Gå til innhold

I dag har vi mistet omtrent alt vi har, 3 uker til termin, 2 barn fra før og aner ikke hvor vi skal begynne... hjelp....`?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er selvfølgelig ingen her som kan gjøre noe som helst, jeg trenger bare en plass å sortere alle tankene på....

Huset vårt brant i dag tidlig, totalskadd, alt er borte....

Heldigvis var ingen hjemme, så ingen skadde. Er utrolig takknemlig for det, samtidig som jeg sitter hos mamma, og lurer på hva som egentlig skjer fremover!?

Forsikringen utbettaler et kontant beløp til klær osv til uka, men alt det andre tar jo tid. Med tekniske undersøkelser osv... Hvor lang tid tar egentlig et sånt forsikringsoppgjør?

Hva utbettales til slutt? Vil vi kunne bygge nytt hus, eller må vi kjøpe et annet? Inbo, må vi lage lister, eller får vi den summen innboet er forsikret for?

Hva må event med på sånne lister? Alt liksom? Hvert klesplagg?

Babyen kommer snart, hva MÅ jeg kjøpe? ALT føles så viktig, men det meste kan sikkert vente til resten av oppgjøret kommer. De andre ungene må jo ha klær også, og ikke minst vi....

 

Jeg føler meg helt tom, klarer ikke føle noe... Tenker at jeg burde gråte, vi mistet alt, vårt første eide hjem.... men følelsene uteblir, det eneste jeg klarer å tenke på er "hva nå"????

 

Håper noen kan hjelpe meg å sortere tankene litt, slik at alt som må ordnes blir ordnet osv.....

 

Beklager om det er masse skrivefeil og rot, jeg er nok bare et stort rot på innsiden i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror nok dere kanskje må levere lister på det meste...

Uff, det må være marerittet..Man har ganske mye, selv om man har lite...- Om man begynner å telle over..

 

Hvor mange strømpepar feks??

 

Er sikkert noen som kommer til å spørre om dere trenger hjelp, hva med å be dem om å hjelpe til å kjøpe basistøy til barna?? Send dem på butikken og la dem kjøpe inn?? Om det ikke akkurat er "din" smak, så har iallefall barna tøy å ha på??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lite peiling på dette, men jeg vet at om noen i min vennekrets hadde mistet alt i brann hadde jeg lett opp alt av klær jeg kunne avse og gitt det til dere. Hva med rett og spørre på facebook f,.eks om det er noen som har noen klær dere kan få.

 

På facebook er det en egen side for de som vil gi vekk/arve noe. Heter babyverdens arvesentral. Legg inn annonse der både ang klær til barna dine og utstyr til babyen!:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener bestemt man får markedsverdi på tingene sine og ikke nødvendigvis prisen det koster for å kjøpe nytt, så uansett hvor godt man er forsikret vil man tape litt på å miste alt i brann.

 

Men dere vil komme dere på bena igjen, sakte men sikkert. Ta en dag om gangen og få de mest nødvendige tingene på plass, resten tar dere etterhvert.

 

Ønsker dere alt godt, og ikke bekymre deg for babyen, den trenger bare en varm armkrok og litt pupp, det har du heldigvis å tilby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klem!

 

Har ikke vært i en sånn situasjon, men var i en slags tilsvarende tilstand en gang. Jeg brukte en natt på å skrive lister over alt jeg måtte gjøre. Den holdt jeg meg til og det gjorde at jeg kom meg gjennom det.

 

Begynn med det viktigste først - hva må du gjøre i morgen for å få det til å gå rundt?

 

I innboforsikringen - husk kjøkkenet! Det er innbo.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei hi....forstår at dette er en ufattelig situasjon for dere, men som nevnt over her tar dere en ting av gangen. I morgen handler du inn det aller nødvendigste... Når det gjelder forsikringsoppgjør er selskapene meget flinke til å opplyse kunden om fremgangsmåte og krav til utbetalinger. Selskapene vet at dere iallefall hadde såså mye innbo,så en førstegangs utbetaling kommer veldig snart,itillegg til evy husleie utgifter osv. Når det gjelder videre behandling av selve bygget vil dette bli behandlet i noe som kalles et skjønn, altså dere, representaner fra selskapet og en skjønnsmann - en nøytral part. Kall dette gjerne et møte hvor vilkår blir forklart nøye og spm blir nærmere avklart osv.. Uansett i første omgang tenker dere på innbo og hvor dere skal bo... OBS OBS kjøkken er ikke innbo. Fastmonterte gjenstander hører til bygningen... Løse gjenstander som er naturlig å ta med seg når du flytter kalles innbo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

For 6 år siden satt jeg i nesten samme situasjon som deg!Hele huset brant opp 5 dager før 17.mai, og det eneste vi hadde igjen var en barnevogn...

Jeg kan bare si deg en ting!Det blir er hardt og slitsomt år,MEN DET ORDNER SEG!

For oss tok det tre måneder,da forsikringsselskapet hadde misstanke til at det var en playstation som hadde tatt fyr (og ønsket å kreve regress fra produsenten).

Dere får igjen det det koster å sette opp et tilsvarende hus. Det må settes opp lister over ALT av innbo (fra truser til bestikk), hvor mange, hva det koster og hvor gammelt det var. Det trekkes 10 % av verdien fra tingen er 3 år gammelt. Dere får ikke summen for innbo utbetalt, dere må dokumentere alle verdier, har dere mere verdier enn forsikringssummen, får dere ikke mere utbetalt enn den. Når alt dette er over, kommer dere til å ha to tanker i hodet.Ting er bare ting!Og det viktigste er at dere alle er i livet!LYKKE TIL=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for mange gode svar :)

Skal skrive litt lister osv, så vi har ting klart til når forsikringsselskapet ber om de...

Men hvordan i alle dager skal jeg klare å dokumentere alt vi har eid? Hadde self kvitteringer på en god del, men det lå jo også inni huset...

Og hvordan skal jeg klare å huske alt?

Tror det verste å lage dettaljerte lister over leker, aner virkelig ikke hva de hadde...

 

Skal se på den fb siden en over her nevner også, og driver å titter på finn etter klespakker osv til ungene.... Men venter nok litt før jeg ber om å arve offentlig på fb, foreløpig bare de aller nermeste som vet dette, fordi jeg orker ikke forrholde meg til det mere enn jeg må helt enda...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff dette var leit. Jeg har MYE baby utstyr ( inkl vogn med bærebag) som jeg skal selge for 1000kr. Ikke for å være grådig på noe vis, men det er masse forlite penger. Send en pm med mob nr så sender jeg lister og bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til deg , HI m å jeg bare si at jeg føler med deg, men det ordner seg! Ikke vær redd for å spørre om hjelp, dere har sikkert mange rindt dere som vil hjelpe. Ellers tror jeg helt sikkert det er mange her inne som er villige til å arve bort klr hvis dere vil være litt mindre anonyme og røpe kjønn, ca alder osv.

 

Til alle dere andre, vet dere et godt tips? Det er å ta bilder eller helst filme rundt i huset en gang i året, åpne skap og skuffer og film! Så er det lettere å huske alt hvis det brener. Vi har som tradisjon å gjøre dette hver jul, etter at alle gavene er åpnet i romjulen. Så oppbevarer vi filmen hos svigermor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellen-propellen: Takk, pm er sendt.

 

Det føles så rart å sitte i en sånn sittuasjon å ikke ha noe, men jeg tok motet til meg og skrev på siden som nn høyere opp nevnte på fb.

Vi har en gutt på 8, jente på 3 og venter en jente.

Det ER vanskelig å be om hjelp... Alle rundt oss sier vi skal siifra om det er noe de kan gjøre... jeg får ikke meg selv til å be de gå å handle til ungene mine (tror jeg ville følt det litt rart om de gjorde det også), de som har å gir bort antar jeg at sier ifra selv...

Vet at det bare en min egen stolthet som må svelges, jeg har aldri vert rik, men heller aldri trengt å be andre om å arve, eller hjelpe meg med klær til ungene mine....

Det tar nok bare tid å venne seg til sittuasjonen....

Utrolig merkelig å plutselig ikke eie mer enn det du står og går i.... Rett og slett vanskelig å fatte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du, for barnas skyld må du svelge stoltheten din. Om ikke for deg selv, så be om ting for dem.

Stakkars, de står jo uten sitt trygge hjem, er redde etter brannen og har en masse leker og ting de har mistet. Kanskje kosebamser og dukker de er glade i også. Og de trenger jo klær!

Det er ingen som synes det er rart om du spør etter ting til ungene dine!

 

Bare si til de som har tilbudt seg, at om de har barneklær eller leker å avse, så tar du gjerne imot dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er barna dine da? Og hvilken str bruker du?

 

Skal rydde igjennom klesskapet til både meg og jenta mi, så om det er noe som er passe sender jeg mer enn gjerne over til dere!

Så kan du kaste det når du har kjøpt nytt, eventuellt gi det videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du?

 

Om du bor i Bergens området kan jeg komme med leker til barna, og andre ting som jeg har liggende loftet og ikke trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei HI!

 

Så trist å høre om brannen, det må bare være helt fælt å gå gjennom! :(

 

Er du sikker på at dere trenger å skrive lister? Vårt selskap går ut fra en gjennomsnittelig sum, mener jeg.

 

Det jeg ville gjort hvis jeg var deg var å skrive lister over hva du trenger, og be om hjelp! Da mener jeg hjelp til å handle inn, hjelp til avlastning med barna slik at du kan gjøre ting/hvile deg osv. Det er helt sikkert mange som er villig til å gi bort klær og utstyr, eller selge det billig. Hva om du f.eks ber en venninne/familiemedlem om å be om hjelp f.eks via facebook og legge ut lister over det du trenger og noen andre om å sjekke hva som er på tilbud i div butikker osv. Hva om noen tok kontakt med barneutstyrsbutikker og spurte om de hadde noe å avse/selge billig til deg i din situasjon?

 

Jeg tror at mange er villig til å hjelpe dere med mye bare du spør. Og dere trenger jo hjelp nå når det er så nært termin og du har barn fra før.

 

Jeg tror at det vil ordne seg for dere, veldig glad på dine vegner for at ingen mistet livet eller ble skadd, dere har vært heldig i situasjonen også, det kunne gått så mye værre...

 

Lykke til fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten en smule frekk, du nn 22.06, vet du i det hele tatt hvilken lokalavis du skulle ha sjekket i så fall?

For jeg har ikke nevnt et ord om hvor vi bodde. Vi bor nå hos min mor på øvreromerike, men vi bodde ikke her før brannen. Er et parr stk som har skjønt hvor vi bodde, sansynligvis basert på hva som står i lokalavisen :)

Og svindel? Jeg har da ikke bedt om annet enn råd til hvordan jeg skal gå frem nå, og hva jeg må tenke på osv. Ba aldri om annen hjelp enn det, at folk tillbyr seg setter jeg selvfølgelig utrolig stor pris på, og tar imot den hjelpen vi kan få akkurat nå... Men skjønner ikke hvor jeg har prøvd å svindle noen....

 

Til dere som har spurt:

Vi har en gutt på 8, jente på 3 og venter en jente.

Selv bruker jeg nok str 42 i mammatøy, men meg trenger dere ikke tenke på. Ikke noe av det jeg kan bruke nå vill passe om noen uker, så jeg kjøper nok et parr joggebukser, og bygger garderoben senere... ikke noe som haster =)

Vi holder som sagt til på øvreromerike akkurat nå...

 

Takker for alle gode råd, jobber med listene. Kan hende vi ikke trenger å skrive lister, men greit å ha det klart om de skulle be om det. Kjedelig å måtte begynne på det om de ber om det, noe som sikkert bare vill drøye ting mere.

Vi er mest av alt evig takknemlige for at ingen var hjemme, og at alle er ok.... Vi skal nok komme oss igjennom dette. Selvom det akkurat nå er utrolig vondt og uvirkelig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...