Gå til innhold

Hvordan forbrede seg til fødselen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan forbrede seg til fødselen? Er annengangs og hadde ikke særlig fin fødselsopplevelse med førstemann. Har fått noen tips fra jordmor om hvordan jeg kan gjøre noen ting anderledes for å få en bedre opplevelse denne gangen. Men vil gjerne høre litt om hvordan dere andre prøver å forbrede dere på den forestående fødselen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Min første fødsel var et sant helvete, ren tortur følte jeg. Hadde skikkelig fødselsangst når jeg var gravid med nr 2, men ønsket ikke KS. Snakket masse med jordmor og fant ut at det beste var at jeg prøvde å ta kontrollen over situasjonen. At jeg jobbet MED kroppen og hjalp den å føde mitt barn (hvis du skjønner hva jeg mener...). Jeg leste derfor mye om hva som skjer under fødsel, hvorfor og hvordan vi som kvinner kan bidra til å gjøre fødselen så rask og effektiv (og smertefri) som mulig. Jordmor og jeg gikk igjennom hvordan babyen skrudde seg gjennom bekkenet og fødselskanalen ved å bruke en dukke og en kopi av et bekken. Det hjalp veldig å få det illustrert!

Men jeg tror det absolutt beste og viktigste jeg gjorde var å lære meg Lamazemetoden. Det handler om puste- og avslapningsøvelser som hjelper livmoren under fødselen og som gjør det hele mindre smertefullt. Var utrolig spent på å prøve det ut og mot slutten gledet jeg meg virkelig til fødsel for å sjekke om det faktisk funket. Gikk både på kurs og leste boken "Fødsel uten smerte". Den kan lånes på biblioteket, ev få den tilsendt fra et bibliotek i Norge som har den.

Min fødsel ble en drøm ift første, og nesten uten smerter. Vil anbefale Lamazemetoden til alle!! Og supert at du tar aktivt tak i fødselen selv, da tror jeg man får et mye bedre utgangspunkt.

Lykke til!!

Skrevet

Er selv førstegangsfødene... I begynnelsen kretset tankene mine rundt keisersnitt på grunn av redsel, etthvert modnet tanken om å ha en normal fødsel. Når det var bestemt, begynte tankene å sirkulere om det å føde normalt. Tankene var lammende til tider. Så tvang jeg meg selv til å se fødsler på nett og tv, "gråt meg ferdig redd" (vet ikke om det er anbefale andre) :D Ble medlem på gravid-tv (kurs), ble litt roligere da også. Er enda redd. Nå er det 5 uker igjen. Jeg har tatt modningsakupunktur, skal ta bringebærblad kapsler og fødselsforberende olje, som går mer i retning av å forbygge fysiske ting. Derimot hjelper det også på det psykiske. Så tankene mine er, jeg har gjort det jeg kan- så nå får det briste eller bære. Er mentalt forberedt på en tung fødsel, men om det blir lettere enn tenkt- ja da blir det jo bra. Føler egentlig at det har vært en lang og natulig modningsprosess, å havner liksom der: " det er ikke mer jeg kan gjøre, etterpå er alt glemt".. Å dettan skal jeg klare, punktum. Vet ikke om dette er til hjelp for deg.. I alle fall bare noen tanker om hvordan jeg har hatt det. Håper du finner din strategi for "modningstanker" :))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...