes dette er skikkelig vanskelig.

Skrevet

Nå er ikke jeg opplyst om bivirkningene, men jeg sier som andre: Hvorfor ikke vaksinere?

I en verden hvor mennekser forflytter seg mer rundt i verden enn noen gang før synes jeg det er usolidarisk å ikke vaksinere barna sine mot sykdommer som kan ha fatale konsekvenser for andre. Om jenta di uheldigvis skulle få barnesykdommen røde hunder før du rekker å vaksinere henne, kan hun komme til å smitte en uheldig gravid kvinne fra et land hvor vaksinen ikke er så utbredt, og barnet i magen kan dø eller bli født med alvorlige misdannelser. Jeg holder med helsesøtra di her, jeg. Tenk deg godt om

Selv ble jeg ikke vaksinert for MMR da jeg var lita, fordi mammaen min hadde samme frykt som deg for bivirkningene. Da jeg ble voksen, har hun flere ganger påminnet meg om å få tatt den, men jeg tror ikke helt jeg forsto alvoret av det før jeg selv ble gravid Jeg bodde på den tida i Italia, hvor dekningsgraden av vaksinasjon er mye lavere enn her i landet, så jeg tok en reell risiko. Det jeg forsøker å fortelle deg er at vaksinen er der av en grunn: Tenker alle som deg, får man en oppblomstring av sykdommer som man i lang tid har klart å bekjempe. Så ta den! Ikke for din egen eller barnets skyld, men for andres!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...