Gå til innhold

Noen som har peiling på blodtype, fikk et litt spesielt svar på prøvene mine i dag...


Gjest Pølsevev!

Anbefalte innlegg

Gjest Trollmor og trollungene ♥

Var hos legen nå, og han hadde fått svar på blodprøvene mine.

Der stod det blodtypen min (A Rh+), men under blodtypeantistoffer stod det "uspesifikk". Med liten skrift under står det "Det påvises et antistoff som ikke lar seg identifisere med vårt cellepanel. Ny prøve ønskelig om 4 uker".

 

Legen var så stresset, og når jeg spurte han om hva det betydde så visste han ikke. Kjenner at jeg ble litt bekymret nå, og lurer på om noen av dere har vært borti det samme eller har peiling på hva det betyr?

 

Jeg kan da ikke ha et antistoff de ikke har hørt om? Eller kan det rett og slett bety at det var en dårlig prøve. Ringte labratoriet, men de hadde ikke lov til å si noe over tlf og jordmoren min hadde gått for dagen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så rart, jeg fikk A Rh- D negativ noe som betyr at jeg må ta ny blodprøve i uke 32. pga da kan det dannes antistoffer mot barnet. Men dette gjelder visst ikke første barn bare neste barn. Men nå får man en sprøyte etter fødsel som gjør at det ikke skjer.

 

Mye og sette seg inn i men tror det går bra,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rh- og får hyppig oppfølging pga dette, legen min på riksen sier at de tidlige blodprøvene ikke kan sendes til hvilket som helst sykehus for analyse, siden det ikke er alle sykehusene som kan analysere de skikkelig. Kanskje det er dette som har skjedd? At det antistoffet du har ikke lar seg påvise der det er blitt sendt, tipper neste prøven din blir sendt til et annet sted:) Jeg mottok for ikke lenge siden det samme, min prøve ble sendt til feil sykehus da jeg sogner til et annet enn det som analyserer prøvene mine:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er rh- og barnet er rh+, kan kroppen din danne antistoffer mot barnet, derfor sjekker de alltid rh type + hvorvidt kroppen din inneholder antistoffer. Jeg er nesten bombesikker på at det ikke er mulig for en mor med rh+ å danne antistoffer mot barnet, da barnet ikke kan være rh- med en mor som er + (det er recessivt arvelig, så begge foreldrene må være negative for at barnet skal være det). De foretar likevel grundige tester, og jeg tolker testresultatene dine som at standardtestene ikke gir et klart nok svar. Det skjer av og til, og har ingenting med svaret å gjøre - dvs at blodet ditt er ikke spesielt vanskelig å tolke, testen er rett og slett ikke god nok i 100 % av tilfellene. Jeg fikk lignende svar på hiv-testen min - begge svangerskapene faktisk. Ikke tolkbar. Ift hiv-testen skjer det i ca 10 % av tilfellene. Måtte ta ny prøve å sende til sentralsykehus for analyse, så fikk jeg beskjed om at den var negativ sånn ca 4 uker senere.

 

Siden du er rh+ ville jeg ikke bekymret meg over dette,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollmor og trollungene ♥

Tusen takk for svar alle sammen!

 

Jeg har også tenkt litt på at jeg er rh+, ettersom de fleste med slike "problemer" er rh-.

Men har hørt at det finnes endel andre antistoffer som ikke er så bra, så får bare krysse fingrene for at dette går fint. Synes jo det var så rart at det står at de har påvist et antistoff, men at de ikke klarte å identifisere det. Så det blir spennende å se hva de nye prøvene viser, ... selv om jeg må vente i flere uker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg også skulle svare deg.

Først, barn kan være Rh - med Rh + foreldre, hvis de er bærere av genet. Da er sansynligheten for at barnet blir Rh - 25%.

 

Når blodbanken sjekker for antistoff, ser de først om du har antistoff. Hvis du har det, sjekker de videre for å identifisere det. Mindre blodbanker har som regel bare "utstyr" til å identifisere de mest vanlige antistoffene. Kanskje de ved neste prøve sender til en større blodbank. Hvor ble prøven analysert? Det finnes kjempemange forskjellige antistoffer som dette, noen mindre vanlige enn andre, det er nok derfor de ikke har klart å identifisere antistoffet du har.

 

Litt usikker på dette: Hvis man får påvist antistoffer under graviditet, så tror jeg de følger opp dette, for å se hvor mye antistoff man har (dette kan stige etterhvert i svangerskapet).

 

Jeg mener at du ikke trenger å bekymre deg:-) Om det hadde vært farlig, så hadde de nok bedt om ny prøve med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk også den beskjeden.

Jeg er Rh+, og det er barna også.

Måtte inn å ta blodprøve hver andre uke for dette, og de tok blodprøve av navlestrengen da tvillingene kom.

Aldri fått svar på hva dette var, de fant det ikke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...