prøver1991 Skrevet 16. september 2011 #1 Skrevet 16. september 2011 Hei Jeg er nå gravid uke 13 og sliter så utrolig mye med bekkenløsning, kvalme, svimmelhet, slapphet osv, slik er det hver eneste dag, jeg prøver å drikke å spise hele tiden for at det kanskje skal hjelpe på men det gjør ikke det. jeg føler for å at en sykemelding, men dilemmaet mitt er det at jeg har nettop startet i denne nye jobben, jeg jobber mandag til fredag og annen hver lørdag, så jeg har sjeldent fri. men jeg føler meg helt kjøttkake når jeg kommer hjem fra jobb, og sovner på sofaen med engang. Noen som har tips? eller skal jeg ta sykemelding for en uke eller to? (noe som jeg egentlig ikke vil, siden jeg er så fersk i jobben, og dette kan jo sette meg i et dårlig lys)
Trollmora86 - to fine gutter Skrevet 16. september 2011 #2 Skrevet 16. september 2011 Har du fortalt arbeidsgiver at du er gravid? Kanskje det er mulig med tilrettelegging på et vis sånn at du skal ha det litt lettere på jobb? Eventuelt ta gradert sykemelding sånn at du jobber 60 % istedet for 100 %? Blir du sykemeldt, så ikke ha dårlig samvittighet. En må ta hensyn til kroppen og barnet, og du kan jo ikke noe for at ikke formen er bra. Jeg har vært fullt sykemeldt siden uke 5 jeg. Det suger, men jeg har en familie å ta meg av også, og skal prøve å fungere i hverdagen.
prøver1991 Skrevet 16. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 16. september 2011 ja,jeg har fortalt henne det. jobben er jo egentlig en ganske enkel jobb, det eneste minuset er vel kanskje at man går hele dagen, man får liksom aldri sittet ned, jeg jobber forresten på notabene. jeg jobber allerede bare 75% det er den stillingen jeg har. grunnen til at jeg tenker på å kanskje sykemelde meg er fordi jeg er så utrolig rett for at jeg skal slite meg så utrolig mye ut at det går ut over barnet, jeg er så livredd for at noe skal skje med det.
<3 mine søte små<3 Skrevet 16. september 2011 #4 Skrevet 16. september 2011 dersom du er mye trett, kansje du sliter med lavt jernlager. din arb giver kan søke om tilretteleggings penger av nav.
prøver1991 Skrevet 16. september 2011 Forfatter #5 Skrevet 16. september 2011 jeg tar vitaminer hver dag, har ikke slitt med dette før. og jeg er bare 19 blir 20 i oktober, så derfor synes jeg dette er så utrolig kjipt. det er ikke så mye som skal tilrettelegges når man jobber på notabene, for det er jo egentlig en veldig grei jobb. men bare det å være opplagt og møte kunder hver dag og være klar i hodet, nå som jeg er gravid, gjør meg så utrolig "energiløs" Jeg går til og med å småspiser på sjokolader for å prøve å få opp energien, men det nytter ikke :(/
Trollmora86 - to fine gutter Skrevet 16. september 2011 #6 Skrevet 16. september 2011 Ikke vær redd for å be om sykemelding ihvertfall. Men et tiltak som kanskje kan gjøres mens du er på jobb er å få en stol du kan sitte på bak kassa innimellom? 5-10 minutters pause noen få ganger iløpet av arbeidsdagen om dere er flere på jobb samtidig?
klatrejenta Skrevet 16. september 2011 #7 Skrevet 16. september 2011 Heisann Jeg er butikksjef i en bokhandel og om du er slik du forteller hadde ikke jeg syntes det hadde vært det granne rart om du hadde fått en gradert sykemld, om jeg hadde vært sjefen din hadde jeg sannsynligvis rådet deg til det. Jeg ville jo ikke at jobben skulle gå på helsa til verken deg eller barnet, og om du nettopp hadde startet i jobben hadde det overhodet ikke hatt noe å si. Selv klarte jeg å legge "ferien" til de verste ukene... noe som gjorde at det meste av ferien ble tilbrakt på sofaen. Det du skal være obs på er at det faktisk i bokhandel er endel tunge løft (bøker er sabla tungt). Jeg tror nok jeg har løftet litt for tungt endel ganger selv om mine ansatte forsøker å passe på meg, men jeg er en litt vrien sjef som gjerne vil ta de tyngste løftene selv... men har forstått at det kanskje ikke er så dumt å få andre til å ta de tyngste eskene med bøker. Tror nok du ville klare jobben og tiden etter jobb mye bedre om du f.eks bare jobbet 50% (færre timer pr dag) og da ville du kanskje også få litt tid til å komme deg igjen. Lykke til, husk det er bare bøker vi jobber med, det er ingen som dør ;-) (et kjent ordtak i bokhandelen min)
prøver1991 Skrevet 17. september 2011 Forfatter #8 Skrevet 17. september 2011 tusen takk for svar Det som er med jobben der jeg jobber, er at jeg jobber alene på kveldene, så jeg er alltid aleine på kveldene, jeg kan ikke engang gå på do om jeg må. og vi som jobber på denne bokbutikken har fått streng beskjed om at vi har ikke lov til å sitte bak kassa. og noen dager jobber jeg bare 4 timer, og da har jeg ikke krav på pause. må kanskje snakke litt med legen om dette, men jeg har ikke legetime før om 2 uker. så det synes jeg blir for lenge å vente. jeg har også blitt veldig deprimerrt i det siste pga dette, jeg har veldig lyst til å jobbe, men føler at kroppen min stritter imot. jeg har også problemer med at jeg får ofte migreneanfall på jobb. i en periode fikk jeg migrene hver eneste dag, og dette er så utrolig slitsomt. moren min og tanter og onkler, besteforeldre osv. har hatt masse hjerneslag, og jeg er redd at jeg kanskje kan få dette hvis jeg sliter meg for mye ut.
klatrejenta Skrevet 17. september 2011 #9 Skrevet 17. september 2011 Hei igjen Mitt råd er å ta dette opp med sjefen din, ingen er uerstattelige i jobbsammenheng og det er ikke lov å sparke noen fordi de er syke eller gravide. Hadde jeg vært din sjef hadde jeg nok sett på muligheten for om du kunne fått redusert arbeidstiden din litt (gradert sykemelding), lagt inn flere pauser og gitt deg lov til å sette deg ned. På kveldene fikk jeg heller bruke ekstrahjelper (studenter og skoleelever) for å dekke opp de timene du måtte stå alene. Etter en uke ville jeg foreslått et møte hvor vi kunne evaluert ordningen, om den hadde hjulpet deg og om du følte deg bedre og så ville jeg foreslått evn. endringer om det var hensiktsmessig (flere tiltak, evn. full sykemelding, eller økt arbeidsmengde om du følte deg så bra at du kjente at det kunne være greit). Nå kjenner jeg ikke hvilke ordninger Notabene har men Norli Libris gruppen har en avtale (mulig en HK-avtale) hvor arbeidsgiver får dekket sykelønn fra NAV fra første dag når det dreier seg om graviditet og arbeidsgiver slipper da å betale for de 16 første dagene i en sykemelding som normalt. Eneste man trenger er at det på sykemeldingen står at den ansatte sykemeldes pga plager i svangerskap/graviditet. Les mer om dine rettigheter som gravid i arbeidslivet her: http://kvinner.hegnar.no/karriere/article7963.ece?service=print Vet at det finnes mange forskjellige butikksjefer rundt omkring, men for mitt vedkommende har jeg alltid ment at om ikke medarbeiderne mine har det bra vil heller ikke butikken gå bra, så langt har jeg bevist at det er det som fungerer hos oss, arbeidsmiljøet er alfa og omega. Dette er ikke skryt, men reine faktatall som kan vises til, og min butikk er en av de aller beste i lønnsomhet og omsetning i hele Norli Libris gruppen. Jeg krysser fingrene for at du har en forståelsesfull sjef, og har du det ikke så har du som arbeidstaker rettigheter (selv om du ikke skulle være fagorganisert). Ville uansett bestilt time hos legen så raskt som mulig, men først forhørt meg med sjefen om muligheter for tilrettelegging på arbeidsplassen din. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå