Gå til innhold

Forventer du å få noe om/når dine besteforeldre går bort?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

En venninnes besteforeldre har nylig gått bort, og de hadde ikke testamentert noe til barnebarna eller oldebarna. Hun ble rett og slett sur fordi hun hadde forventet penger hun mente hun hadde rett på. Hun sier hun er sur på sin far nå fordi bare hennes far og tante arvet penger, og hun må vente til hennes far en dag dør. Jeg synes det er så egoistisk at jeg nesten ikke har ord. Man har da ikke rett på arv fra sine besteforeldre? Strengt tatt er det vel bare en liten sum foreldre er pliktig til å etterlate også, og jeg håper faren testamenterer alt til oldebarna eller et veldedig formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forventer ingenting, men min mormor har lovet at jeg skal få forlovelsesringen hun fikk av morfar.

Av farmor har jeg allerede fått 300 000,- i forskudd på arv + en kiste som farfar har lagd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må hun vente på at faren skal dø? Meget spesiell tankegang. Jeg hadde holdt meg unna åpne vinduer om jeg var faren hennes...

 

Jeg var eneste barnebarn, og min morfar hadde sagt at jeg skulle arve gård og grunn en gang, men de hadde ingen testamente. Nå er de begge døde og huset solgt. Pengene er fordelt mellom barna deres, og jeg har holdt meg helt unna arveoppgjøret. Selvfølgelig hadde det vært flott om et beløp ble utskilt til meg, siden vi er i etableringsfasen. Men dersom min mor og onklene mine ikke mener det er riktig så skal jeg ikke blande meg borti det. Jeg har sett alt for mange familier som går til full strid pga penger ved dødsfall, og jeg syns det er helt uhørt. Men jeg slår et slag for grundige testamenter som gjør at familien slipper å ta fordelingen i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ikke krav på noe etter besteforeldrene nei, og jeg forventer heller ingenting.

 

Mine besteforeldre solgte huset sitt da de flyttet på sykehjemmet, pengene ble fordelt mellom mamma og onkel, men alle barnebarna fikk 10.000 kr hver. Bestemor fordelte også smykker og andre ting før hun flyttet på hjemmet, så alle barnebarna fikk et minne etter henne.

 

Jeg forventer ingenting etter foreldrene mine heller jeg, vil heller at de skal bruke pengene sine på seg selv, reise, oppleve, kjøpe seg velferdsgoder og ting de har lyst på. At de skal "spare" for at vi skal arve er helt feil, jeg tjener mine egne penger og kan sørge for meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ikke krav på å arve sine besteforeldre. Man arver SINE EGNE foreldre. Men ofte lar foreldrene barna få "noe" når besteforeldrene dør.

 

Da jeg mistet bestemoren min for 2 år siden, var det mamma og mine 2 onkler som arvet henne, men mine søskenbarn, mine søstre og jeg fikk lov til å ta det vi ville av hennes eiendeler (vi fikk også noen tusen av mamma da leiligheten ble solgt). Det eneste jeg "forventet" å få var en gammel parfyme-flakong som jeg hadde ønsket meg fra jeg var lita jente. Den hadde jeg lekt masse med som liten. De andre visste at mormor og jeg hadde snakket masse om det, så de andre syns det var en selvfølge at jeg fikk den :) Men penger? De arvet selvfølgelig hennes barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mormor og morfar er borte, og jeg og min søster har hver av oss arvet 1.3 mill. Dette er fordi mamma er død, og hun hadde ingen søsken.

Hadde ikke forventet noe hadde mamma fortsatt være i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle mine besteforeldre er døde for lengst og jeg forventet selvfølgelig ikke å arve noe siden det er deres unger(mine foreldre og tanter/onkler) som er arvinger.

 

Mamma arvet så og si ingen ting. Av litt av pengene kjøpte hun en sølv kakespade til hver av oss ungene.

Faren min arvet en del. Da han solgte barndomshjemmet fikk vi ungene 100 000 kr hver. Men de pengene fikk jeg fra min far og ikke besteforeldrene.

 

 

Foreldre er ikke pliktig å etterlate seg noe som helst til sine unger. De kan bruke opp rubbel og bit om de ønsker det.

 

 

Om de har verdier kommer arveloven inn i bildet og de kan ikke testamentere alt bort til oldebarn eller veldedige formål. Det er kun 1/3 de kan testamentere bort til hvem de vil. Eller mer om det er store verdier, men da skal hver av barna først arve minst 1 million.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært fint å fått noen bilder og litt nips fra huset, men pengene trenger jeg ikke. Dessverre fikk jeg ikke noe, jeg står ikke særlig høyt i kurs hos mine foreldre så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forventer ingen ting. Det er jo barna som har fyste retten og orker ikkje detta tullet. Min bestemor har over 1 mil i formue men vil ikkje ha dei pengane vil heller ha verdens beste bestemor i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får man jo sjelden et valg mellom arv og å ha besteforeldre i live da, 10:40. Men det er fint å se at d bryr deg om bestemoren din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg mistet min sønn på 3 år fikk jeg ei kiste som er 150 år gammal. I den har jeg tinga til min avdøde sønn. Kisten er fra moren til min bestefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg de aller fleste heller vil. :)

 

Venninna mi har jo allerede mistet sine, og da er det vel lett å tenke annerledes når man trodde man skulle arve. Hun ville bruke pengene på å kjøpe hus, sa hun. Hennes bestemor hadde mange penger, men venninna mi og ungene lever veldig fattig. Hun vet at hun ikke vil få noe fra sin far og innen hun en dag arver han er hun jo gammel selv. Tror ikke hun går og vente rpå at han skal dø akkurat, men at hun hadde trodd hun skulle dra nytte av denne arva, og ikke måtte vente til hun selv kanskje er i 60 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer absolutt ingenting! Det er helt opp til dem hva de vil putte i testamentet sitt. Da farfar døde fikk jeg plutselig 50 000 kroner på kontoen! Det hadde jeg absolutt ikke forventet med tanke på at min far frøs meg og min bror helt ut av den delen av familien. (eller min stemor blir vel synderen i det tilfellet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forventer ingenting! Jeg har fått 2 smykker fra min farmor. Et som hun alltid har brukt i selskaper osv. og et hvor hun hadde fått smelta gifteringen til moren sin til et spesielt smykke.

 

Husker når mormoren min døde skulle moren min få alle smykkene hennes for hun var den eneste datteren. Dette hadde kusina mi fått beskjed om så hun hadde henta alle smykkene for å ta vare på dem. Og godt var det! Rett etter mormor døde kom en annen kusine og spurte og gravde etter hvor smykkene til mormor var. Hun ville nemlig ha dem selvom mormor hadde sagt hvem som skulle ha dem. Godt hun ene kusina tok vare på dem sånn at mamma faktisk fikk smykkene moren hennes ville hun skulle ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer ingenting, men syns det hadde vært koselig med et lite minne fra de, et bilde eller noe de satte pris på. Penger derimot er kun forbeholdt barna deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer ingen ting og jeg får ingen ting.

Vi er 9 barnebarn og jeg vet at 2 tror og forventer at de skal få masse da farmor er rik (min eneste gjenlevende besteforeldre,), Men nei alt går til min far og hans søster. Min far står som den som skal ordne med deling av arven og han har sagt han tar det til rette instans og får gjort det av en utenforstående for å slippe noe bråk etter. Om tante og pappa ønsker å dele sin del med sine barn blir opp til de.Men jeg tviler. Og hvorfor skulle de det egentlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnebarna og oldebarna har ingen arverett. Alle verdiene etter hennes besteforeldre går til deres barn automatisk. Så er det opp til de igjen å evt. gi til sine barn igjen.

Jeg forventer ikke å få noenting når mine går bort, jeg gruer meg også til det skjer!! Men når - da er det mamma, tante og onkel som arver, ikke vi barnebarna og heller ikke våre barn.

 

Hun hørtes jo ekstremt egoistisk ut hun venninna - tenke på penger man skulle ha slått kloa i når failie dør - usmakelig!! Hun ville vel ha dobbelt opp hun da - penger til seg og til sine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en ikke-tilstedeværende-far, men min farmor har allikevel vært en av de aller viktigste personene i mitt liv. Hun har tatt seg av meg fra jeg var helt liten.

Jeg vet at jeg ikke arver noen ting, selvom det er jeg som har vært hennes nærmeste på hennes eldre dager. Jeg har handlet, støvsugd, besøkt, klipt håret hennes og ordnet andre praktiske ting.

Min far og hans søsken kommer til arve alt siden hun ikke har hatt noen ønsker eller skrevet testament.

At tanken har slått meg at min far skal arve henne er ganske provoserende. Han har overhodet ikke vært noe hjelp eller tilstede i verken hennes eller mitt liv de siste 30 årene. Allikevel så må jeg legge det tilside. Han er hennes sønn og sånn er loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mistet alle mine besteforeldre, og aldri forventet noe. Men når min mormor døde fikk jeg det jeg måtte ønske av inventar. Dette til tross for at hun etterlot seg 6 barn og vi var 14 barnebarn på det tidspunkt. De andre ville bare ha pengene som huset og bankkontoen sto for. De pengene har de brukt, mens jeg og min mor sitter igjen med minner i form av enkle serviser, bilder, bøker og gardiner. Mye mer verdt for meg!

 

Jeg syns venninnen din er smålig. Vi har på nytt hatt dødsfall i nær familie, og jeg bytter glatt bort hver en krone for å få se personen en siste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ett av min mormors og morfars 17 barnebarn, så falt det meg ikke inn at jeg skulle arve noe som helst. Jeg har ikke arverett etter mine besteforeldre, og man gjør nok lurt i å ikke forvente noe som helst i noen arvesak. Det er lite som får folk til å bli så uvenner som penger.

 

Jeg kommer heller ikke til å forvente noe når mine foreldre er borte, jeg har oppfordret dem til å bruke opp mest mulig og formue har de ikke lenger.

 

Da svigerforeldrene mine døde, så arvet min mann alt - han er enebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forventer overhodet ingenting.. Vil ikke tenke på og tenker heller ikke på det. Når det er sagt har jeg et sterkt ønske om å arve mine besteforeldres hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planlegger fremtiden min slik at jeg aldri trenger noen arv, og regner ikke med å få noen. Besteforeldrene mine har/hadde ingen formue så der er det ingenting å hente, annet en noen få eiendeler de har på sykehjemmet. De går selvfølgelig til barna og ikke barnebarna.

 

Mamma er etablert på nytt og har mer gjeld enn meg, regner ikke med at det blir store formuen etter henne. Hun har fire barn mens mannen hennes har to, så der blir det mange om et magert bein..

 

Pappa som jo også har fire barn er gift på nytt med en dame som har tre barn fra før også har de fått ett sammen. For å virkelig gjøre ting komplisert har den nye konen til pappa særeie på huset som pappa puttet nesten 500.000,- inn i og bygget selv (han er tømrermester). Tør ikke tenke på hvordan det arveoppgjøret blir, og sier gladelig fra meg all arv for å slippe "krig" i familien.

 

Dette med arv er virkelig en stor kilde til konflikter i familie etter familie, griskheten og pengegalskapen tar helt overhånd. Jeg melder meg ut av den karusellen og forventer meg absolutt ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg arve akkurat en del med penger. Så fremt man har ok økonomi er det jo lurt å hoppe over et ledd i arveprosessen. Jeg frasa meg 470 000 til hvert av mine barn slik at de kunne arve dette skattefritt. Barna vil jo uansett arve meg en dag, så greit å slippe arveavgift. De arvet summen som en del i fast eiendom, så ingen risiko for at de skal kjøpe seg sporstbil og champagne når de blir 18 år... Å forvente seg penger er jo en annen sak. Er nok smart å ikke basere seg på arv ja... heller ta det som en positiv overraskelse hvis man skulle arve noe en dag.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg arva ein gullring etter eine bestemora mi, og ein handbrodert duk etter den andre. Det har eg vorte veldig glad for, spesiellt duken som besta alltid la på til kaffien på julafta og i fine anledningar :) Om veninna di skal få pengar, så må det vere frå faren, dersom han har lyst å gje det til henne.

Veninna mi fekk pengar etter besteforeldra, men det var fordi faren hennar var einebarn og fekk ein god sum, så han ville gje ein del vidare til eigne barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fikk ingen ting da farmor døde, bortsett fra at jeg kunne velge meg en ting fra leiligheten, som da ville gå av pappas arv. Alt av penger ble delt mellom pappa og søskenene, farmor hadde ikke testamente. Dette inkluderte arven etter farfar, siden hun satt i uskiftet bo.

 

Morfar er også død, og boet er ikke skiftet. Når mormor dør, vil nok mamma og søskenene dele arven, tviler sterkt på at mormor har skrevet testamente.

 

Dette er da helt vanlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...