Gå til innhold

Hva MÅ man ha i hus til den lille kommer??


konemor med gutt+spire:)

Anbefalte innlegg

seng, bilstol, stelleplass og vogn så klart. klær og bleier :P men hva mer liksom??

 

har jo en sønn på tre år, men vet dere.....man glemmer så forbanna fort sånne små detaljer :P

 

MÅ jeg ha flasker og smokker når jeg har bestemt at jeg SKAL full amme og til og med fått plass fem dager på enerom på barnsel for å få dette godt i gang med all den hjelp jeg trenger??

 

bæresjal eller bæreseler? ammeinnlegg? kremer for brystvorter ol?

hva ser dere andre vordene mødre på som et MUS HAVE av små ting og detaljer til barnet kommer?

 

Synst jeg fauk rundt og sendte mannen på handel hver dag de første seks ukene etter fødselen sist :P vil unngå dette denne gangen og kan bare ikke huske hva som var så nødvendig å handle inn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg vil si er et MUST er:

minimum 2 stk ammebh'er

Ammeinnlegg i ull (fikk veldige stikninger i brystene når jeg var ute om jeg ikke hadde ammeinnlegg i ull, selv om det var på sommeren)

Engangsammeinnlegg; (ull holder ikke på melken, så jeg hadde disse utenpå for å unngå å lekke)

 

Til babyen:

Salve for såre rumper. Jeg ble anbefalt på sykehuset å bruke gul vitapan, og den er vidunderlig... du må kanskje spørre om apoteket har den -det er ikke en av bestselgerene, men det burde den vært... Min første ble sår hele tiden, hadde ikke en ren tissebleie før 3 mnd, men når jeg smurte på et tykt lag med vitapan (prøvde andre også men de virket ikke så godt) og gjerne lot det virke et par minutter før jeg tok på bleien så var han mye bedre etter et par timer.

 

Ser ikke poenget med smokk og flasker... Jeg kommer til å kjøpe nye flasker, men ikke til å begynne med. Faktisk så anbefaler ikke sykehuset at en starter med smokk og flaske før ammingen er godt igang...

 

Selv skal jeg kjøpe meg en elektrisk brystpumpe, har kun hatt manuell tidligere..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner ikke utstyr til å bade babyen? Balje er kanskje inkludert i mange stelleplasser nå for tida. Men babyolje kan være greit å bruke i badevannet.

 

Fra babyen er seks uker (eller er det åtte) anbefales det å gi tran eller D-vitamindråper. Kan være greit å ha i hus på forhånd?

 

Hva med ammepute, tisselaken, sovepose, sprinkelbeskytter...

Mange kjøper brystpumpe og brystskjold (skjell).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å kjøpe meg noen nye ammeBH'er siden de gamle er litt slitne. Lanolin brystsalve og ha et lite "kit" med denne og nye ammeinnlegg (hadde en del brystbetennelse sist, så viktig med håndhygienen).

 

Til babyen har jeg vogn fra før, vugge, bilstol og badekar (selv om vasken fungerer like godt når de er nyklekt). Må kjøpe nytt stelleunderlag. Denne gang fra IKEA som er oppblåsbarnt som som sansynligvis varer lenger enn det fancy vi kjøpte til nr 1.

 

Bruker inotyol på sår stump om det trengs. Blir det virkelig ille har jeg krystallfiolett. Tar alt!

 

Ellers har vi alt av klær og dyne og slikt. Har bæresjal, men kommer kanskje til å kjøpe et nytt, bare fordi jeg har lyst ;-)

 

Ja, babyen skal få egen dunpose siden Junior antakelig kommer til å bruke sin fremdeles. Kommer til å kjøpe EasyGrow denne gang. Har Oderwalder fra før, som jeg er veldig fornøyd med også!

 

Har flasker om jeg skulle trenge det, men satser på amming denne gangen også. Butikkene er oppe etter fødsel også, så det er egentlig ikke mye man trenger å kjøpe inn. Så lenge de har noe å sove i, et bilsete hjem fra sykehuset og varme klær (avhengig av årstid), så trenger de stort sett bare pupp og kjærlighet :-)

 

Det jeg antakelig kommer til å få altfor mye av er hjemmestrikkede tepper og plagg. Strikker selv, og synes det er morsomt å holde på med. Det går relativt fort å strikke til småttisene, så da blir det gjerne en del :-S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste man må ha i mine øyne er:

 

Bleier

Zink salve til såre rumper

Litt klær til lillemann

Vaskekluter

Noe å bade babyen i

Vogn

Vognpose evt dyne

Smokker (?)

Elektrisk brystpumpe (sikkert ikke alle som ser poenget med den, men da jeg kom hjem fra sykehuset med en voldsom (!) spreng så var jeg veldig glad for at jeg hadde pumpe hjemme:))

Seng/vugge e.l

 

Must på sykehuset:

 

Amme-bh til deg

Krem til såre brystvorter

Ammeinnlegg

Store bind til tiden etter fødselen

Klær til babyen

Bilstol

Stor joggebukse, så man unngår "bleieræv" på sykehuset;) Jeg blødde i alle fall så mye at store bind ikke var godt nok;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du MÅ ikke ha mer enn det du allerede har når den lille kommer. Butikkene er fortsatt åpne, så du rekker fint å dra på butikken og handle enten klær eller sinksalve eller smokk. Men bind og ammeinnlegg till deg selv er en lur ting å ha. Ammebh kan du kjøpe når du ser hvor stor den trenger å være.

Ang stelleplass/vasking, så trenger du ikke mere enn en plass å stelle på, om det så er på gulvet, noen kluter, bleier og kanskje en badebalje. Alskens kremer og såper er unødvendig på de nyfødte.

 

Nei, konsentrer deg om den lille, og send heller gubben ut på shopping med handlelapp om det trengs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger vel ingenting omtrent, bortsett fra melk og kjærlighet;)

 

Dette er mine "must haves":

Bæresjal + bæretrekk

Litt ullklær (bodyer og strømpebukse, heldress, lue og "sko" til turer ut)

Smokk (fordi de to andre har vert avhengig;))

Stellematte på vaskemaskina og badebalje.

Gulpekluter og andre kluter

Tøybleier

Ullteppe

 

Ammeinnlegg

Ammebh

Bind

Purelan

Avent beger til overskuddmelken (fryses ned)

 

Seng + sengetøy har vi stående etter minste, men kommer sikkert ikke til å bli brukt mye i starten. Samme med vogn. Vi har ei trille som kan brukes ra 1 års alder, før det trenger vi ikke vogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...